Bukefalos 28 år!

Det eviga matproblemet

S

SomethingCorporate

Har en american hairless terrier på snart ett år och han har aldrig ätit riktigt bra och jag känner mig snart väldigt desperat!

Han väger ca 6 kg och jag får i han max 1½ dl per dag och han är tunn, inte farligt mager, men tunn.
Han är väldigt aktiv och kräver mer.

För tillfället äter han Purina Pro Plan men har provat allt känns det som
Här har vi listan:

Royal Canin - Det han överlägset tyckt sämst om, luktade bara på det och matstrejkade.
Eukanuba - Det han åt bäst av men bajsade kopiösa mängder och blev tunnare än någonsin
Doggie och Pedigree har jag också provat men han åt inte dom nå bättre än purina och då ger jag hellre ett bättre foder.
Har även provat Klass förskfoder som han första veckan Älskade men sen började rata, vet inte hur mycket sånt jag fått slänga :mad:

Har provat blanda i grejer i maten, provat blöta den och så vidare och det kan funka en eller två dagar sen är vi tillbaka på ruta ett.

Han fick även majsvälling ett tag som han tyckte väldigt bra om men då åt han mindre hundmat och blev med andra ord inte ett dugg finare i hullet.

Han är annars bra i magen och kräks inte eller något sådant.

Han ska kasteras tror ni det kan hjälpa honom att lägga på sig lite hull?

Några tips och råd?
 
Sv: Det eviga matproblemet

Har du testat tex Bravo färskfoder? Vad jag förstått så är det inte lika kladdigt och sliskigt som Klass :) Min hund älskar det!
 
Sv: Det eviga matproblemet

Pratat med någon veterinär? Speciellt om du tycker att han är i så pass underhull, det kan ju mycket väl vara nåt fel.

Annars så tror jag att vi i vår iver att få en matvägrare att äta påverkar negativt. Vi geggar med leverpastej, häller fil över och köper alla modeller på hundmat vi kan komma på. Sen får nästan ingen i familjen röra sig när hunden väl bestämmer sig för att äta.

Nu är det ju inte säkert att det har gått till så hos dig, men jag tror hunden känner av vår desperation.
 
Sv: Det eviga matproblemet

Som sagt han är inte mager utan tunn.
Har funderat på att kontakta veterinär men jag vet själv att jag kan vara lite fjantig.
Och han är ju pigg och glad i allt så jag har svårt att tro att något är fel.
Och får han annan mat än sin mat äter han det glatt och verkar må bra efter.

Jag tror ärligt det kan ligga något i att jag är stress faktor i hans ätandet men jag gör verkligen mitt bästa i att inte försöka bry mig.
Ställer ner skålen och fortsätter sedan med mitt men han är en känslig hund som säkert känner av min stress, men hur slutar man med det?
:crazy:


Monsieur de Mai: Tack för tipset ska titta närmare på det.
 
Sv: Det eviga matproblemet

Ställer ner skålen och fortsätter sedan med mitt men han är en känslig hund som säkert känner av min stress, men hur slutar man med det?
:crazy:

Gå ut ur rummet och lämna honom i fred med maten. :)

Standardt är ett bra foder annars, och Olivers petfood som dessutom verkar smaka bra.
När han väl börjar rata maten så har han ju lärt sig att det kommer något nytt... ;)
 
Sv: Det eviga matproblemet

Fodax färskfoder har fungerat ypperlogt på mina hundar.
Skadar ju inte och testa?
Och tvinga inte i hunden mat, han äter när han är hungrig.
Äter han av något torrfoder, så häll lite ojla över maten för extra energi.

Får man tigga en bild på sötnosen?
 
Sv: Det eviga matproblemet

Då följer han efter och ska se vad jag gör.
ibland kan han gå tillbaka och äta lite för att sen komma till mig.

Jag brukar ställa mig och diska (han äter i köket) för att störa så lite som möjligt men så att han ser vad jag gör.
Men det hjälper inte.

Men jag tycker att jag kämpat på länge med dom olika sorterna för att han inte ska se det så och något måste man ju göra när han inte äter bra
:crazy:
 
Sv: Det eviga matproblemet

Tack för tipsen.

Här kommer lite bilder har dock dåligt med nya men här kommer från i våras.

26622491.jpg

26335776.jpg
 
Sv: Det eviga matproblemet

Mina hundar som väger 15-18 kg. Äter 4 dl om dagen. Så tänker man på att din väger 6 kg, så verkar ju inte det alldeles för lite.

Mina mopsar som väger mer än din, äter knappt 2 dl om dagen, fast de skulle gärna äta mer :d :angel:
 
Sv: Det eviga matproblemet

Jag har haft problem med min hund när det gäller ätandet enda sen jag fick hem honom för 7 månader sedan, och det är först nu jag har fått honom att börja äta. Han verkar gilla laxolja väldigt bra! Jag har också provat det mesta man kan tänka sig prova, men laxolja på maten verkar vara det bästa hittills.

Så det kan ju vara ett alternativ att testa. Oljan är ju bra för en massa andra "grejer" också, pälsen osv =)
 
Sv: Det eviga matproblemet

jag har pudlar som är extremt petiga men i ett led att få dem att äta de torra knöpar de bara stirrar idiotiskt på när jag serverar så har jag givit upp..

jag köper billigt nötkött (bog, grytkött, rulle etc) och kokar med några morötter och grönsaksbuljong.. varje dag tar man fram lite, hackar upp och värmer i micron med lite av buljongen och blandar med torrfodret..

förut åt gammelhunden maximalt 1/3 dl RCpoodle per dag, idag kan kan få i honom 1½ dl RC poodle och 1 dl valpfoder (valpen äter det så det får åka med i gamlingens skål också) en gång om dagen, ibland två gånger! :D
 
Sv: Det eviga matproblemet

Har också hund som är lite småpetig med maten. Han äter eukanuba just nu, men fick prova en påse Acana för ett tag sen, och jag har aldrig sett honom äta med så god aptit förut. Kanske skulle vara något att testa?
 

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
981
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Känner mig som en väldigt uråldrig hundägare som bara fodrat med torrfoder. Men nu vill ju lilla hund inte äta det (hon är under...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 983
Senast: snorp
·
Hundhälsa Hej, Har en Grand Danois som är snart 8mån. Han åt Royal Canin när vi hämtade honom hos uppfödaren men eftersom jag inte tyckte han...
Svar
14
· Visningar
1 929
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 058
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp