Efter att ha läst igenom denna mastodonttråd så vill jag också framlägga mina två cent. Jag har ett barn, han är 1,5 år.
Var jag säker på att jag vill ha barn? Nej, jag lutade mer åt inte hållet, men min man hade någon luddig uppfattning om att han såg barn i sitt liv, så okej då.
Tyckte jag graviditet var mysigt? Nej! Förvånade mig själv där, hade trott att jag skulle fyllas av mysiga varmkänslor över att något växte i magen. Men det växte ju för tusan nåt i magen! En helt okänd ailen! Inte mysigt alls och trots en supersmidig graviditet utan varken illamående, foglossning eller bristningar var jag jätteglad när det var över.
Förlossning kändes från början skitläskigt, men på slutet ville jag verkligen bara få ut ungen, lämna honom till hans pappa och få vara själv i min egen kropp igen! Kejsarsnitt ville jag inte ha, läkningen gör att det tar ännu längre att få sin kropp tillbaka som jag ser det. Jag tyckte det gick bra, lustgas är bra grejer och trots att jag sprack rätt mycket så läkte det ihop fint.
Amning var jag rätt skeptisk till från början, hade hört att det kan göra ont, och med flaska blir det ju lättare att dela på ansvaret. Under graviditeten så fick jag ändå funderat ut att jag skulle försöka amma, rätt mycket propaganda för ammning kan jag säga. Det gick bra att amma, jag fick inte ont, och det är förbannat skönt att snabbt kunna mata en hungrig bebis på natten. Tyvärr gick det skitdåligt att pumpa mjölk så det där delandet i början blev det lite si och så med. Ett par gånger kunde barnet tänka sig att äta ersättning och jag fick sova vidare. Då var brösten å andra sidan sprängfulla när man vaknade och bebis mätt... Funkade inte att pumpa då heller.
Bebisen då? Moderskärleken? Meningen med livet? Nej, så kan jag inte säga att det kändes. Visst kändes det att han var viktig, kunde bli väldigt stressad om pappan tog en lång promenad med honom, men kärlek, njä. Den har växt fram långsamt i takt med att vi lärt känna varanda. Nu har jag ju fått ett oemotståndligt fint barn så det var inte svårt att bli kär

Men det hände inte pangbom bara han kom ut.
Pappan då? Ni menar mannen som härom natten när det var hans tur att gå upp muttrade "jag vill byta till en hamster istället"? Han ångrade sig nog en del i början faktiskt. Hur bra känns det att ha en partner med kronisk sömnbrist och ett hem i kaos? Men efter att han fått ta sin halva av föräldraledigheten och lärt känna barnet så kan jag säga att han är en superbra pappa.
Negativt med barn, de sover inte när de är små. Det finns säkert barn som sover mycket, nen föräldrar sover nästan alltid mindre än de skulle önska. Man kan inte lämna dem ett par timmar utan tillsyn för att gå på bio. Man kan inte ta med dem på fallskärmshoppning eller flodränning på sin semester. Men man måste inte åka på lekland heller.
Positivt, för mig, med barn att upptäcka allting på nytt. Hur kul det är att leva och bara vara i nuet i solen i en plastpool på gården. Att se utvecklingen och få följa en människa från början. Kramarna och leendena!
Jag har fått vääldigt mycket karaktärsdanande utveckling mitt första år med barn. Jag har fått ett nytt perspektiv på livet, vilket jag inte alltid tyckt varit så roligt i stunden, men jag har växt som människa, skulle fortfarande inte kalla mig för mamma i första hand. Jag är så många andra saker också.
Jag är glad att vi har våran son, men han kommer inte att få några syskon och vi kommer att skämma bort honom nåt kopiöst!