Bukefalos 28 år!

Det här med att börja rida ut ensamma... (Unghäst)

Fibusen

Trådstartare
Min häst är tre år,"inriden" sent höstas,sen vilat fram tills Januari,sen riden enstaka gånger Januari/Februari,sen stått pga halka (oskodd).

Det började med att han tyckte det var tråkigt på ridbanan vilket jag förstår,så han började stanna. Fick efter många om och men igenom det att han skulle frammåt för röst oh skänkel,och sista gången jag red så stannade han en gång,men gick fram direkt för skänkeln bara. Vi har enbart skrittat och tagit några travsteg pga att jag fick barn i slutet av December,så vi har mest "ridit" för att få in rutiner med sadling,uppsittning,osv,kanske 5-10 minuter som max. Sent i höstas är han dock riden i alla gångarter både ute och på ridbana.

När vi ridit ut så har vi alltid haft sällskap som draghjälp,och det har aldrig varit några problem alls. Han kan gå både först och sist. Vi har även promenerat mycket själva bara jag och han.

I går tänkte jag skritta runt byn,kom 300 meter sen VÄGRADE han att gå mer. Han är inte dum,men han bara står där! När man smackar och skänklar så bryr han sig inte alls. Efter ett tag så backar han några steg,luuuugnt och försiktigt. Alltså bara bakåttänk...! Fick fram han några steg efter en evighet och vek av hemmåt då direkt innan han skulle stanna igen,då traskade han på för fullt.

Hur ska man lösa det med en så pass ung häst? Bara rida med sällskap nu till en början? Finns det risk att man bara skjuter på problemet då,eller kommer det vara så lätt att det går att rida han själv efter ett tag bara så där då? :cautious: Från marken är han JÄTTElyhörd,fattar trav och galopp direkt på rösten,och saktar av och stannar direkt när jag ber om det.

Vill ju inte kräva och gå på för mycket heller eftersom han är så ung,men samtidigt så måste han ju gå frammåt!

Är min första unghäst så blir lite tveksam hur jag ska gå vidare med detta...Skänkla/smacka på,vänta ut,eller bara ha sällskap med nu i början?

Har iallafall beslutat att skicka han till en tränare en månad nu,men i framtiden? Förhoppningsvis så är problemet borta när han kommer hem eftersom detta är något som det ska tränas på,men misstänker att han även kommer testa detta endå på mig längre fram.

Detta har nämligen varit hans problem hela tiden,vill han inte så stannar han,sen står han där. När han var så pass ung att man inte gjorde mer än att ta in och ut han i hagen för att visitera och borsta så gjorde han så här precis,stannade och vägrade gå. Lika vid lastning,stannade och stog still,heeeelt lugnt. Tog då lite hjälp av en tränare som hjälpte oss med en massa tips,och vi tränade på att skicka iväg han,och efter det så gav han sig ganska snabbt,kan tänka mig två-tre gånger han testade för att se om han slapp,men han gick frammåt direkt när jag skickade iväg han,men det är ju svårt att skicka iväg honom när man sitter på ryggen....
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med att börja rida ut ensamma... (Unghäst)

När han stannar när du rider ute, så kliv av och gå en bit. Få honom att känna sig trygg. Klappa och prata. Sen sitter du upp igen.
 
Sv: Det här med att börja rida ut ensamma... (Unghäst)

Är han på samma sätt på hemvägen? Om inte hade jag nog promenerat med honom på vägen ifrån stallet och ridit hem till att börja med och ridit ut med sällskap. Övat mer på frambjudning och att han svarar för hjälperna i paddock/på hemmaplan. Dvs undvikit att han hamnar i lägen där du känner att du inte kan påverka honom såvida du inte har tid att vänta ut honom.

Min unghäst red jag ut på från det att jag fick hem henne men hon hade även blivit riden ensam av de som red in henne. hon var vinglig och hade dålig framåtbjudning när vi skulle ifrån stallet, stannade gärna och "frös" men efter lite tålamod och övertalning gick det tillslut att få henne framåt. Det har gått över som tur är men det tar lite tid :)
 
Sv: Det här med att börja rida ut ensamma... (Unghäst)

Mmm,hade varit ett alternativ,men jag måste ha pall när jag ska upp på honom...:meh: Får checka av ev stummar/stenar som kan funka. Hemmåt så går det som sagt jättebra,ev att han blir lite väl på,men lyssnar på både säte och röst så det går att hålla ett normalt skrittempo. När vi promenerar så går det kanon,i hage och i stall är det inga problem heller att ha han själv,så det är absolut inte det att han blir hysterisk utan kompisar.

Jag provade igår att bara vänta ut honom,vi stog still säkert 10 minuter,sen backade han ett steg,drev då på frammåt med både skänklar och röst,då stannade han igen. Fortsatte driva då backade han några steg,sen stannade han. Jag fick liksom "gunga" igång han genom att böja halsen åt höger,åt vänster,åt höger,åt vänster ungefär som om han trodde att vi skulle vända och gå hem, fick tillslut 4-5 steg rakt fram bara,då valde jag att vika av hemmåt,dels för att han lyssnade då,och dels för att vi hade ett fårstaket alldeles bakom rumpan så kände inte att jag hade så mycket mer val än att antingen hoppa av,backa in i stängslet,eller vika av hemmåt då,och det kändes som om det var det bästa alternativet,även fast det kändes som ett totalt misslyckande då att "ge upp". Den vändan jag hade tänkt ta igår innefattar bara åkerväg,dvs ingenstanns att hoppa upp på igen.

Att träna på ridbana är så himla svårt det med,för han har NOLL bjudning där,tycker att det är skittråkigt,och det känns som om problemet kan bli ännu värre,men jag vet inte? Han åker iallafall nu på Fredag,så jag hoppas vi kommer en liten bit på väg på en månad iallafall.

Räknat ut att han är riden 12 gånger sen långvilan (Uppdelat på Januari,Februari och sen igår) så kanske blir det bättre om vi kommer igång igen,för i Oktober var han jättetrevlig då han var nyinriden så det känns som ett rejält bakslag. :meh:
 
Sv: Det här med att börja rida ut ensamma... (Unghäst)

Min lilla pigga häst hade väldigt dålig bjudning i början, var lite osäker och lite lat ;) det sämsta var att ta i för mycket, då bromsade hon bara för att det gjorde ont i sidan. Det som funka bäst var att driva lätt och glatt och vara pigg själv, och genast sluta när hon rullade fram i trav/galopp och sakta ner efter en bit. Sedan försöka öka igen med glada uppmaningar och berömma direkt när hon gick upp en gångart. Till slut blir det en lek av det och nåt positivt av att öka.

Är det bara vassa hälar blir bortvägen trist och obekväm. Börjar den aldrig bjuda vet den ju inte att det blir roligt då liksom. Sen är det lite knepigt med en unghäst som kanske eg behöver skritta mkt, men att trava omkring istället fö bara skritta gör att det blir lite mer avslappnat och inte en massa sakta mak då man riskerar börja sitta och nöta med skänklarna och spänna sig.
 
Sv: Det här med att börja rida ut ensamma... (Unghäst)

Jag börjar alltid med att tömköra ut på tur själv. Tycker det är bästa sättet att lära hästen gå själv framåt oavsett vad som händer, och utan att man som människa finns bredvid.
När jag börjar rida ut själv tar jag allt i trav av samma anledning- lära unghästen tänka framåt.
 
Sv: Det här med att börja rida ut ensamma... (Unghäst)

har en unghäst som blir 3 i sommar, och hon är inriden november, riden i alla gångarter på banan.
Har precis nu börjat att rida ut själv på henne.

Jag har gjort så här, första gångerna vi skulle ut på en runda promenerade jag med henne i träns, gjorde så även gång nummer 2 och 3, då kändes det som om hon var trygg med det.
Till saken hör att denna häst har varit väldigt flockbunden, växt upp på lösdrift och förmodligen i stort sett inte varit själv alls, eller iaf väldigt lite. så i början var hon nervös av att bara vara ute på promenad. Dels säkert för att vi inte hunnit få förtroende för varandra eftersom jag bara hade ägt henne 1/2 år innan inridningen.

Sen efter det så tog vi samma runda igen men nu tömkörde jag henne runt istället, flera gånger. Och till sist så red jag samma runda och det har gått jättebra.
Sen nu rider jag den rundan, men utökar med lite till, eftersom hon är så trygg med den, så bygger på lite försiktigt.
:)
 
Sv: Det här med att börja rida ut ensamma... (Unghäst)

Mmm...
Gjorde något liknande med en treåring jag red in förra året. Från den stund jag fick henne gick jag långprmenader med henne. Först bara i grimma och grimskaft sen tyglar och tömkörning. Hon blev van att vara ensam med mig och är lugn att rida ut med själv.

Det jag tror man kan göra med en häs som stannar är att veta var gränsen går och göra något innan man nå den gränsen. Kanske bara vända hem igen. Och sen vaje gång man rider ut sakta och lugnt försöka flytta "fram" gränserna utan att pressa hästen för mycket.

Hästarna jag rider in nu försöker jag ta ut på långpromenader. Mycket för att få mer tid med hästen och skapa ett band av förtroende.
 
Sv: Det här med att börja rida ut ensamma... (Unghäst)

Jag skulle börja med att tömköra hästen utan sällskap. Där har du chansen att påverka utan att du behöver sitta på, man blir lite tuffare då ;)

Sen skulle jag de första gångerna när tömkörningen funkar bra, promenera med hästen bort och rida hem. Om det funkar kanske promenera bort en bit innan jag satt upp. Hade en häst jag alltid var tvungen att gå en bit med innan jag satt upp annars tvärvägrade han att lämna stallplanen. Till sist räckte det dock med att bara gå 25-30 m ut på vägen ;)
 
Sv: Det här med att börja rida ut ensamma... (Unghäst)

Om det är så att problemet bara är att han stannar, dvs att han inte skuggar, studsar, hysteriskt försöker vända hem osv så hade jag bara väntat.... Vill du stå still, stå still då, så väntar du in honom så att han är med på vad du vill att han ska göra. Efter att ha stått still i någon minut brukar de flesta unghästar börja gå av sig själva.
Min unghäst var sådan, men väntade jag bara ut henne, så kom framåtbjudningen själv utan problem. Om det är så att han inte "bråkar" med dig, så skulle jag vara lite försiktig med att "gå på" alltför hårt till en början, och bara ge honom mer tid helt enkelt, istället för att kanske av misstag skapa en konflikt där det från början egentligen inte fanns någon....
 
Sv: Det här med att börja rida ut ensamma... (Unghäst)

När hästen stannar i paddock måste den fram! Ibland får man "skrämma igång" hästen. Den ska helt enkelt bara fram. Utan framåttänk kommer man ingenstans.
Ang. bara skritta i paddock på unghästen tror jag inte var så bra, speciellt om hästen redan är lite lat. Då är det bättre att den vilar eller bara tränas från marken.

När jag rider ut själv första gången rider jag där hästen känner igen sig och bara korta bitar! Är ute ca 5min och rider runt stallet. Nästa gång rider jag lite längre, samma vända + lite till.. Sen rider vi längre för varje gång. Blir sällan problem då och man får en trygg häst som successivt lär sig att vara ute ensam :) (samma tänk som när man sitter in hästen; första dagen slänger man inte på allt och rider själv)
 
Sv: Det här med att börja rida ut ensamma... (Unghäst)

Jag grundar tryggheten ute på töm. Då blir de vana vid att gå först också :)
 
Sv: Det här med att börja rida ut ensamma... (Unghäst)

Jag har ju också en treåring och jag har gått mycket ensam med henne ute, vid handen. I början gick hon inte många meter innan hon bara tvärnitade och inte skulle ta ett steg till, även på hemvägen, men ju mer jag tragglade med henne ju bättre blev det. Nu rider inte jag in min häst själv, men de som gör det rider kortare rundor på henne ensam och det går hittills bra.

Vi hade lite problem med att hon bara skulle gå om någon annan gick före. Tömkörning kanske kan vara något för er, då blir han tvungen att gå före dig utan att ni blandar in ridningen? Någon kan ju gå med till fots i början om han är osäker, men har du tömkört honom innan borde det inte vara några problem.
 
Sv: Det här med att börja rida ut ensamma... (Unghäst)

Kl

En unghäst får INTE (aldrig någonsin!!!!) stanna med mig varken på marken eller vid ridning. Det är prio ett ett ett och åter ett.

Det viktigaste i min värld är att:
1: förekomma
2: få effekt av sin drivning

Beroende på häst får man anpassa metoden. Att hästen tar drivningen i alla lägen innebär självklart inte detsamma som att hästen i alla lägen ska tvingas framåt. Man måste med en unghäst inse innan gränsen är nådd och då själv göra något annat, likväl som man måste inse när hästen är mottaglig för drivning igen och då inte nöja sig med något annat än en reaktion.
 
Sv: Det här med att börja rida ut ensamma... (Unghäst)

saraandersson och the connemara resonerar klokt tycker jag.

Det är viktigt att hästen lär sig gå fram! Lyssnar den inte på skänkel så lägg till ett spö. Det kan räcka med ett litet rapp på rumpan för att få fram honom.

Känner du att du reder ut situationen om han skulle skutta till för att du lägger till ett spö? För det är ju också viktigt att man kan ta igenom det hela. Framåtbjudning är inte något som alla hästar har naturligt, ibland måste man lära dem det och man får inte vara för mesig.
 
Sv: Det här med att börja rida ut ensamma... (Unghäst)

Jag börjar alltid med att tömköra ut på tur själv. Tycker det är bästa sättet att lära hästen gå själv framåt oavsett vad som händer, och utan att man som människa finns bredvid.

Samma här. Och innan dess har jag dessutom gått ett stort antal promenader utan hästsällskap.

Fick jag en häst som vägrade gå från stallet skulle jag backa utbildningen.
 
Sv: Det här med att börja rida ut ensamma... (Unghäst)

Jag skulle börja med att tömköra hästen utan sällskap. Där har du chansen att påverka utan att du behöver sitta på, man blir lite tuffare då ;)

Sen skulle jag de första gångerna när tömkörningen funkar bra, promenera med hästen bort och rida hem. Om det funkar kanske promenera bort en bit innan jag satt upp. Hade en häst jag alltid var tvungen att gå en bit med innan jag satt upp annars tvärvägrade han att lämna stallplanen. Till sist räckte det dock med att bara gå 25-30 m ut på vägen ;)

+1 på den typ :)
 
Sv: Det här med att börja rida ut ensamma... (Unghäst)

Fast där håller jag inte riktigt med, jag har alltid låtit min unghäst stanna och titta om det är något hon tyckt var otäckt. Men när jag driver framåt igen så vill jag att hon ska svara och svarar hon inte har jag fortsatt och ökat drivningen tills hon gått framåt. - Det hon absout inte får göra är att backa eller vända!

och jag är inte ensam om att ha denna inställning. Jag var alldeles nyss iväg med henne på säkerhäst-kurs och även där var konceptet, om hästen tycker något är otäckt, låt den stanna och titta. I de flesta fall om man som ryttare inte indikerar att saken faktiskt är otäckt så avdramatiserar man sakers farlighet om de får undersöka först och sen själva inse att det inte är något farligt.
 
Sv: Det här med att börja rida ut ensamma... (Unghäst)

Håller helt med, och även Svea. Man ska inte behöva bråka eller tvinga fram en unghäst i tron att man lär den bjuda. Otroligt trist inställning och trist utgångsläge i samband med unghäst ridning tycker jag.

jag har alltid haft dom med som handhästar och sen på promenad kravlöst i skogen för hand. aldrig ever haft problem med uteridningen sen i nästa steg. Det är ju inga konstigheter, och ENSAMMA är de ju inte ö.h.t , de har ju ryttaren med sig? Vad skulle vara konstigt med det? Är det problem är det ju som Svea säger, att ngt saknas som grund.
 
Sv: Det här med att börja rida ut ensamma... (Unghäst)

Precis som jag skrev så innebär det inte att man tvingar hästen till något den inte är redo för. Behöver den titta får den stå så länge som den behöver.

Men den får inte stanna på eget bevåg om jag bett den gå. Min uppgift är att innan den slutar bjuda eller i värsta fall slutar ta drivning själv stanna och låta hästen titta. Så den lär sig att beslutet om den behöver stanna eller ej för något nytt aldrig behöver ligga på den själv att bestämma. Den ska lita på att om jag inte ber den stanna så är det lugnt att gå.


För mig är stanna/frysa till/bli opåverkbar och tappa bjudning farligt!
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 731
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
936
Senast: Lutten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp