Bukefalos 28 år!

Det där med valp & foder!

frihetskansla

Trådstartare
Har en liten tuffing hemma. Hon är 10,5 veckor. Så vi har haft henne 2,5 veckor nu. Och jag är så jä*la orolig för maten. Hon är hopplös!

Petar mest i det & leker med den.
Hon har fått välling :grin: ... hos uppfödaren.
Vanlig barnvälling..

De är de enda hon äter med aptit & de vill jag verkligen inte ge henne!

Torrfodret hon får är Royal Canin medium junior (tror jag de heter utan facit i hand)


Hon går inte upp i vikt som hon ska, är pigg & glad. Något lös i magen..

Får i henne typ en fjärdedel av de hon borde äta & jag måste i princip mata henne.

Vetrinären säger vänta ut henne. Men hur länge vågar man vänta ut en liten valp?
Frågade om färskfoder, men vetrinären ratade det direkt(?!?)



Har även provat med ha maten framme, fasta tider (7,12,16,20), mat på golvet, mat i skålen.


Någon som kan ge mig lite tips?
 
Sv: Det där med valp & foder!

Ge färskfoder. Det är bättre ur en mängd olika synvinklar som jag inte orkar räkna upp nu innan jag själv fått frukost ;)

Att veterinärer ratar färskfoder brukar aldrig bero på något annat än att de inte säljer det själva och därmed har absolut noll kunskap om det.
Vad motiverade veterinären det hela med?

Att hon inte mår bra när hon äter ett spannmålsbaserat foder är knappast förvånande. Många hundar gör det inte, framförallt inte i torrfoderform.
 
Senast ändrad:
Sv: Det där med valp & foder!

Okej! Jo jag har hört mycket om de men har inte haft hund som jag ansett mig behövt krångla med foder innan. Har alltid haft välmående & fungerande hundar på RCs foder.


Vetrinären motiverade såhär : Finns inget ordentligt valpfoder inom färskfoder(?!), det är svår att dosera till växande hundar, hon påstod att 9 utav 10 hundar som kom in med viktproblem gick på färskfoder. Och då att min valp skulle bli fet & få problem med sina leder i ung ålder..
 
Sv: Det där med valp & foder!

Vetrinären motiverade såhär : Finns inget ordentligt valpfoder inom färskfoder(?!), det är svår att dosera till växande hundar, hon påstod att 9 utav 10 hundar som kom in med viktproblem gick på färskfoder. Och då att min valp skulle bli fet & få problem med sina leder i ung ålder..

Bara att kolla på Vom og hundemat så hittar man ett ordentligt valpfoder...
OM man märker att hunden börjar gå upp i vikt för mycket, ja då får man väl helt enkelt minska på mängden mat. Knappast svårare än så oavsett vad man ger för foder.

Jag har veterinärvänner som säger att.. kanske 8 av 10 hundar som kommer in till veterinären är överviktiga. Om det stämmer (vilket jag inte tvivlar på), så skulle det innebära att det var enormt mycket vanligare att ge färskfoder än torrfoder om även din veterinärs ord stämmer. Jag tvivlar starkt på att det är så vanligt att ge färskfoder. Tittar jag sedan på min egna hund så är det först efter bytet till färskfoder som det börjat bli lätt att hålla henne i bra hull. Tidigare var hon en som blev tjock av "ingenting".

Bara att fråga sig själv (och tvekande veterinärer) om det inte är bra att minska risken för magomvridning och öka chansen för fina tänder, samt ge ett foder som hunden kan ta upp mer näring av osv ;)
 
Sv: Det där med valp & foder!

Att "testa allt" på 2½ vecka låter som att du inte har testat varje sak så länge?

Med eller utan vatten? Min åt samma foder i början, åt torrt hos uppfödaren då det var populärare än blött. Här åt hon bäst med vatten på och ge direkt (och lite av vuxna hundens färskfoder i).

Nu äter hon Voh valpfoder. Inte svårt att dosera, man räknar på en viss % av vuxenvikten och ger samma hela tiden (och känner på hullet såklart). Kommer inte ihåg procenten nu, jag fick bra hjälp på deras facebooksida.

Nu är maten väldigt populär här hemma och jag är jättenöjd.
 
Sv: Det där med valp & foder!

Har provat både blött & torrt. Blött fnyser hon direkt åt. Absolut inget intresse. Och nej jag har väl inte prövat allt så värst länge. Men nu är hon skranglig och ganska smal. Vill ju hon ska gå upp i vikt. Därav lite löjlig töntig matte med panik...
 
Sv: Det där med valp & foder!

Okej! Jo jag har hört mycket om de men har inte haft hund som jag ansett mig behövt krångla med foder innan. Har alltid haft välmående & fungerande hundar på RCs foder.


Vetrinären motiverade såhär : Finns inget ordentligt valpfoder inom färskfoder(?!), det är svår att dosera till växande hundar, hon påstod att 9 utav 10 hundar som kom in med viktproblem gick på färskfoder. Och då att min valp skulle bli fet & få problem med sina leder i ung ålder..

Det finns t ex Vom och Hundemat som har valpfoder - högre proteinhalt och lägre fetthalt.

Båda mina är uppväxta på VoH:s färskfoder (fast dom har fått ett av deras vuxenfoder) deras tillväxt har inte skadats - tvärtom kanske man kunde säga när man ser hur många heeler med utåtvinklade framben det finns och mina har raka fina ben;) Kan vara en tillfällighet, dels ärftligt - och det kan bero på fodret.
 
Sv: Det där med valp & foder!

Jag är så ond att jag väntade ut min valp en halv dag (han ville ej ha frukost och fick då klockan 23 på kvällen istället. Då åt han sin mat sedan!

Därefter fick han mat endast 2 ggr/dag och jag stack åt honom några kulor under dagen då och då när vi tränade något också.
 
Sv: Det där med valp & foder!

Kan du inte hälla lite välling på maten, om hon äter då?
Att hon fått människovälling hos uppfödaren är inget att 'rynka på näsan' åt - de allra flesta valpar får välling (oftast majsvälling). Och oftast rek ju att man fortsätter med samma mat valpen ätit hos uppfödaren, vilket brukar innebära det torrfodret och just välling. Så har du haft valpen bara 2½ v - varför inte bara fortsatt med vad den fått hos uppfödaren?

Så, jag skulle ge den välling ihop med den andra maten, om den äter vällingen. Prova lite olika sätt blanda 'riktiga' maten med vällingen, blöt upp torrfodret och rör ihop med välling osv.

Sen ang valpar som äter dåligt. Min B var hemsk som valp, kunde vägra äta i flera dagar, inget dög. hjälpte varken att truga eller att vänta ut. Det blev hund av henne med, men hon åt lite si och så större delen av livet. Kunde strunta i att äta flera dagar i sträck. Var en synnerligen frisk dam, och blev 14 år gammal. Så, sålänge valpen dricker, är pigg osv kan du vänta ut det ett bra tag. Utan problem ett dygn.

Och prova färskfoder som andra föreslagit, se om hon äter det hellre än vanligt våtfoder. (När min B var valp fanns inte färskfoder, men hon ratade köttfärs osv med iofs)
 
Sv: Det där med valp & foder!

Majs får hundens blodsocker att åka berg o dalbana så det är inte en så bra idé.

Håller med övriga om färskfoder, vill TS av någon anledning inte ge det så bör hen ge ett BRA torrfoder, dvs skippa RC, Hills, Eukanuba, Pedegree, Doggy etc.
 
Sv: Det där med valp & foder!

Jo jag har ju fortsatt med välling. Men häller jag de på foder så slickar hon bara i sig vällingen.. Och jag rynkar på näsan för att jag fattar inte att en uppfödare, inte fattar bättre än att ge en valp välling för barn.. Jag menar hunden är ingen människa.. Dessutom är de inte ens majsvälling utan vanlig välling på vete.


Vallhund: Vad är då ett bra torrfoder? Jag har alltid gett RC & har aldrig haft en hund som mått dåligt? Pedigree & Doggy skulle aldrig komma innanför mina dörrar. Jag tänkte jag skulle försöka jaga tag på färskfoder.. Men vet inte vart jag ska hitta de bara.. Här finns en "djuraffär" häromkring vad jag vet samt granngården. Och jag vill inte ta mig för jävla långt. Har pyttepytteliten frys så kan ändå inte förvara någon mängd.
 
Sv: Det där med valp & foder!

Ge färskfoder. Det är bättre ur en mängd olika synvinklar som jag inte orkar räkna upp nu innan jag själv fått frukost ;)

Håller med! Bytte för ett tag sedan till mina hundar (nåja, vi barfar) och kommer aldrig ge något annat igen, märker redan så mycket fördelar och efter mycket läsning känner jag mig dum som gett torrfoder tidigare.

Om man nu nödvändigtvis ska ge torrfoder tycker jag också man ska skippa rc m.fl dåliga foder.
 
Sv: Det där med valp & foder!

På animail.se får man maten hemkörd till dörren. Bra foder enligt mig är foder med så lite spannmål som möjligt o absolut inte majs eller vete. På pongo.se kan du kolla på spannmålsfria torrfoder. Acna o Orijen verkar vara slut i lager hos båda. Skulle jag ge torrfoder skulle jag ge K9Naturals eller Ziwi Peak, kanske Taste of the Wild. Tyvärr produceras de på andra sidan jordklotet, inte så miljövänligt.
Bland Svenska foder finns Standardt o Magnussons Meat & Bisquit.
 
Sv: Det där med valp & foder!

K9 kostade 1500 spänn för 4 kg??! kan ju lika gärna mata hunden med sedlar :S
och de andra ziwi 1000 spänn för 5 kg :S ..

Det betalar jag ärligt inte. Herregud..
Nog för att jag är nogrann med hunden. Men de där är ju helt sinnessjukt :S


Nä jag ska leta reda på färskfoder.. De borde finnas någonstans.. den hemsidan hade ju inget utbud på färskfoder heller direkt.
 
Sv: Det där med valp & foder!

Du kan inte jämföra kilopris på torrfoder, du måste jämföra vad det kostar per dygn/vecka etc.

Säg att foder Y kostar 700 kr för 20 kg o foder X kostar 450 kr för samma mängd.
Foder Y behöver hunden äta 300 gr/dygn, foder X behöver hunden äta 1,2 kg/dygn.
Vilket foder blir billigast?
 
Sv: Det där med valp & foder!

Jag har veterinärvänner som säger att.. kanske 8 av 10 hundar som kommer in till veterinären är överviktiga. Om det stämmer (vilket jag inte tvivlar på), så skulle det innebära att det var enormt mycket vanligare att ge färskfoder än torrfoder om även din veterinärs ord stämmer. Jag tvivlar starkt på att det är så vanligt att ge färskfoder.

Samma tanke här. Färskfoder är fortfarande ganska ovanligt (torrfoder ses som en självklarhet för de flesta faktiskt), men övervikt lider var och varannan hund av, så det är knappast möjligt att påstå att 9 av 10 tjockisar skulle äta färskt. (ska vi räkna med red-chilis siffror också så skulle det ju innebära att 88,8% av alla hundar äter färskfoder. Jag tror snarare att det 'r tvärt om isf, att 88,8 äter torrfoder ;-) )
 
Sv: Det där med valp & foder!

och det är väldigt intressant då när uppfödaren till mina har provat färskfoder några månader nu med slående resultat. En av hundarna som tidigare enbart kunnat få halv ranson torrfoder för att inte rulla fram, har på full ranson färskfoder (Fodax) blivit slimmat och kanonfin i kroppen. Ingen av hundarna har blivit fet efter bytet till färskfoder - snarare tvärtom.

Där faller då myten om att färskfoderhundar skulle bli fetare än torrfoderhundar:D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 741
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 714
Senast: Bison
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 180
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 394
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp