Bukefalos 28 år!

Det här med att vädra sängkläder mm

Is

Trådstartare
Kanske tråden ligger fel men så fall får den flyttas.

Alltså att det är bland det bästa som fins att krypa ned i en nybäddad säng med nyvädrade svala täcken tror jag det är fler än jag som tycker. Men vad har egentligen vädring för funktion annat än att slå in lite fräsch luft? spelar det någon roll rent hygienist? Hur ofta vädrar ni sängkläderna mm?
 
Sv: Det här med att vädra sängkläder mm

Inte ofta, kanske 2-3 gånger om året. Tvättar dom dock betydligt oftare ;) Men brukar snabbvädra sovrummet lite inna jag lägger mig.
 
Sv: Det här med att vädra sängkläder mm

Jag har dörr ut på altan direkt från sovrummet och brukar ta ut och rysta täcken och skaka kuddar innan jag bäddar. Jag har kvalsterallergi och märker skillnad av att göra det.
Sen blir det gärna lite sand på täckena från hundarna :angel:
 
Sv: Det här med att vädra sängkläder mm

Jag brukar aldrig hinna vädra sängkläder på morgonen däremot brukar jag avstå från att bädda. Det är en rekommendation tydligen för att kvalster trivs ju tätare det är i sängen. Bäddar man inte så blir det mycket färre kvalster, bara när vi ska ha gäster bäddar jag för det ser lite trevligare ut.
 
Sv: Det här med att vädra sängkläder mm

Jag brukar aldrig hinna vädra sängkläder på morgonen däremot brukar jag avstå från att bädda. Det är en rekommendation tydligen för att kvalster trivs ju tätare det är i sängen. Bäddar man inte så blir det mycket färre kvalster, bara när vi ska ha gäster bäddar jag för det ser lite trevligare ut.

De hade jag faktiskt inte hört men de verkar logisk, just kvalset är jag lite så där :crazy: tänker hundarna och allt hundhår. De små djuren trivs säker mer än väl här, suck, inte för att verken jag eller sambon lider märkbart men än då någon gång vill vi ju ha barn också :p
 
Sv: Det här med att vädra sängkläder mm

Jag hänger ut sängkläderna nästan varje dag. Det KÄNNS så bra och det luktar så gott. Men jag har hört att kvalstren håller sig vid liv i timmar i -25 grader, så jag vet inte om vädringen gör så mycket nytta ur den aspekten. Däremot tänker jag att man torde ju bli av med en del av det som kvalstren äter genom att hänga ut sängkläderna. Och det kanske gör en skillnad i alla fall. (Det som dödar kvalstren är att tvätta i minst 60 grader.)
 
Sv: Det här med att vädra sängkläder mm

Jag har dörr ut på altan direkt från sovrummet och brukar ta ut och rysta täcken och skaka kuddar innan jag bäddar. Jag har kvalsterallergi och märker skillnad av att göra det.
Sen blir det gärna lite sand på täckena från hundarna :angel:

Om man har kvalsterallergi, varför delar man då säng med hundar? Jag har alltid undrat?
 
Sv: Det här med att vädra sängkläder mm

Jag har nog aldrig vädrat sängkläder. mest för att det itne funnits enkla sätt ätt göra det på. Dessutom gillarjag inte fuktiga sängkläder och uteluft är i stort sett alltid fuktig...

Däremot bäddar jag aldrig. Har nog aldrig gjort. Jag tycker att det är varmt och småfuktigt i sängen efter att jag legat där en hel natt och vill inte stänga in det. Sedan har jag ju också lärt mig det där med att kvalster gynnas av bäddning.

Jag är lite känslig för kvalster. Har fått massiv allergisvullnad i ansiktet efter att ha sovit på unkna vandrarhemskuddar. Känner jag av det hemma så tvättar jag kudden.

Och så dammsuger jag madrassen vid varje byte av sängkläder.
 
Sv: Det här med att vädra sängkläder mm

För att det varken gör till eller från för min del. Dessutom älskar jag mina hundar mer än allt och tar hellre lite nässpray på morgonen än kastar ut dem från sovrummet.
 
Sv: Det här med att vädra sängkläder mm

Jag är ju så gammaldags att jag veckostädar och då rycker jag sängkläderna och slänger ut dem på vädring, byter sängkläder det gör jag varannan vecka...

Varför ??? Ja alla dessa hundhår

Bäddar det gör jag sällan och nästan aldrig
 
Sv: Det här med att vädra sängkläder mm

Har funderat lite över just det här!

När jag var liten var det helt självklart att vädra sängkläderna dagligen, inte bara hos oss. Kanske fanns det mer tid, då mammorna i princip aldrig jobbade utanför hemmet?

Ja kvalster vill ha varmt, fuktigt och mörkt för att föröka sig, därför ska man inte bädda på morgonen (såvida man inte vädrat!)
Även om de inte dör av vädringen så minskar det deras chanser att föröka sig!
Antar att det även bidrar till att ta bort deras föda (vårt hudavskrap!)

Var väldigt duktig på att vädra när sonen var väldigt allergisk, men nu är han bättre så då har jag kommit av mig:p

Fick dock en liten puff nu, så jag beger mig ut med sängkläderna BUMS!!!:D
 
Sv: Det här med att vädra sängkläder mm

Vädrar sängkläder gör jag bara nån enstaka gång per år. Att bära allt nedför trappen och ut ner på gården gör jag helst inte "i onödan" :angel:

Vi bäddar heller inte sängen speciellt ofta, men byter sängkläder ungefär en gång i veckan. Tre små hundar sover i sängen, dock bara en av dem som fäller.
 
Sv: Det här med att vädra sängkläder mm

Kl

Funderar på de här med kvalset är det någon mer än jag som hört att man ska dammsuga madrass och bäddmadrass med jämna mellanrum för att på så vis hålla kvalster och liknande på en okej nivå?
 
Sv: Det här med att vädra sängkläder mm

Ja det är helt klart bra att göra (dålig på det själv dock...:o).

Allt som gör att man kan minska/minimera kvalster är ju positivt. Vädra/skaka madrassen är ju inte heller helt fel!

Om jag återgår till när jag var liten, så vädrades sovrummet samtidigt som sängkläderna, det verkar också ha försvunnit???

Tätare hus och mindre vädring, hm... undrar hur mycket kvalstren har ökat på tid???

Just de tätare husen är ju en av anledningarna till att många luftvägsproblem tillkommit i modern tid:crazy:
 
Sv: Det här med att vädra sängkläder mm

Ja det sa läkaren oxå, tätare fönster mm påverkar massor. Jag har altandörren öppen en stund, vädrar, skakar och bäddar. Läkaren sa som flera andra här att bäst är att inte bädda på några timmar. Jag är dock för pedant för att låta bli.
 
Sv: Det här med att vädra sängkläder mm

Jag öppnar fönstret i sovrummet på morgonen och har det öppet medan jag släpper ut hästar och äter frukost. Vet inte hur mycket det gör på kvalsterfronten, men det känns fräschare. Sen stänger jag och bäddar sängen.
Sängkläderna byter jag varannan vecka.
 
Sv: Det här med att vädra sängkläder mm

Det beror väl på vilka kvalster man inte tål?

Nja? Hur tänkte du nu?
Hundar bär ofta runt på just de kvalster som också finns i madrassen, vilket gör att många snarare tror de är allergiska mot hunden än mot kvalster.
Jag själv tycker det är ohygieniskt att dela säng med såväl hund som katt, och som kvalsterallergiker skulle jag inte drömma om at tillåta en hund eller en katt i min säng.
 
Sv: Det här med att vädra sängkläder mm

Ja, du tänker så. Jag trodde att du tänkte på mjällkvalster som vissa hundar får i pälsen. Korthåriga hundar har inte större risk att bära med sig huskvalster i pälsen än vad människan har i sin kroppsbehåring. Min ena hund tejpades hos veterinären och veterinären kunde i mikroskopet inte se ett enda kvalster - vare sig mjäll- eller huskvalster.
 
Sv: Det här med att vädra sängkläder mm

Tänker så...
Jag skulle fortfarande, som allergiker inte dela säng med ett husdjur oavsett det är korthårigt eller ej. Näver bäver.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 747
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 417
Senast: Calmiche
·
Hemmet Hej Alla Jag har en garderob man kan gå in i som kommer så småningom att innehålla skor, kläder, sängkläder och lite annat smått och...
Svar
6
· Visningar
697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp