det här med att katter "ärver färg"

Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Jag har bade bild & scanner men vet inte riktigt hur jag ska fa hit bilden :confused:
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Du hade ju en hemsida såg jag, där kan du väl ladda upp en bild eller två?
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Det funkar inte..... :cry: :cry: :cry:
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Det är inte en aby det är en somali..... :smirk:
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Nu ser jag... har hon ljusbruna/cremefärgade fläckar? Svårt att se på kortet...
I så fall är hon en blåsilvertigrésköldpadda med vitt :smirk:

Härlig färg på Gizmo...
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Oj vad Cleo är lik en katt vi har inne för omplacering! man kan tro att det är hon.
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Jaaaaaaaa :love: :love: :love:
supersöt!!!!!!!!!!! :D
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Du kan tro jag blev ledsen nar han forsvann har i somras och hur tokglad jag blev nar han kom hem efter en _vecka_ ute i skogen!!!
Det tog mig over en kvart att borsta ur alla kardborrar han hade i svansen, men nu ser den ut som en svart dammvippa igen! :D
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Jag skulle säga att Cleo är svartsilversköldpaddstigré.
Dvs hon är inte diluterad (vilket skulle göra henne till blåsköldpadd istället för svartsköldpadd). Att det röda ser så ljust ut tror jag beror på silvret, som ljuar upp rött ganska mycket. Men jag ycker absolut att henner tigréränder ser svarta ut, inte blå. Men som sagt, det var lite svårt att se på bilden. Blåsilvertigré och svartsilvertigré kan vara knepiga att se skillnad på.

Men du hade helt rätt i att hon var sköldpadda!
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Visst ser hon ganska sa speciell ut for att vara en "bonnkatt"? :love: Det kommer snart fler bilder pa henne & hennes smattingar.
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Jag skulle säga att Cleo är svartsilversköldpaddstigré.
Dvs hon är inte diluterad (vilket skulle göra henne till blåsköldpadd istället för svartsköldpadd). Att det röda ser så ljust ut tror jag beror på silvret, som ljuar upp rött ganska mycket. Men jag ycker absolut att henner tigréränder ser svarta ut, inte blå. Men som sagt, det var lite svårt att se på bilden. Blåsilvertigré och svartsilvertigré kan vara knepiga att se skillnad på.

Men du hade helt rätt i att hon var sköldpadda!

Cleo är inte en svartsköldpaddsmoke (svartsilversköldpadda). Har en själv och även om silvret gör att färgen blir ljusare ändras inte färgen så radikalt. Cleo är absolut en blåsköldpadda med vitt. Mönstret är antagligen tigré så hon blir en blåsköldpaddstigré med vitt.

Jämför denna "blåpadda" http://www.katter.nu/farger/svart/g0324.jpg med min "svartsmokepadda" http://www.katter.nu/farger/svart/fs.jpg så ser man vilken Cleo liknar mest färgmässigt.
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Nej, smoke är hon inte, eftersom hon är agouti.
Silver påverkar olika hårlag olika, på rex så se silver helt annorlunda ut jämfört med andra raser.
Kolla in de här bilderna:
svartsilvertigré
rödsilvertigré
Rödsilvertabby
Som du ser så påverkar silver ofta rött så att det ser betydligt ljusare ut.

Men jag säger inte att hon absolut inte är blåpadda, men jag tycker inte hon ser ut som det på den bilden man såg. Men man skulle vilja se henne i verkligheten (eller på ett bättre kort) så att man ser färgen på ränderna tydligare. Men jag tycker inte att hennes tigréränder ser tilläcklit utspädda ut för att vara blå, de är för skarpa.
Men det är svårt att avgöra på den bilden.
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Nej, smoke är hon inte, eftersom hon är agouti.
Silver påverkar olika hårlag olika, på rex så se silver helt annorlunda ut jämfört med andra raser.
Kolla in de här bilderna:
svartsilvertigré
rödsilvertigré
Rödsilvertabby
Som du ser så påverkar silver ofta rött så att det ser betydligt ljusare ut.

Men jag säger inte att hon absolut inte är blåpadda, men jag tycker inte hon ser ut som det på den bilden man såg. Men man skulle vilja se henne i verkligheten (eller på ett bättre kort) så att man ser färgen på ränderna tydligare.

Fast skillnaden på smoke/silver på långhåriga och korthåriga katter är väldigt stor. Säger sig självt då långhpriga katter har längre hårstrån som påverkas av silvret.

Då Cleo är en korthårig katt tror jag att en jämförelse med en annan korthårig hatt är lättare än om man jämför med långhåriga katter. Givetvis är inte Cleo smoke då hon även är mönstrad, det var jag som for iväg lite bara :D

Jag tror mer på blå- än svartsvilversköldpadda. Men mönstret såg väldigt starkt färgat ut så det skulle kunna vara svartsilver, men jag tvivlar. FLER FOTON!!! :p Snälla...
 
Re: det här med att katter \"ärver färg\"

Tveksamheter mellan svartsilver och blåsilver kräver ju ofta en domare, och inte ens de är alltid ense om saken...
Jag tror på blåsilver, men det är ju fruktansvärt svårt att avgöra.
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
282
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 632
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
565
Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 245
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp