Det här med bin

Sen mina bin dog så har jag lagt biodlingen på is. Förra året tänkte jag att jag inte ville börja om då, men kanske sen. Och jag är fortfarande i det läget. Det är rätt trivsamt att kolla på bin som är lugna och kakfasta. Det är ett rätt trevligt pyssel. Men ilskna bin är ingen höjdare. Det tar hela nöjet från sysslan.

När jag hade bin blev jag stungen var och varannan gång när jag var ut till bina. Inte så trevligt. Dessutom blev jag rädd för att utveckla allergi, även om det inte fanns några tecken på att jag skulle göra det.

Att få egen honung var också trevligt. Det kändes så himla bra att det var just mina bin som dragit in det i sina kupor.

Men nu funderar jag på hur jag skulle göra vid slungningen. Förut slungade jag i köket. Nu går inte det för jag har två katter som hårar något alldeles förfärligt. Det är katthår överallt och det är inte kompatibelt med honungshantering. Visst, jag har en övervåning som skulle funka som slungrum, men det blir ju skitjobbigt att bära upp alla honungsramar dit. Men ja, jag tänker ju ändå inte jag ska ha mer än kanske två kupor så det blir väl inga mängder. De finns ju de som bygger slungrum att ha till sin honungshantering, men det är rätt mycket over kill för två kupor eller så.

Men att ha bin känns också som en bra anledning att köpa blommor. Alltså blir biodlingen ett sätt att skydda sitt blomstermissbruk. Blommorna är ju inte till mig :angel:utan till bina :idea:. Så klart.

Jag har ju redan det mesta jag behöver för att starta upp med biodling igen. Det som fattas är bin och en ny overall. Har ju växt ur den jag har 🙈. Jo, och så nya handskar också tänkte jag.

Hm, kanske jag borde ha bin i topplistkupa igen? Då slipper jag slungning. Och jag slipper hålla på att tråda ramar.

Det tål att tänkas på. Det finns ju en baksida med biodlingen, samtidigt som det ju faktiskt kan vara riktigt trivsamt också.
 

Kan du stänga in katterna på övervåningen, städa av köket och sen slunga?
Om du inte ska sälja honung är det ju inte lika noga heller tänker jag.
 
Kan du stänga in katterna på övervåningen, städa av köket och sen slunga?
Om du inte ska sälja honung är det ju inte lika noga heller tänker jag.
Det blir ett så stort projekt att jag inte kommer att orka. Och jag kommer att sälja honung då jag inte kommer att kunna förbruka allt själv. Jag har ju t.ex. massor av honung kvar sedan jag hade bin förra gången. Jag behöver hitta en lösning där honungsslungan kan stå i minst några månader och jag inte behöver städa undan direkt.
 
Det blir ett så stort projekt att jag inte kommer att orka. Och jag kommer att sälja honung då jag inte kommer att kunna förbruka allt själv. Jag har ju t.ex. massor av honung kvar sedan jag hade bin förra gången. Jag behöver hitta en lösning där honungsslungan kan stå i minst några månader och jag inte behöver städa undan direkt.
Finns ju såna där förvaringstält. Dom är ju inte helt täta dock, så risken är att bina kommer in och surar då :p.
 
Vi är nybörjare på bi och har köpt in samhällen från flera ställen. Det varierar ganska mycket hur stressade de blir och om de sticker.
Prova att köpa ett samhälle från någon annan med trevliga bin?
 
Åh, det verkar så fint med bin! Tänker ofta på det. Förut bodde jag med en person som gjorde en topplistkupa som öppnades underifrån för att behålla atmosfären i kupan. Det var så fascinerande att få lära mig lite av henne.

Vad för kupor har du?
 
Åh, det verkar så fint med bin! Tänker ofta på det. Förut bodde jag med en person som gjorde en topplistkupa som öppnades underifrån för att behålla atmosfären i kupan. Det var så fascinerande att få lära mig lite av henne.

Vad för kupor har du?
Underifrån? Atmosfären?

Jag hade en topplistkupa förut men öppnade alltid uppifrån. Den gick att öppna nerifrån men det fanns ingen anledning att göra det.
 
Det blir ett så stort projekt att jag inte kommer att orka. Och jag kommer att sälja honung då jag inte kommer att kunna förbruka allt själv. Jag har ju t.ex. massor av honung kvar sedan jag hade bin förra gången. Jag behöver hitta en lösning där honungsslungan kan stå i minst några månader och jag inte behöver städa undan direkt.
Vet inte hur det ser ut på föreningarna runt dej men här har många föreningar slungrum som medlemmarna kan hyra.
 
Vet inte hur det ser ut på föreningarna runt dej men här har många föreningar slungrum som medlemmarna kan hyra.
Det finns tyvärr inte här. Var med i föreningen och det fanns inte ens en slunga att låna. Däremot fanns oxalsyraförångare att låna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På fb är det en som säljer hela sin biodling med över 50 samhällen och de finns i närheten. Riktigt så många ska ju inte jag ha, men 1-2...
Svar
10
· Visningar
700
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 102
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 297
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som bekant så skaffade jag mig två bisamhällen i första halvan av juni förra året. Jag hade bara en topplistkupa som det ena samhället...
Svar
12
· Visningar
1 514
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp