Bukefalos 28 år!

Det blir luftfickor längs vaden på mina ridstövlar.

Riley

Trådstartare
Har för första gången investerat i ett par nya dressyrstövlar, vilket jag redan nu börjar ångra. Dels för jag slita och rycka och kämpa med våld för att få i hälen i dem (när foten väl kommit ner sitter de dock perfekt), dels får jag gå som en robot eftersom de skär in i knävecken något helt fantastiskt fruktansvärt, men framför allt; När jag drar upp dragkedjan, som sitter på innersidan, så blir det liksom luftfickor längs med vaden. Jag trodde först att det var mina vader som var för feta så att fettet liksom trycktes upp, men när jag trycker på sagda fickor är det bara luft. Ser fan inte klokt ut.

Såatte, årets dummaste tråd, men är det här något som är vanligt och som försvinner när jag "ridit in" mig i stövlarna, eller måste jag inse att jag är missbildad byta stövlar? Vidare eller smalare skaft skulle bli alldeles för stora respektive trånga, så jag tror inte det har med det att göra.
 
Sv: Det blir luftfickor längs vaden på mina ridstövlar.

Knävecksproblemet får du bukt med om du lägger in hälkilar. Jag har dubbla hälkilar i mina (1,5 cm totalt) och jag hjälps av det. Antagligen kan jag ju ta bort dem när stöveln är inriden. Men ja, nya ridstövlar är ett elände, jag hoppas dessa lever lika länge som jag så jag slipper nya igen :o Jag rider urdåligt i dem för att de är så stela och gör ont, och min häst som kräver mkt stabil och exakt ryttare går ju allt annat än bra när jag rider i stövlarna... och kan man inte rida i dom så vad ska man med dom till!?:crazy::o
 
Sv: Det blir luftfickor längs vaden på mina ridstövlar.

Blir de inte ännu trängre i hälarna då? För då kommer jag aldrig få i fötterna, jag fick ta hjälp av en manlig/starkare kompis som fick hjälpa mig att dra i stövelskaften medan jag pressade ned hälarna idag. :o

Men ja, jag vill mest få bort de här satans bubblorna, det blir ju liksom ojämnt längs med hela vaden när jag har dem på mig och det ser verkligen helt horribelt ut. Aldrig mer nya stövlar och särskilt inte dressyrvarianten. Hu!
 
Sv: Det blir luftfickor längs vaden på mina ridstövlar.

Vad är det för stövlar?

Mina Königs har dragkedja fram och den går rätt långt ned, dvs lätt att få i foten. Har 2 kilklackar i hälen.

Enda gången jag har fått "luftfickor" var på mina mjuka stövlar som var något för stora i vaden.
 
Sv: Det blir luftfickor längs vaden på mina ridstövlar.

Jag vet många som har hälkilar. Jag har iofs dragkedja på mina så det kanske underlättar... kan du inte sätta in dragkedja hos en skomakare?
 
Sv: Det blir luftfickor längs vaden på mina ridstövlar.

Varför köpte du dem om de inte sitter bra? Jag har ofta problem med att få i foten i stövlar pga hög fotrygg, men har helt enkelt provat mig fram till ett par som passar. Dressyr stövlar med dragkedjan på insidan går aldrig, de får vara baktill helt enkelt eller vara lite svängda så fot hålet blir vidare.
Hade aldrig stått ut med ett par stövlar som jag måste tvinga mig på.
 
Sv: Det blir luftfickor längs vaden på mina ridstövlar.

Alltså.. Jag känner mig asdum. Men jag förstår inte var och hur du får luftfickor?
Kan du inte rita på en bild?

Knävecksproblemet kan man lösa snabbare genom att rida med viktmanchetter upptäckte jag av en slump när jag skulle testa såna en gång.
De gör att stövlarna "sätter sig" snabbare och formar sig kring vristen så man kan böja vristen etc snabbare.
Annars är de ju lätt styva och vidriga länge.
Då kan man oftast hoppa över fasen med hälkilar eller iaf ta sig förbi den snabbare.
 
Sv: Det blir luftfickor längs vaden på mina ridstövlar.

Men jag fattar inte? Om du håller dem slätt mot benet kan det väl inte bli luftfickor?
 
Sv: Det blir luftfickor längs vaden på mina ridstövlar.

Nähä, det kan väl inte det då. :devil:
 
Sv: Det blir luftfickor längs vaden på mina ridstövlar.

Ok. Då verkar det som att de kanske är för svängda för din benform?
Alltså att de inte riktigt passar.
 
Sv: Det blir luftfickor längs vaden på mina ridstövlar.

Tips på dina luftfickor kan jag inga, men på hur lättare komma i.

Talk , baby puder. detta var min lösning, + att trä en nylonstrumpa över din vanliga strumpa för att få mer glid. Detta var den lösningen jag kom fram till för att komma i mina, ja även ur när det var dags.

Knävecken löste jag som andra sagt med hälkil
Sedan är det användning som gäller, när denna pina är klar har du en stövel som du inte vill ställa ifrån dig.

Lycka till.
 
Sv: Det blir luftfickor längs vaden på mina ridstövlar.

så gör mina vinterridstövlar också, de är helt enkelt i fel vad storlek,
2013-01-15151431_zps8cfaa76e.jpg
baktill så ser du början till veck, de var där nya nu har stövlen satt sig mer och passa liiite bättre men fortfarande för stora i vaden, ser fult ut men de är väldigt bekväma.
 
Sv: Det blir luftfickor längs vaden på mina ridstövlar.

Mina kan omöjligen vara i fel vadstorlek, då jag inte skulle kunna ha varken vidare eller smalare, så då tror jag snarare på tuaphuas teori om att de kanske är fel i formen. Jag får väl be en ateistisk bön om ett mirakel och att de formar om sig med tiden, för jag orkar inte köpa nya. :p
 
Sv: Det blir luftfickor längs vaden på mina ridstövlar.

Jag kan inte ha många standardmodeller på ridstövlar. De är för svängda för mig. De är tighta högst upp och blir som du säger lufttjofräs en bit ner.

Jag har tyvärr inte så värst muskulösa ben. Speciellt inte vaderna. ;)
Så iom att mina underben inte går in så mkt vid knäna i mått för att sen svälla ut i vadmuskulatur och sen in igen i vristmått så är jag rökt på såna stövlar.
Mina måste vara rakare.
Typ som att jag inte har så där jättemkt till midja heller. Jag är mer rak i kroppen. :P

Googla ridstövel och kolla svängdheten får du se skillnad i hur de är gjorda.
Vissa är ju mer så att de är slimmade och andra lösare. Men du fattar iaf..
 

Liknande trådar

D
Utrustning Snart är det dags att byta ut ridskorna och shortshapsen jag investerade i när jag började rida för två år sedan och jag har nu fått för...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: buu17
·
Utrustning Mina ridstövlar (Hööks version av "graninge") har liksom knölat ihop sig vid vristerna och det ser förjävligt ut :crazy: (dessutom är...
Svar
7
· Visningar
1 834
Senast: vicky417
·
B
Utrustning Hejsan. Jag ska beställa nya ridstövlar och skulle behöva lite hjälp. Jag är en shortchapstjej så jag har ingen koll på ridstövlar alls...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Buddahn
·
Utrustning Ja asså.. den ena stöveln känn slite stor i foten, medans på andra sidan känns de bra.. dom är lite för långa på båda fötterna, men...
Svar
1
· Visningar
954
Senast: MissOnly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp