Bukefalos 28 år!

Det dödliga meningslösa våldet...

Det är många som verkar tro att om man försöker jobba förebyggande, så vill man inte att brottslingar ska straffas. Har inte riktigt förstått hur de personerna tänker. Självfallet ska de personer som begått brott lagföras och straffas, men det är väl ändå bättre om samhället kan gå in och stötta långt innan de börjar begå brott? Det borde åtminstone vara en rejäl vinst för samhället i stort.

Det finns mycket att skriva i frågan, men inget jag vill ta upp i ett offentligt forum, ty diskussionerna tenderar bara att gå åt ena och/eller andra hållet och sluta med att man blir osams.

ca 2005 räknade man* med att för varje barn/ungdom som man kan hålla från kriminalitet så "sparar" samhället ca 8 miljoner kronor. Detta torde innebära att det finns en hel del pengar man skulle kunna lägga på förebyggande åtgärder (tex inom skola, föreningsverksamhet osv) när det kommer till barn och unga för att förhindra kriminalitet. Tyvärr verkar det ju enklare att ta pengar till saker som är aktuella nu, än att ta pengar nu för att minska pengar sen.

Jag tror inte att man bara kommer åt problemen med att tex skylla på invandring. Jag tror - min högst personliga åsikt - att det är andra stora saker vi måste titta på i samhället. Tex bostadsmarknaden (så att inte alla nyanlända hamnar i samma "billiga" bostäder i vissa områden), jobbmarknaden (det finns fortfarande en utbredd rasism som gör det svårare för personer med icke-skandinaviska namn att få jobb), utbildningssituationen mm. Mycket av detta kostar dock pengar, och ses som "fult" att lägga pengar på eftersom invandrare är moochers som bara vill leva på bidrag (obs! ej min åsikt men en som uttrycks alltför ofta).

Vad som också behöver ses över är den nuvarande kärleksförhållandet som en stor del av västvärlden har med den amerikanska kulturen. Däribland de kriminella gängen. När vi har ungdomar i kranskommuner till Göteborg som klär sig i gängfärger från diverse amerikanska gäng (ju våldsammare desto bättre, och gärna med latino-inslag) och börjar puckla på varandra å de amerikanska gängens vägnar?

*Info givet av en professor som forskat på detta på GU. Dock tappat namnet på karln.
 
Ha ordentliga tullkontroller, något det inte finns resurser för eller alltid är tillåtet (transporter inom EU). Väldigt många av de illegala vapnen som är i omlopp är från forna öststaterna och är de med i EU är det svårt att stoppa.

Strängare vapenlagar slår bara mot de som sköter sig (reglerna för jakt- och tävlingsvapen i Sverige är helt horribelt löjliga). Det är inte jaktvapen buset använder. De vill ha mindre/nätta vapen som helst ska vara helautomatiska. Inte en gigantisk älgstudsare a la 30-06.

Ja, ordentliga tullkontroller är nog bra överlag, inte bara med hänseende till vapen. Tänker allt annat som smugglas också.
Även om vi har fri rörlighet i EU anser jag att det borde finnas kontroll ändå.
 
I GP nu:
När de stannat för att snacka med några personer i området, utsattes de för en så kallad drive-by-attack. Förbipasserande tog upp vapen och sköt mot gruppen som stod samlade och pratade – och försvann sedan snabbt.


– Det viktigaste här är att kollegan blev påskjuten med uppsåt, då han patrullerade med moped. Dessutom i uniform så det kan absolut inte ha undgått någon att han var polis, säger en källa inom polisen till GP.

Uppgiftslämnaren tillägger:

– Vi får nämligen inte åka moped civilklädda på grund av den stora risken med just detta.
 
Man får ju iaf inse att det man gör idag funkar inte. Så det är dags att byta taktik.

Vi borde börja med att minska invandring till 0. De som kommit hit måste vi ta ansvar för och integrera och se till att alla får ett drägligt liv. Sköter man sig inte så ska man ut. Det är ansvarslöst att fortsätta låta människor komma hit och sen lämna de åt sitt öde, förpassa de dit ingen svensk vill bo osv.

Det första är att strypa all arbetskraftsinvandring. Som det är idag är det mycket generösa villkor för arbetskraftsinvandring medan asylrätten beskärs kraftigt. Om du arbetskraftsinvandrar har du rätt till både det sociala försäkringssystemet och en generös anhörighetsinvandring, med motivation att du själv kan försörja dem. Nu vet alla som är insatta i frågan att det inte alls är så. Det förekommer otroligt mycket fusk och bedrägeri inom den branschen. Tillbaka till behovsprövning säger jag! Har vi redan inhemsk kompetens så ska den ha förtur.

Sedan är det så att den stora merparten av gängbrottslighet och sk invandrare som begår brott faktiskt är svenska. Födda i Sverige, med svenskt medborgarskap, men med föräldrar eller far/morföräldrar som är födda utanför Europa. Det är den gruppen man måste komma åt, som inte heller ser sig som svenskar, och faran att det inte finns ett samhällskontrakt mellan dem och det svenska samhället. Håller absolut med om att en nyckelpunkt är att få fler i arbete. Men det måste då också finnas arbeten att gå till. På gott och ont kräver Sveriges arbetsmarknad en viss utbildning även för sk okvalificerade jobb.

'Paktetet' måste innehålla både förebyggande åtgärder och akut bekämpning av grov brottslighet.' Att enbart längre och hårdare straff inte minskar grov brottslighet ser vi runtom i världen. Som många poliser förespråkar är det inte främst 'fotfolket' som behöver plockas bort utan 'spetsen' på pyramiden. Av vad jag har läst så är en av de största grundläggande orsakerna till den nuvarande vågen våldshandlingar en kamp om den svenska drogmarknaden. Jag tror att mycket skulle vinnas på att minska efterfrågan genom ett högre straffvärde för användning, lite som man en gång i världen resonerade runt prostitution. Dvs det är ett minskande kundunderlag som är mest effektivt för att minska antalet prostituerade. Begränsa efterfrågan på droger så gör det att drogmarknaden inte längre är lika attraktiv och ekonomiskt vinstdrivande.
 
Sedan är det så att den stora merparten av gängbrottslighet och sk invandrare som begår brott faktiskt är svenska. Födda i Sverige, med svenskt medborgarskap, men med föräldrar eller far/morföräldrar som är födda utanför Europa. Det är den gruppen man måste komma åt, som inte heller ser sig som svenskar, och faran att det inte finns ett samhällskontrakt mellan dem och det svenska samhället.

Jag tror att för dessa människor måste insatser in tidigt, innan tonåren. Långt innan. Och jag tror hela familjen behöver hjälp.
Nu är jag inte insatt i egentlig mening men som jag förstått när jag hört såna som är det så kan många inom förskola, skola, polis och så vidare väldigt tidigt få en känsla av vart det kan barka hän med ett barn eller ungdom. Om det sen är en självuppfyllande profetia eller vad som ligger i det kan man kanske spåna om. Men jag tror i alla fall att det viktigaste är att lägga resurser där. Vilka resurser det skulle vara får jag låta mer sakkunniga spåna om. Men jag tänker att barn som växer upp i riskmiljöer behöver ha annan stabilitet runt sig, med vuxna som ser dom och kan vara bra förebilder. Redan från väldigt unga år. Ett sammanhang som kan ge närhet och trygghet.
Jag har svårt att tro att dom som härjar runt i dessa problemområden nu i huvudsak kommer från trygga familjer. Sen kan såklart alla halka snett. Men ändå.

Sen tycker jag att INGET barn ska växa upp i en riskmiljö, men det är redan idag svårt med familjehem som jag förstått det så jag vet inte hur man ska göra.
 
Nej men är det en mindre mängd som ska integreras kan man lägga mer resurser på dem och stötta. Sen när det är klart kan man ta emot nästa.

Ja men dåså, ringer du till Israel och ber dem vänta lite med bomberna till nästa år när vi har integrerat klart den första gruppen? Eller så kan de vänta vid gränsen. Vi har några platser kvar i vår hamn i Roslagen, de kan lägga till med sina båtar där och ligga och skumpa framtill 2023.

I teorin vore det såklart toppen att ta emot mindre grupper som får en omsorgsfull integration. Världen där ute är dock bitvis en hemskt plats som är ganska likgiltig inför våra integrationsproblem.
 
Detta är så sjukt! Jag tänker på att det ens finns folk som går runt med vapen, knivar och skjutvapen. Det är skrämmande! Hur kan man minska vapnen som är i omlopp?
Tycker det är sjukt obehaglig

Jag tror att för dessa människor måste insatser in tidigt, innan tonåren. Långt innan. Och jag tror hela familjen behöver hjälp.
Nu är jag inte insatt i egentlig mening men som jag förstått när jag hört såna som är det så kan många inom förskola, skola, polis och så vidare väldigt tidigt få en känsla av vart det kan barka hän med ett barn eller ungdom. Om det sen är en självuppfyllande profetia eller vad som ligger i det kan man kanske spåna om. Men jag tror i alla fall att det viktigaste är att lägga resurser där. Vilka resurser det skulle vara får jag låta mer sakkunniga spåna om. Men jag tänker att barn som växer upp i riskmiljöer behöver ha annan stabilitet runt sig, med vuxna som ser dom och kan vara bra förebilder. Redan från väldigt unga år. Ett sammanhang som kan ge närhet och trygghet.
Jag har svårt att tro att dom som härjar runt i dessa problemområden nu i huvudsak kommer från trygga familjer. Sen kan såklart alla halka snett. Men ändå.

Sen tycker jag att INGET barn ska växa upp i en riskmiljö, men det är redan idag svårt med familjehem som jag förstått det så jag vet inte hur man ska göra.
Man måste satsa på socialtjänst, skola, af osv.
Det måste få kosta att jobba förebyggande och långsiktigt, det har man igen längre fram!

Men när de ska sparas så drar man ned till det minsta möjliga man kan komma undan med utan att bryta (för mycket) mot lagen. Bara under de dryga tio år jag varit branschen så har jag sett så mycket dumsnåla beslut att jag vill slå huvudet i väggen.
 
Sverige tar ju inte emot alla.

Visa bifogad fil 72791

Ställa högre krav är enkelt att säga, men krav på vad och vad blir konsekvenserna om man inte uppfyller dem? För individen och samhället. Jag har samma purkna uppfattning som du att det är mycket som inte fungerar. Jag tror bara det är hemskt komplext att få bukt på.
2020 ja, mitt i pandemin och inte särskilt rättvisande mot hur det såg ut 2015-2019.
 
2020 ja, mitt i pandemin och inte särskilt rättvisande mot hur det såg ut 2015-2019.

Om man pratar om hur vi hanterar olika typer av utmaningar så är det väl mest relevant att prata om hur det ser ut idag och inte hur det en gång såg ut?

EDIT: Statistiken gavs alltså ut 2020 och baseras på 2019 siffror, så det är inte flyktingströmmarna under pandemin som det handlar om.
 
Man måste satsa på socialtjänst, skola, af osv.
Det måste få kosta att jobba förebyggande och långsiktigt, det har man igen längre fram!

Men när de ska sparas så drar man ned till det minsta möjliga man kan komma undan med utan att bryta (för mycket) mot lagen. Bara under de dryga tio år jag varit branschen så har jag sett så mycket dumsnåla beslut att jag vill slå huvudet i väggen.

Jag tror som du. Funderar på hur dom är satsningarna borde vara. Ska socialtjänsten få fler möjligheter att ingripa i tidigare skede? Resurser för att hjälpa hela familjer?
Vilka resurser borde skola och förskola få?

Menar inte att du har svaren :) Men jag undrar vad resurserna borde bestå i. Har egentligen inget konkret själv, men jag funderar på det.
 
Om man pratar om hur vi hanterar olika typer av utmaningar så är det väl mest relevant att prata om hur det ser ut idag och inte hur det en gång såg ut?
Fast det är ju inte hur det såg ut 2020 som har lett till den segregation med följdkonsekvenser som vi har i samhället idag. Det har ju inte ploppat upp över en natt.
 
Fast det är ju inte hur det såg ut 2020 som har lett till den segregation med följdkonsekvenser som vi har i samhället idag. Det har ju inte ploppat upp över en natt.

Nej men vi pratar ju om lösningar på hur vi hanterar saker och ting nu. Orsaken till problemen är många, vi kan ju gå så långt tillbaks som till kolonialismen om man vill få en förståelse för aktuella problem. Men det är ju inte diskussionens topic just nu, utan vad politiker gör i dagsläget.
 
Ja men dåså, ringer du till Israel och ber dem vänta lite med bomberna till nästa år när vi har integrerat klart den första gruppen? Eller så kan de vänta vid gränsen. Vi har några platser kvar i vår hamn i Roslagen, de kan lägga till med sina båtar där och ligga och skumpa framtill 2023.

I teorin vore det såklart toppen att ta emot mindre grupper som får en omsorgsfull integration. Världen där ute är dock bitvis en hemskt plats som är ganska likgiltig inför våra integrationsproblem.
Alla som kommer hit flyr inte krig. Många är ekonomiska flyktingar och det vet du också. De skulle kunna vänta, eller inte komma alls. De som flyr från krig (på riktigt krig) ska såklart prioriteras och delas upp bland mottagarländer.
 
Gällande bidragssystemet så kan det finnas andra nackdelar med det, men om vi pratar kriminalitet som ändå är trådens ämne så vågar jag påstå att länder utan skyddssystem har betydligt större problem med oprovocerat våld än vad vi har. Så det blir lite smetigt, vad man pratar om för utmaningar.
 
Alla som kommer hit flyr inte krig. Många är ekonomiska flyktingar och det vet du också. De skulle kunna vänta, eller inte komma alls. De som flyr från krig (på riktigt krig) ska såklart prioriteras och delas upp bland mottagarländer.

Så är det absolut. Nu har vi ju visserligen haft just en flyktingkris ganska nyligen, men ekonomisk migration går ju att hantera på ett separat sätt, beroende på vilken lägsta ekonomiska nivå man anser att människor kan leva på utan att det blir just flykt.
 
Gällande bidragssystemet så kan det finnas andra nackdelar med det, men om vi pratar kriminalitet som ändå är trådens ämne så vågar jag påstå att länder utan skyddssystem har betydligt större problem med oprovocerat våld än vad vi har. Så det blir lite smetigt, vad man pratar om för utmaningar.
Absolut, men har andra länder samma problem med att folk får tex sjukersättning, barnbidrag etc från landet och sen inte ens bor i landet? Uppriktig fråga för jag vet inte om det är så? Har andra länder samma schyssta bidragssystem som vi har?

Har de samma problem med assistansfusk, att man skenskiljer sig, att man har flera identiteter etc? Måste googla lite på det tror jag.
 
Absolut, men har andra länder samma problem med att folk får tex sjukersättning, barnbidrag etc från landet och sen inte ens bor i landet? Uppriktig fråga för jag vet inte om det är så? Har andra länder samma schyssta bidragssystem som vi har?

Har de samma problem med assistansfusk, att man skenskiljer sig, att man har flera identiteter etc? Måste googla lite på det tror jag.

Det är ju helt andra problem som du pratar om, än våldsproblematik. Så dina frågeställningar kanske får bli en helt annan tråd om bidragsfusk.
 
Det är ju helt andra problem som du pratar om, än våldsproblematik. Så dina frågeställningar kanske får bli en helt annan tråd om bidragsfusk.
Fast det hänger ju ihop. Ser du att dina föräldrar beter sig såhär, varför ska du då bli en hederlig medborgare som sköter sig och jobbar som en vanlig Svensson? Det är ju mer troligt att du går i deras fotspår och blir kriminell.
 
Att ha massvis med barn och sen inte jobba lönar sig i Sverige, man lever rätt gott på bidrag i olika former och har man inga jättehöga krav på tillvaron utan är nöjd med att leva enkelt så klarar man sig fint på bidrag vilket jag tycker är helfel. Bidrag ska finnas för folk som behöver det, men det måste krävas motprestation. Dagens system är alldeles för godtyckligt och likgiltigt. Kan man jobba så ska man jobba och gör man inte det så ska det vara 0 öre in...
Fast det hänger ju ihop. Ser du att dina föräldrar beter sig såhär, varför ska du då bli en hederlig medborgare som sköter sig och jobbar som en vanlig Svensson? Det är ju mer troligt att du går i deras fotspår och blir kriminell.
Många av föräldrarna till kriminella barn jobbar faktiskt, här i stan vet jag flertalet föräldrar som jobbar inom vården,städ och kör buss och liknande men ändå dras deras ungdomar in i kriminalitet, föräldrarna är ju förtvivlade. Tror ganska få föräldrar vill att deras barn ska bli kriminella. Jag tycker den äldre generationen sköter sig betydligt bättre, det är dom yngre som beter sig som skit.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 311
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp