Bukefalos 28 år!

Det där med valp & foder!

Sv: Det där med valp & foder!

Man kan inte gå efter vad som står på påsen när det gäller hur mycket en hund ska äta. Omställningen till ett nytt hem gör att de äter sämre. Ha inte för bråttom att byta foder om du är inne på den tanken utan vänta åtminstone tills valpen blivit mer invand i sin nya miljö.
Om du har en storvuxen ras skulle jag inte ge färskfoder under valptiden eftersom färskfoder varierar när det gäller de viktiga kalcium/fosfor.

Vom og Hundemat innehåller så höga nivåer kalcium och olämplig kvot av kalcium/fosfor så det skulle jag absolut inte våga ge till en växande valp. Räkna om fodret till torrsubstans och det överskrider de säkra nivåerna av kalcium väldigt mycket.

Royal Canin har väl inte de bästa råvarorna, men är för övrigt anpassat till en växande valp. Om du vill ge något annat torrfoder så brukar Magnussons Meat & Biscuit Junior vara gott för kräsna hundar. Olivers valpfoder har också bra nivåer och det beställer man via olivers egen hemsida. Magnussons är billigare och har 100 % svenska råvaror. Det finns hos animail.se och pongo.se och hos Magnussons själva. Det finns också hos vissa ICA Maxi och Coop.
 
Sv: Det där med valp & foder!

Nu matvägrade aldrig min valp ( snart 6 mån nu ), men hon åt/äter lite dåligt. Jag bestämde mig tidigt för att ta till mig av råden jag fått här genom att läsa trådar, en hund svälter inte ihjäl om den är frisk.

I början när hon var mindre fick hon mat 4 gånger om dagen, ratade en del mål och åt precis som din, upp vällingmålet med stort behag på kvällen.

Jag slutade med vällingen efter ca 1 månad och satte helt enkelt ner en skål med torrfoder till henne. Den står framme hela tiden, och hon pillar i sig lite då och då när hon själv vill,. När det är slut fyller jag bara på och hon verkar reglera det där själv. För oss har det funkat jättebra, då hon är väldigt fin i hullet. Märker jag att hon äter lite sämre än vanligt någon period så kan jag blanda i något gott som tex leverpastej eller lite matrester i skålen någon gång i bland.

Köper även små förpackningar av färskfoder eller någon "blötmatsburk" i affären ibland, och blandar i lite i torrfodret. Många tycker det blir fel när man blandar ihop så, men jag anser att så länge hunden får ett bra foder som bas, ligger bra i hull och äter när den vill, så är ingen skada skedd med att variera kosten lite ibland. Hon har aldrig vart dålig i magen och är en otroligt pigg och glad hund
 
Sv: Det där med valp & foder!

KL

Jo nu har jag varit i butik.
Och köpte lite färskfoder.
Men jag kör på variant att jag blandar i lite i torrfodret. Vill inte krångla för mycket utan bara få henne att äta. Byta torrisar gör jag kanske i senare stadium men nu vill jag inte krångla med mage. Kletade i lite äckelpäckel (fyyyy vad de luktar) i torrisarna & dom slank ner fortare än kvickt.

Så nu tror jag mitt problem är löst för nu :) Känner att jag inte vill gå över helt på färskfoder & jag vill inte byta torrfoder fören hon är lite större. Så de känns ganska optimalt.
 
Sv: Det där med valp & foder!

Jag har läst på flera ställen att det inte är bra att blanda.

Det kan bli obalans i näring, och finns inget som helst vits att blanda sådär.
 
Sv: Det där med valp & foder!

Dom har väl olika smältbarhet osv?

Absolut :) Men det fixar hundmagar. Om de inte skulle fixa det så hade det tex varit omöjligt att dryga ut vilken mat som helst med grönsaker. Hade människomagar inte klarat mat med olika smältbarhet så hade vi inte heller kunnat äta mackor med något som helst pålägg osv ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 658
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 695
Senast: Bison
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 134
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 385
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp