Det här med att välja stall...

Svamlan

Trådstartare
i den här huvudstaden är då inte lätt. Inte om man inte har lust att betala en himlans massa pengar i allafall. Just nu har jag båda hästarna uppstallade 3 min hemifrån i ett kollektivstall till bra peng och ända till nu lagom arbetsinsats. Men nu är det kristider och många stall häromkring har tomma platser, så vi är inte så många kvar i stallet om en månad och därmed blir passen fler...ridbana finns, fantastiska hagar och omgivningar men rätt trista ridvägar ute. Ridhus ca 10 min bort med bil så vi åker och tränar ett par dagar i veckan där vilket såklart tar en del tid. Kallhyra 1250 kr och så mat till två ponnyer, dvs inte så fasligt dyrt men tar en hel del tid.

Alternativet är att stalla upp betydligt dyrare men där man inte behöver göra mer än fodra kväll ibland samt ha några pass vissa helger. Med dyrare menar jag att det som idag kostar ca max 4000 kr totalt kommer kosta ca 7000 kr istället. Men då kan man komma till stallet, rida direkt i ridhus om man så vill, inte hålla på att fixa trettioelva höpåsar och matburkar hit och dit. Mocka får man väl visserligen göra själv men det tar inte så lång tid och det kan jag göra medan barnen rider. Tar kanske 15-20 min att åka till. Ok hagar.

Men jag kan inte välja. Jag säger till andra att jag vill vara kvar där jag är för att det är billigt och så nära. Men samtidigt är det ju otroligt tidskrävande att åka släp när man ska rida etc. Även om hästarna skulle stå 15 min bort skulle det säkert gå fortare än det gör nu, totala tiden innan man åter är hemma alltså.

Att detta ens är ett dilemma för mig är att jag har två yngre barn som inte älskar att hänga i stallet alla em även om de också rider lite och så, det blir ganska sen middag och sena kvällar ibland när de måste med när syrran tränar. Mitt jobb är inte särskilt flexibelt och med alla nya stallpass vi msåte ta när folk flyttar från där vi är nu gör att man nästan alltid har ett pass när man är där och det tar tid även om det är bara 6 hästar. En fördel med stallet vi har nu är att dottern kan ta sig dit själv, det andra måste man åka bil till...

Hur tänker ni? 3000 kr till i månaden är mkt pengar, men tid är också pengar...
 
Sv: Det här med att välja stall...

oj vad svårt. men mest "oj vad dyrt".

Nu vet jag inte vad du tjänar men jag skulle aldrig ha råd att ha häst med sådan månadskostnad.
Det ska vara roligt att ha häst. Jag tycker inte att det är så pass roligt att jag skulle kunna betala 7000kr/månad bara på stallhyra, men det är ju jag det.

Finns det inget annat alternativ alls, något därimellan?
 
Sv: Det här med att välja stall...

Jag vet inte om jag ser sambandet mellan hur mkt det kostar och hur roligt jag tycker det är:). Jag menar - bor man i Stockholm där det är dyrt att ha häst betyder ju inte det att vi tycker det är roligare för att vi betalar så mkt mer...om du hajar min tankegång som blev lite oklar kanske:D:D.

Mellanting är svårt. Ca 3500 kr per häst känns som ett mellanting här i krokarna där en stallplats kan kosta över 5000 per månad med fullservice. Så fort det blir ett ridhus så drar det iväg...jag vet en bekant som har fullservice en bit utanför stockholm, hon betalar - 6200 kr i månaden. DET är mkt det. För en häst. Och då måste hon mocka på helgerna...
 
Sv: Det här med att välja stall...

Har du möjlighet att betala 3000kr mer utan att du får snåla in på något annat viktigt så byt stall!

Bensin kostar och time is money (familjetid försvinner)

:)
 
Sv: Det här med att välja stall...

10 min med bil, går det inte att rida till stallet så blir de uppvärmda och lite skrittränade på en gång? Kanske inte går med tanke på galen trafik.

Bara som ett mått på skillnaden, tycker inte att den inhysta hästens matte betalar för lite, 1000 kr per månad inkl mat om viss omvårdnad för hästen, detta med moms. Då ärhär inga bekvämligheter alls på gården. Här är bara lösdrift.

Meningen med det uttalandet var att om du trivs så inte ska du flytta heller, hur viktigt är väl ett ridhus? Hur många gånger på ett år gör avsaknaden av det att du helt får ställa in nödvändig träning, även då med tanke att det går att byta ut träningen lite så att det passar vädret?

För 3000 tusen i månaden kan du dels köra några vändor, är det dessutom så nära till stallet så är det väl ett värde i sig.

Ptr
 
Sv: Det här med att välja stall...

3500 är inte så farligt med tanke på var du bor och så, tål ekonomin det så är det väl ok.
 
Sv: Det här med att välja stall...

Det eviga dilemmat här i trakterna;).

Jag har haft två hästar till helt nyligen, och vi har stått på flera ställen genom åren från små kollektivstall utan något mer än hage o stall till helinackordering för 18-20 hästar, men utöver att hästarna trivs bra såklart har det viktigaste varit att trivas med vad anläggningen har att erbjuda oss vs. vilka människor som är där etc.
Jag har helt lessnat på kollektiv delen. Blev utbränd av en liknande situation som den du beskriver, med två hästar o heltidsjobb blev utsläpp/insläpp av 18 hästar lite för mycket o det tråkiga att hästtiden i övrigt skars ned av mig då jag inte orkade ha det engagemang som krävs om man vill träna o tävla.
Nu står jag på helinackordering o det är SÅ skönt!För mig är det värt det.
Här kan man jobba av några pass om man vill.

Men det är för att jag vill lägga tiden o orken på att hålla på med min egen häst, åka o träna eller vad som utan att känna att jag är hela dagen i stallet. Nu finns också tid över att bara vara o hjälpa andra när jag väl är där.
 
Sv: Det här med att välja stall...

Men om ungarna inte gillar att hänga så mycket i stallet så får väl deras far rycka in, de måste väl inte hänga med dig jämnt?
 
Sv: Det här med att välja stall...

Bensin till och från stallet kostar samt att köra till träningarna. Manegeavgiften kanske ingår i den dyrare stallhyran som tillkommer där ni står nu?

Vi bytte från ett ett billigare stall med ett antal åtaganden till ett dyrare som ligger närmre men när jag räknade ihop alla kostnader så går det på ett ut. Jag är så mycket piggare nu när jag inte har alla åtagandena, höpåspackandet och slipper resorna. Betalar 4000 kr nu och då ingår allt utom mockning. Manegeavgiften ingår.

Det är inget lätt beslut men viktigast är att man trivs i stallet och har det roligt när man är där, och att hästen trivs förstås...
 
Sv: Det här med att välja stall...

Ja vi får väl se vad det blir...synd att det inte finns bättre alternativ närmare där vi bor så att dottern kan åka själv, alla stall i närheten ligger typ i ödemark. Eller så kunde de ju bygga ett litet ridhus där vi är nu och så kunde vi betala lite mer...då skulle fler komma och passen bli färre*önskedröm*:D.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 082
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
647
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 064
Senast: tuaphua
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 696
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp