Det dödliga meningslösa våldet...

Kommer inte skriva ut det :)
Nej, för det är de där hemliga bidragen som bara invandrare får... eller för att det är vad du hört av en vän till en vän.

Du säger emot människor som delger sina egna erfarenheter och då måste du berätta vilka bidrag det handlar om. Kanske kan du ändra någons uppfattning om du delar med dig av det du vet. Just nu är det BS levererat med ett flin. Kan du inte ens säga vad det handlar om för bidrag så är dina inlägg inget värda, annat än kanske som indikation på hur vi ska värdera dina inlägg
 
Det beror väl på vad man har i utgifter också i form av hyra och munnar att mätta?
Jag har en närstående på FK så jodå, det vet jag att summor kan bli höga men de är faktiskt avsedda för något också. Det är inte fickpengar liksom.
Absolut, men när bidragen är högre än ev eventuell lön så finns ju ingen anledning att jobba. Själv skulle jag aldrig välja bidrag över lön oavsett vilket jobb jag erbjöds men alla är vi olika.
 
Nej, för det är de där hemliga bidragen som bara invandrare får... eller för att det är vad du hört av en vän till en vän. Du säger emot människor som delger sina egna erfarenheter och då måste du berätta vilka bidrag det handlar om. Kanske kan du ändra någons uppfattning om du delar med dig av det du vet. Just nu är det BS levererat med ett flin.
Haha nej det är det inte. Men du får tro vad du vill, bryr mig noll om din åsikt.
 
Man kan få mycket i bidrag. En vän jobbar på fk med just denna del och det är inte ovanligt med summor i höjd med ett bättre arbete.
Snarare bottnar kriminaliteten i yngre som ser upp till äldre som genom kriminella handlingar kan röra sig med enorma summor pengar, exklusiva klockor, bilar mm mm. Summor som man inte har en möjlighet att komma upp till vare sig som mottagare av bidrag eller inom ett vanligt hederligt kneg. Pengar som de unga initialt ser som lätta pengar. Att de sedan blir skjutna på kuppen är inget de funderar särksilt över. Det är inget konstigt i deras värld.
 
Sen kan ju folk sluta knarka också. Utan efterfrågan finns ingen marknad, men ändå sitter var och varannan med en påse kokain på de festerna som jag rört mig på de senaste tio åren. En stor del av gängvåldet är kopplat till droghandel och ändå sitter vi och pratar om bidragstagare när det är lönearbetare och kapitalister som till största del göder marknaden.
 
Haha nej det är det inte. Men du får tro vad du vill, bryr mig noll om din åsikt.
Vad gör det dig att berätta om vilka bidrag det är- det är inte sjukpening, socialbidrag, barnbidrag, a-kassa/kas... som medborgare är jag väldigt intresserad, men när man inte kan precisera information från "vänner" är den BS.

Jag önskar att jag kunde ignorera dig. Men folk som du som sprider fake news är farliga.
 
Sen kan ju folk sluta knarka också. Utan efterfrågan finns ingen marknad, men ändå sitter var och varannan med en påse kokain på de festerna som jag rört mig på de senaste tio åren. En stor del av gängvåldet är kopplat till droghandel och ändå sitter vi och pratar om bidragstagare när det är lönearbetare och kapitalister som till största del göder marknaden.

Kan också lägga till att det ofta är samma personer som sitter med påsen som osar rasism över invandrare som inte gör rätt för sig 🤷‍♀️ Så jävla freeeeeesh.
 
Absolut, men när bidragen är högre än ev eventuell lön så finns ju ingen anledning att jobba. Själv skulle jag aldrig välja bidrag över lön oavsett vilket jobb jag erbjöds men alla är vi olika.
Vad är det för "hög lön" du likställer med?
Jag väljer att anse ditt påstående är falskt.
Att jobba på FK är inget ovanligt arbete och jag har aldrig stött på några liknande påståenden. Självklart ska bidrag täcka så man får de basala, även i en stor familj. Lyx blir det aldrig.
Nästan alla bidrag är tidsbegränsade så förr eller senare MÅSTE du jobba. Det gäller även sjukersättning.

Oavsett så hör inte detta hemma i tråden och det har absolut ingenting med att en polis mördats.
 
Nej, för det är de där hemliga bidragen som bara invandrare får... eller för att det är vad du hört av en vän till en vän.

Du säger emot människor som delger sina egna erfarenheter och då måste du berätta vilka bidrag det handlar om. Kanske kan du ändra någons uppfattning om du delar med dig av det du vet. Just nu är det BS levererat med ett flin. Kan du inte ens säga vad det handlar om för bidrag så är dina inlägg inget värda, annat än kanske som indikation på hur vi ska värdera dina inlägg
Vill egentligen inte ge mig in i bidragsdiskussionen för den är så vansinnigt polariserad här på buke, men om vi tar ett exempel som asylsökande, som har per automatik rätt att ta del av dels subventionerade kostnader för exempelvis tandläkarbesök, i övrigt har rätt till samma vård och omsorg som alla svenska medborgare Självklart tycker jag just den delen är rätt), har rätt till subventionerad bostad, har rätt till dagpeng utan motprestation, har rätt till samma skola och utbildning som vem som helst. Då har vi inte ens använt ordet 'bidrag'. Det är liksom nästa steg. Jag tycker att man ska kunna ha diskussionen ur en samhällsekonomisk synvinkel, vad händer med våra surt förvärvade skattepengar, och hur ska man kvalificera sig för att ta del av vår nationella plånbok? Vad gör det för ett samhälle att man kan idag kan leva och verka som kriminell i ett land utan att bidra på något sätt till att bygga det? Det gäller inte bara här i sverige, det gäller globalt där samma problem ses överallt med denna ström av människor över gränser.
 
Alla som kommer hit flyr inte krig. Många är ekonomiska flyktingar och det vet du också. De skulle kunna vänta, eller inte komma alls. De som flyr från krig (på riktigt krig) ska såklart prioriteras och delas upp bland mottagarländer.

Nummer ett är att få länder som Polen, Ungern, Rumänien osv att ta sitt ansvar. Frågan om en mer rättvis kvota av asylsökande inom hela EU har varit på tapeten ett antal gånger men fälls eftersom vissa EU länder vägrar att ta sitt ansvar. Tyvärr kan de länderna (som dessutom är de som får mest EU stöd) inte ens prickas, och inte bara för sin asyl och migrationspolitik, utan även allmänt för sin anti-demokratiska politik, begränsade rättigheter för kvinnor, LGBTQ osv. De borde inte få en krona förrän de uppfyller villkoren för EU medlemsskap! (Sorry for utvikning).

Ett av problemen med dagens asylpolitik är att man idag kan 'byta spår' under asylprocessen. Dvs, hittar du ett jobb under tiden du söker asyl beviljas du uppehållstillstånd på den grunden. Det bäddar för att personer som inte har några asylskäl öht ansöker om asyl och gör att siffrorna för antalet asylsökande ser större ut än de egentligen är.

Att sitta och pajkasta nu för en politik som drevs för 25 år sedan är meningslöst. Vad vi behöver göra är att se hur man bäst kan lösa de problem vi har idag. Att yngre män från etniska minoriteter och socioekonomiskt utsatta förhållanden står för merparten av våldskapitalet är inte direkt unikt för Sverige utan är ett globalt problem. Att det enbart skulle handla om immigration är ett bristfälligt argument, med stöd av den forskning som finns och det är bara att se vad som händer idag i tex USA och England för att se att det inte stämmer.

Att genomföra ett sociologiskt experiment som skulle gör att fler barn föds i fattigdom och utanförskap genom att slopa/minska barnbidrag och flerbarnstillägg för att se om det gör att färre barn föds inom vissa etniska minoriteter är en dystopisk tankegång som imo kommer ge motsatt effekt eftersom det inte kommer få annan konsekvens än en mer utbredd barnfattigdom vilket i sin tur leder till mer brottslighet och våldsamhet.
 
Ptja, inte dra in bidragen i varje fall i min mening :p Min uppfattning är att våra politiker arbetar med de två viktigaste delarna, brottsförebyggande arbete och krafttag. Så jag tycker inte att vi sitter handfallna. Men visst har vi många komplexa utmaningar framför oss.
Större samverkan mellan olika myndigheter och tillräckligt med tid för varje klient så att handläggarna kan göra ett bra jobb. Det har dubbel effekt, dels får klienterna rätt hjälp och dels kommer kostnader minska långsiktigt och fusket klämmas åt.

Been there, done that.
Det funkar.
 
Snarare bottnar kriminaliteten i yngre som ser upp till äldre som genom kriminella handlingar kan röra sig med enorma summor pengar, exklusiva klockor, bilar mm mm. Summor som man inte har en möjlighet att komma upp till vare sig som mottagare av bidrag eller inom ett vanligt hederligt kneg. Pengar som de unga initialt ser som lätta pengar. Att de sedan blir skjutna på kuppen är inget de funderar särksilt över. Det är inget konstigt i deras värld.

Här är nog i alla fall en del av vägen fram. Om vi (samhället) i stället kunde erbjuda andra förebilder med andra värderingar, speciellt riktat mot äldre barn (ca 11år och uppåt) skulle vi nog kunna få ändrat banan på en del.
 
Absolut, men när bidragen är högre än ev eventuell lön så finns ju ingen anledning att jobba. Själv skulle jag aldrig välja bidrag över lön oavsett vilket jobb jag erbjöds men alla är vi olika.

Men, pratar du med personer som får bidrag, etniska svenskar, nysvenskar, andra generationen osv, osv, så vill den absoluta majoriteten HA JOBB. De är förfördelade på en arbetsmarknad som har krav på viss utbildning, språkkunskaper osv även för okvalificerade jobb. De får alltså inte jobb fast de söker och söker och söker. Idag är det dessutom så att (enligt SCB stora arbetsmarknadsundersökning) den stora merparten av jobb får man genom privata kontakter, inte genom att söka på jobbannonser. Saknar man det kontaktnätet och är enbart hänvisad till AF så är man ganska rökt.

Det är inte ett val mellan att ha bidrag och jobb, det är ett val mellan att få bidrag eller bo på gatan.

En problematisk men konkret åtgärd jag har funderat mycket över är obligatorisk förskola. Forskning visar att modersmål grundläggs redan så tidigt som två års ålder och att ju äldre barnet blir desto svårare är det att hinna ikapp de med svenska som modersmål. Men då kommer vi till att, då måste alla barn ha skolplikt, man kan inte lagstifta om skolplikt för vissa demografiska grupper. Som barnlös tycker jag det är en bra idé men jag förstår att många föräldrar där svenska är modersmålet inte vill tvingas ha sina barn i förskola from två års ålder. Ett knivigt problem, men eftersom alla forskning visar vikten av språkkunskaper för att motverka utanförskap så ja, något att fundera över?

Politiskt självmord gissar jag dock.
 
Vad gör det dig att berätta om vilka bidrag det är- det är inte sjukpening, socialbidrag, barnbidrag, a-kassa/kas... som medborgare är jag väldigt intresserad, men när man inte kan precisera information från "vänner" är den BS.

Jag önskar att jag kunde ignorera dig. Men folk som du som sprider fake news är farliga.
Du har fel :)
 
Det är ingen som duckar; tvärtom. Fler poliser än någonsin, polismyndigheten har fått mer pengar än de själva begärt, vår justitieminister fullkomligen pepprar fram straffskärpningar och lagändringar, tullen har fått större befogenheter, myndigheter samarbetar, massor med gängledare sitter bakom lås och bom, mm mm - det skruvas och åtgärdas på alla sätt som är tänkbara. Både med straff och förebyggande.
Ingen behöver känna att "ingen gör något"; det är helt enkelt inte sant. Det pågår ett intensivt arbete. Sen angående utredningar så är det så det går till när lagar stiftas. Det måste göras ordentligt, problemen gås igenom, lösningar presenteras, berörda parter tycker till, checka hur det påverkar andra lagar etc. Det tar lite tid men då blir det hållbart och rättssäkert.
Inga samhällsproblem går att lösa över natt. Det tar tid och det kräver envishet och enträget arbete.
Nu ja! Nu, när det är nästan kört att vända skeppet. Underbemanning inom polisen och områden dit polisen inte åkte om det inte var absolut nödvändigt var realitet även när jag var "aktiv" dvs för 30 år sedan. Hade polisen lyssnats på och hade man agerat då, hade det kanske inte förvärats så mycket som det gjort. Så, jo, det duckades en hel del innan politikerna insåg att de inte kan blunda eller uttala sig politiskt korrekt längre (Och vad gör X antal fler poliser i tjänst om de inte respekteras av befolkningen kan man också fråga sig).
 
Bland annat. Men hur når vi dem som inte vill spela fotboll? Eller andra sporter? Eller de som vill men inte kan pga dyrt?

Jag önskar också se fler vuxna icke-lärare i skolan.

Alltså ett konkret förslag är att någon som köper villa i Nacka som ligger som granne till en stor och viktigt idrottsanläggning (Bovallen) som varit i gång i 20 år och, eftersom det ligger centralt är lätt att ta sig till med kollektivtrafiken utan att föräldrar behöver skjutsa, inte kan överklaga att det låter på kvällarna när ungdomarna spelar fotboll och har andra aktiviteter för sig. Men hänvisning till bullerlagen som är menade för de som bor grannar med industriområden.

Han (plus några grannar) har redan fått igenom att det inte får förekomma ljud efter klockan tio och det måste byggas urdyra bullerskydd. Han visste när han köpte vem som var granne. Samma sak nere i Skåne där några i en villa klagade på buller i sitt sovrum när ungdomarna spelade fotboll mm vilket tvingade anläggningen att stänga senast klockan tio. Men sälj för i helvete huset och flytta ut i spenaten där det är tyst. Mötesplatser (med vuxna) för ungdomar försvinner i allt snabbare takt. Mötesplatser som behövs nu mer än någonsin.
 
Bland annat. Men hur når vi dem som inte vill spela fotboll? Eller andra sporter? Eller de som vill men inte kan pga dyrt?

Jag önskar också se fler vuxna icke-lärare i skolan.

Håller med. En till aspekt kring det är vårt kollektiva ansvar att förhindra utanförskap. Det är enkelt för oss etniska svenskar att sitta och klaga på att "dom där" inte integrerar sig men lyft blicken... hur många nyanlända har du själv välkomnat in i värmen? Sitter du och dricker rosé på verandan med de nya klassföräldrarna från Syrien? Bjuder du in städerskan när ni har AW med jobbet? Det är jävligt lätt att be andra bli en del av samhället och sedan själv bidra till att den dörren förblir stängd.

Alltså, jag blir ju eld och lågor när jag skriver om sånt här märker jag. Min ilska är alltså noll riktad mot dig utan jag osar den rent allmänt. Nu kommer vi långt från trådämnet här men kan vi alla snälla se hur svenskar göder gängkriminaliteten med ena handen och samtidigt stänger dörren till integration med den andra. Det är lätt att lägga ansvaret på andra. Politikerna och minoriteterna. Men vad fasen gör vi själva då?

Nej, nu måste jag ta lite luft känner jag.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 523
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp