Det godaste man kan baka i en sockerkaksform?

En jätteudda fråga kanske?

Jag har en otroligt fin (och dyr) sockerkaksform jag fick för flera år sedan, den ser ut såhär:
Visa bifogad fil 39109
Tyvärr har den endast använts en endaste gång och jag är sugen på att göra ändring i det.

Kruxet är ju att sockerkaka är så förbannat tråkigt, eller? Det är liksom torrt och ja.. jag är en person som tycker bullar och kakor ska vara kladdiga, lite degiga och onyttiga :D

Är det någon som sitter på något sorts superrecept för vad man kan hitta på med en sån här? Som inte bara blir en bit torr sockerkaka?
Åh det där är riktigt bra formar. :love:

OM man vill göra sockerkaka är tipset att hälla i saften och skalet av 1 citron, utöver den vätska som ska ingå i receptet. Det blir saftigt och supermumsigt! Sen gör man en citronglasyr och häller över - mums.

Många bra tips i denna tråd, här ska bakas :d
 
Min mormor gjorde mazarinkaka med riven mandel och bittermandel i. Annan konsistens och mycket godare än sockerkaka.
 
Jag ber att få låna in mig och be om det bästa glutenfria receptet att göra i en sådan form. Min har nästan inte använts sedan sambon kom in i mitt liv.
Jag bakar mest kladdkaka och banankaka nu och det blir i en avlång, slät form.
 
En jätteudda fråga kanske?

Jag har en otroligt fin (och dyr) sockerkaksform jag fick för flera år sedan, den ser ut såhär:
Visa bifogad fil 39109
Tyvärr har den endast använts en endaste gång och jag är sugen på att göra ändring i det.

Kruxet är ju att sockerkaka är så förbannat tråkigt, eller? Det är liksom torrt och ja.. jag är en person som tycker bullar och kakor ska vara kladdiga, lite degiga och onyttiga :D

Är det någon som sitter på något sorts superrecept för vad man kan hitta på med en sån här? Som inte bara blir en bit torr sockerkaka?


Sockerkaka är ju supergott, och så himla lätt att trixa med. Jag blandade i en halv burk marmelad sist, som jag inte visste vad jag skulle göra med, blev jättegott! :love:

Börja med ursprungsrecept: 2 ägg, 1 dl mjölk, 100 g smör, 2 dl mjöl, 1 tsk bakpulver

Sen kan du göra nästan vad som helst.
Russin och torkad frukt
Äpple och kanel
Citruszest och juice
Kakao och små chokladbitar (med fördel även lite kaffe i)
Häll i halva satsen och sedan fyllning (ex vaniljsås, eller hackad frukt) sedan resten av smeten
Hackade nötter och kardemumma
Pepparkakskryddor (ta gärna sirap istället för socker)
Häll över en massa glasyr

Sockerkaka kan du flexa med i ändlighet. :d
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 382
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
984
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp