Det eviga höstmörkret...

proxyma

Trådstartare
Ja nu kommer den roliga perioden för oss hästmänniskor, de eviga höstmörkret(känns de som iaf). Men livet stannar ju inte upp för de, hästarna måste ju ut och motioneras ändå!. Tänkte skapa en tråd för oss som inte har ridhus eller ksk inte enns en paddock att rida i, hur klarar vi oss. Själv är jag livrädd för mörker(även med pannlampa) och rider inte gärna ut själv när de är mörkt, med sällskap är det ok. Sen rider ju inte speciellt fort å långt heller när man inte ser ett skvatt + att hästarna blir spattiga. Nu får ni berätta hur ni klarar er.. Man har ju stressat livet av sig etfer jobbet för att hinna komma ut medans de är lite ljust men nu blir de inge mer med de på ett tag.....:crazy:

Ps nån som har bra tipps på en riktigt bra pannlampa??:)
 
Sv: Det eviga höstmörkret...

Nu har jag iofs paddock på anläggnignen men jag försöker ändå komma ut ett par ggr i veckan.
Och jag fasar redan :p

Jag har varit ute (själv) i mörkret ett fåtal ggr med 'nya' hästen, på lagom belysta ställen så det har inte varit kolsvart - men - hon är rädd för precis ALLT.
Misstänker att hon inte varit ute speciellt mkt i mörkret :crazy:

Så än så länge kommer det bara bli att skritta + lite trav på lite smått upplysta ställen tills hon känner sig lite tryggare, om det nu inträffar.

M.a.o. Hade jag inte haft padock så hade det nog inte blivit mkt ridning i vinter :p
 
Sv: Det eviga höstmörkret...

Har ingen paddock eller ridhus och inga gatlampor heller :(
Sen blir det dessutom halt också.

Jag tycker att det är riktigt obehagligt att rida i mörker, så nu har jag och sambon börjat "öva" genom att rida så det börjar bli mörkt på väg hem så jag ska vänja mej. Jag kör med pannlampa men tycker ändå att det känns skumt.

Vi ska hägna in ett område framför stallplan så man kan rida lite där i vinter, men när isen kommer lär inte det vara så kul heller.
Min nya häst verkar inte bry sig så mkt om att det är mörkt, men sambons är lite stissig och hoppar för sin egen skugga!

Usch jag hatar blaskiga, isiga och mörka vintrar!
 
Sv: Det eviga höstmörkret...

Jag har alltid varit ute och ridigt i kolmörker med mina hästar. Ingen av dom har betett sig annorlunda då och jag tror det beror mest på den som sitter på ryggen. Är man själv mörkrädd så har man ju redan sagt åt hästen att vara på sin vakt och så rullar det på åt fel håll.

Mina första 10 år med häst hade jag inte ens pannlampa, dom lyser ju ändå inte upp speciellt bra :grin:. Man rider där man vet hur underlaget är och så klär man in sig i lämpligt antal reflexer.

Nu för tiden så har jag pannlampa, mest för att synas för ev. bilar. Både travar och galopperar min treåring på grusvägen mitt i mörka skogen.

Jag håller dock med om att HALKAN är värst. Men när det väl fryser på så kommer ju snart lite snö och allt blir mycket ljusare igen. :idea:
 
Sv: Det eviga höstmörkret...

***Knapplån***

Jag inser att jag är lyckligt lottad som arbetar enligt rullande schema och ofta är ledig dagtid.
På en fyraveckorssnurra jobbar jag sju dagpass, och då kan jag inte rida eftersom vi inte har belysning på ridbanan. Men de andra tjugoen dagarna är jag antingen ledig, ska jobba kväll eller har jobbat kväll dagen innan.
Härligt!
 
Sv: Det eviga höstmörkret...

***Knapplån***

Jag inser att jag är lyckligt lottad som arbetar enligt rullande schema och ofta är ledig dagtid.
På en fyraveckorssnurra jobbar jag sju dagpass, och då kan jag inte rida eftersom vi inte har belysning på ridbanan. Men de andra tjugoen dagarna är jag antingen ledig, ska jobba kväll eller har jobbat kväll dagen innan.
Härligt!

LYX!!!!!

Fast jag är van sedan jag var hade första hästen att rida i mörker. Känner man bara vägarna är det inga större problem. Men utan pannlampa, tycker man blir så begränsad med den på sig, man ser inget förutom precis där ljuskäglan faller.

Men jag längtar redan till sommaren.
 
Sv: Det eviga höstmörkret...

Ja tänk om man ändå kunde få en gnutta snö de skulle göra allt mycke lättare... jag bor i 4 mil från sthlm å har man tur så kanske de kommer lifte frost på baken, i västa fall så är de slask. Sedan blir de minusgrader å så blir de sternhårt i backen men men. Hahah sist märke jag när jag va ute å red i mörkret med några ifrån stallet att jag blev aldeles yr i skallen. Man sitter där å guppar på hästryggen men har inget å fästa blicken på så man nästan blir åksjuk haha. de gick ju givetvist över efter en stund men lite komiskt:)
 
Sv: Det eviga höstmörkret...

Min häst står i ett stall ca 20 min (gång) från en ridskola.
Jag kan välja på att gå längs en upplyst väg (som är ganska lugn), eller mellan åkrarna (där det är bäcksvart klockan åtta).
Jag väljer alltid åkrarna.. ändå är jag fruktansvärt mörkrädd :p

Jag använder en 7-ledspannlampa, den lyser upp grymt bra!

Jag jobbar oftast kvällar, så det blir oftast inte mer än någon kväll/vecka som jag inte har möjlighet att rida dagtid - då passar jag på att löshoppa hästen i ett av ridhusen på ridskolan :)
 
Sv: Det eviga höstmörkret...

jag har hästen + foderhästen som jag rider 500 meter bort, vi har ridbana
på andra sidan vägen, utan lampor. finns en gatlampa som lyser upp några meter
av banan. Jag rider med en pannlampa som lyser bra när den känner för det hehe
jag går skola så jag har inte möjlighet att rida när det är ljust :( men jag rider
ändå när det är mörkt. närmaste ridhusen (2 st) är båda 2 mil bort, och det kostar
hur mycket som helst att hyra ridhuset, man måste ha medlemskort som kostar 600kr/halvår :(
+50 kr för en timma i ridhuset så det blir mörkerridning för mej hela tiden förutom helgerna,
jag ogillar inte mörkret men det värsta är ju när det blir stenhårt i backen! Ridbanan fryser
ojämnt och det blir bara inte bra :/

vad är sjuledslampa!!??? behöver ngt bra!! :D
 
Sv: Det eviga höstmörkret...

Rider oftast fm,men visst händer det på helgerna att jag rider ut själv i mörkret,när gubben kommer hem sent,jag brukar tänka att gå det i ljus går det i mörker,(rida alltså);)
har fullt m reflexer på både mig själv och hästen,liten pannlampa (kostade 59kr) som lyser upp precis framför hästen.
har en väluppfostrad häst som sköter sig precis lika bra i ljus som mörker.(för att jag inte gör någon skillnad på det)

har flera vänner som är mörkrädda och deras hästar omöjliga att rida i mörker...fast den ena red jag faktiskt ut på själv i mörker och den skötte sig galant:)
 
Sv: Det eviga höstmörkret...

det underbara höstmörkret!!

det är NU man skall rida! inte halt och snöigt men man måste ändå mysa sig långt in i ridjackan, dra ländtäcket över sina kalla ben där du sitter barbacka på din häst, som är vackert pyntat från topp till tå med reflexer. ni rider mitt in bland träden o det enda ni ser är 1 meter framåt tack vare pannlampan

pälsen på din älskling börjar bli tjock och hästarna ser bara för underbara ut!

nam nam, jag bara äälskar höstmörkret! :banana:
 
Sv: Det eviga höstmörkret...

jag jobbar nästan bara em/kväll, så jag rider när det är ljust o fint :)
Jobba 7 - 16 skulle va en mardröm för mig.
 
Sv: Det eviga höstmörkret...

det underbara höstmörkret!!

det är NU man skall rida! inte halt och snöigt men man måste ändå mysa sig långt in i ridjackan, dra ländtäcket över sina kalla ben där du sitter barbacka på din häst, som är vackert pyntat från topp till tå med reflexer. ni rider mitt in bland träden o det enda ni ser är 1 meter framåt tack vare pannlampan

pälsen på din älskling börjar bli tjock och hästarna ser bara för underbara ut!

nam nam, jag bara äälskar höstmörkret! :banana:

Ja det gäller att se det positivt;)
 
Sv: Det eviga höstmörkret...

Hästen är garanterat "spattig" för att du är det. Tror inte den är så rädd när du har den på sommarbete ;) eller på nätterna själv i stallet.

jag tycker om att rida i mörkret, och litar helt på att min häst klarar av att ta oss fram över stock och sten.
Rider utan pannlampa. då jag bara tycker att den stör.
 
Sv: Det eviga höstmörkret...

Nu är jag så lyckligt lottad att jag jobbar 2-skift. Kan rida när det är ljust.
Tycker INTE om mörkret alls.

Men halkan är nog värre. Speciellt då det först snöar, sen regnar för att sedan frysa till och som grädden på moset; komma lite pudersnö ovanpå!
Då ser man ju inte var det är halt heller! :eek:

Men alla som precis som jag, avskyr den mörka årstiden, hav förtröstan. Det vänder omkrig jul och börjar bli ljusare... :bump:
 
Sv: Det eviga höstmörkret...

Jag rider ibland före jobbet på morgonen, och ibland efter jobbet (och det är ju mörkt i vilket fall ;)). Jag brukar inte ha någon pannlampa, jag tror att min pålla ser bättre på egen hand utan det, och jag tycker att man vänjer synen rätt bra ändå. På med alla finfina reflexer i bästa 80-tals-mode, ta en välkänd sväng på grusvägar där du vet hur det ser ut, och försök njuta av det underbara i att det är lugnt och tyst omkring dig :).

Jag håller också med om att halkan är betydligt mycket värre, usch usch usch. Men jag har det lyxigt och kan hyra in mig i ridhus om jag känner det behovet.
 
Sv: Det eviga höstmörkret...

en sån där fick jag i går och den gick varken att stänga av eller få starkare lyse på den fast hon i stallet har en likadan, jag vart besviken...
Man får väl hoppas på fullmåne :D
 
Sv: Det eviga höstmörkret...

Det finns ridhus här men både jag och hästarna tycker det är tråkigt att vara där.. blir max en gång i veckan i så fall.

Min hästar har alltid ridits/körts året runt, i mörker och skitväder så de är vana vid det mesta. Själv är jag också van, det stör mig inte så mkt att det är mörkt, jag har inte lampa, tycker jag ser bättre utan.

Blir värre sen när det fryser på och blir hårt och isigt överallt. :(
 
Sv: Det eviga höstmörkret...

Jag tycker vintern är mysig :) rider just nu bara i mörker om jag inte slutar tidigt någon dag ,eller på helgerna. eftersom den paddocken vi brukar låna ägs av en rikig sur gubbe som aldrig rider där själv. Vi har alltid ridit gratis där och en dag ville vi vara snälla och ge honom pengar bara för vi uppskatta de. (då fick vi låna lampa och hinder) Så vi sa att vi skulle komma förbi och ge det nån dag. Istället gick min medryttare dit och bara frågade vad han ungefär ville ha. Och då hade tydligen han fått någon idé´att det skulle kosta 50 kr/gång för att rida med lyse och inte ens fick vi låna hinder. För tydligen var en bomm sönder som han trodde vi tagit sönder( fast det var någon annan ) och sen frågade vi de andra som brukar rida (som hade tagit sönder bommen också )och de betala tydligen ingenting och fick rida hur mycket som helst. så just nu har vi inte så jätte stor lust att rida där. då de var väldigt otrevliga också när min medryttare hade kommit och knackat på dörren för att diskutera ett fast pris i månaden istället och då kunde vi rida bestämmda dagar i veckan om paddocken var ledig :S men NEJ så fick det inte alls gå till! en del människor förstår man sig inte på. Men vi ska fixa en egen paddock själva till våren /sommaren som kommer blir dubbelt så stor som deras.Men för tillfället rider jag ute med pannlampa. Håller med om att lampan gör det svårare att se. men bhar den för bilarnas skull och kunna sätta på när det verkligen är kolsvart. brukar annars stänga av den när jag rider. Båda min hästar bara lunkar fram. Och eftersom jag kan skogen utan till kan jag till och med gallopera i full galopp utan att se någonting. Vet precis vart jag ska stanna ;) Och hästen också !
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 265
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 743
Senast: _Taggis_
·
Hästhantering Det är väl bara att inse att hösten och med den det förhatliga mörkret är på ingående. Jag har en sjuårig ponny som jag haft sen hon var...
2
Svar
37
· Visningar
3 243
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 264
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp