Det här med arv.....

Rie

Trådstartare
Pratade för någon vecka sedan med en kusin. Hon frågade mig om jag hade hämtat ut reket.
?????
Jo, hon hade fått ett rek angående arvet från vår morbror. Att de ville man skulle godkänna det testamente som fanns.
Jag har fortfarande inte fått någonting......
Visst ska väl alla "arvingar" få likadana kallelser?
Eller görs det skillnad på syskonbarn och syskonbarn?

Att reket sedan gäller att acceptera att man inte får några pengar är ju en annan sak....
 
Ring till den som har hand om bouppteckningen och fråga om du finns med.

Man MÅSTE lämna hälften av sina tillgångar till sina barn, men i övrigt får man testamentera bort sina tillgångar hur man vill. Så det kan ju tyvärr vara så att han inte lämnat något till dig.
 
Stopp och belägg... Hälften av sina tillgångar till sina barn, det är väl ändå att förenkla läget lite väl mycket?

Bröstarvingarnas laglott är hälften av den arvlott som den lagala arvsordningen skulle ge, är en bättre beskrivning av rättsläget.

Tillgångar är definitivt inte samma sak som kvarlåtenskap och barn är inte automatiskt samma sak som bröstarvingar. Dessutom ärver efterlevande maka/make med försteg före gemensamma barn men inte särkullsbarn.

För att du ska ärva din morbror utan testamente krävs att han inte har någon maka, inte några barn, att hans föräldrar är döda (dvs din mormor och morfar) och att även din mor är avliden eller att någon gör arvsavstående som kommer dig tillgodo.
 
Det stämmer

Han var en gammal ungkarl utan barn, så det är därför jag tycker att alla syskonbarn borde ha fått ett brev.Det finns många syskonbarn men bara två av hans syskon lever.

Och jag kommer inte att ärva några pengar, så det är inte därför jag undrar.
Det finns uppenbarligen ett testamente, och vad jag förstod på kusinen var tanken med brevet att hon skulle godkänna detta. Och även hon bli utan pengar.
 
Re: Det stämmer

Eftersom din kusin fått meddelandet antar jag att hennes förälder är ett av syskonen som dött så att arvsrätten gått vidare en generation. Om din förälder är ett av syskonen som fortfarande lever är det denne som fått brevet!
 
Nej

min förälder lever inte, så det är därför jag trodde att jag skulle få ett brav.
 
Det jag var ute efter var att förklara att hon inte kunde räkna med att ärva honom eftersom hon inte var hans barn, inget annat! Hur mycket av tillgångarna som bröstarvingar har rätt till var inte det relevanta i diskussionen :mad:
 
Får förtydliga det lite.

Min morbror var ensam, hade aldrig varit gift, hade inga barn, hans föräldrar är döda, likaså de flesta utav hans syskon utom två.
När min moster dog - änka och inga barn samt döda föräldrar - fick jag ett sådant brev.Där fanns också ett testamente till förmån för någon.Där fick vi avsäga oss ev anspråk på arv. Då fick både jag, min kusin och vad jag förstår alla syskonbarn med död förälder brev.
Så varför jag inte får det nu är lite mystiskt.

Men, jag lär inte jaga någon för att få förmånen att avsäga mig anspråk på arv.
Får väl höra med kusinen hur det gått.
 
Det är klart att det gör det :mad:

Man kan trixa med det som räknas som kvarlåtenskap, men det är ändå så att hälften av det du lämnar efter dig som personlig egendom när du dör ska gå till dina bröstarvingar!
 
Personlig egendom? Det var ett för mig nytt begrepp inom familjerätten... Vad innebär det? :confused:

Och varför så sur hela tiden när dina tveksamma uttalanden ifrågasätts? Är inte meningen att man ska diskutera saker här?
 
Jag är sur för att det "tveksamma uttalandet" endast kallades felaktigt, och inte varför det var felaktigt.

Familjerätt är reglerad främst av föräldrabalken, arvslagar främst av ärvdabalken.

Se, jag talar inte bara om ATT du har fel utan också VAD som är fel och vad som är rätt :D

Personlig egendom är det du äger som inte är knutet till t ex ett bolag, vilket är ett relativt vanligt sätt att trixa bort tillgångar både för skattemyndigheter och eventuellt icke önskvärda arvingar.
 
Ok. då tar vi väl det hela från början... :smirk:

Du skrev i ditt första inlägg följande:

"Man MÅSTE lämna hälften av sina tillgångar till sina barn, men i övrigt får man testamentera bort sina tillgångar hur man vill. Så det kan ju tyvärr vara så att han inte lämnat något till dig."

Då svarade jag:

"Bröstarvingarnas laglott är hälften av den arvlott som den legala arvsordningen skulle ge, är en bättre beskrivning av rättsläget.

Tillgångar är definitivt inte samma sak som kvarlåtenskap och barn är inte automatiskt samma sak som bröstarvingar. Dessutom ärver efterlevande maka/make med försteg före gemensamma barn men inte särkullsbarn."

Efter denna förklaring av rättsläget blev du arg och sa:

"Det jag var ute efter var att förklara att hon inte kunde räkna med att ärva honom eftersom hon inte var hans barn, inget annat! Hur mycket av tillgångarna som bröstarvingar har rätt till var inte det relevanta i diskussionen"

Varpå jag påpekade att:

"Det gör ju inte det du skriver mera korrekt tyvärr."

Det vill säga, det faktum att du inte tycker att det är relevant för diskussionen gör ju inte att du har rätt i sak för det...

Och då blev det ännu surare miner:

"Det är klart att det gör det.

Man kan trixa med det som räknas som kvarlåtenskap, men det är ändå så att hälften av det du lämnar efter dig som personlig egendom när du dör ska gå till dina bröstarvingar!"

Och då blev jag lite förvirrad för begreppet "persolig egendom hade jag aldrig tidigare hört, så ställde följande fråga:

"Personlig egendom? Det var ett för mig nytt begrepp inom familjerätten... Vad innebär det?

Och varför så sur hela tiden när dina tveksamma uttalanden ifrågasätts? Är inte meningen att man ska diskutera saker här?"

I ditt senaste inlägg inför du som sagt begreppet "personlig egendom" som för mig och andra jurister jag talat med är ett nytt begrepp inom denna del av familjerätten... Jag är verkligen ingen expert på familjrätt så jag var tvungen att kolla upp det och sökte igenom Karnov. Begrepet används endast i ett sammanhang i lagtextsamlingen och det är i samband med tullfrihetslagstiftningen. Så var det med det.


Detta föjldes av ditt senaste inlägg som jag väljer att också citera. Det verkar närmast taget ur luften om man läser min sammanställning ovan.

"Jag är sur för att det "tveksamma uttalandet" endast kallades felaktigt, och inte varför det var felaktigt.

Familjerätt är reglerad främst av föräldrabalken, arvslagar främst av ärvdabalken.

Se, jag talar inte bara om ATT du har fel utan också VAD som är fel och vad som är rätt

Personlig egendom är det du äger som inte är knutet till t ex ett bolag, vilket är ett relativt vanligt sätt att trixa bort tillgångar både för skattemyndigheter och eventuellt icke önskvärda arvingar."

Till att börja med så har jag i mitt första inlägg redogjort för gällande rätt, så att jag bara skulle ha kallat det felaktigt är helt fel.

För det andra så finns det ett antal lagar till som är intressanta om man talar ekonomisk familjerätt och ett par av dom äktenskapsbalken och arvs- och gåvoskattslagen. Det finns förmodligen många fler.

För det tredje: Om du efter denna genomgång fortfarande inte inser att jag hela tiden påpekat vad som är fel och dessutom försökt förklara vad som är rätt så ger jag upp...
 
Vad är det som är så svårt att förstå? Du har givit uttryck för bristande kunskap inom ett område, jag förklarar hur det i verkligheten förhåller sig och du vägrar inse eller erkänna att du har fel utan fortsätter att stå på dig. Sen säger du att jag bara påstår att du har fel utan att visa vad som är fel, vilket jag i mitt förra inlägg nogsamt redogjorde för att jag redan gjort i mina tidigare inlägg.
 

Liknande trådar

Samhälle Två personer är gifta utan barn eller utomäktenskapliga barn. Ena personen dör (1), ingen bouppteckning görs enligt uppgift, inget...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 227
Senast: Saigon
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
8 265
Senast: Grazing
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Samhälle En av mina mostrar har dött och jag och min bror tillhör dödsbodelägarna, eftersom hon inte hade några barn och vår mor är död. Det...
Svar
9
· Visningar
1 796
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp