Bukefalos 28 år!

Börja med bin igen?

På fb är det en som säljer hela sin biodling med över 50 samhällen och de finns i närheten. Riktigt så många ska ju inte jag ha, men 1-2 stycken skulle nog passa. Men gah, så svårt det ska vara att bestämma sig. Kostar ju pengar också. Det är ju inte bara samhällena som kostar för jag måste dessutom köpa en ny overall då jag växt ur den jag har. Är inte heller riktigt nöjd med min gamla overall. Och så är det frågan: var ska jag slunga? Förut slungade jag i mitt kök. Tyvärr är det inte kompatibelt med två katter som hårar. Det alternativ jag har är ett rum på övervåningen. Det blir ju jobbigt att kånka honungen upp och ner för trappen, men det är det jag har tillgängligt.

Det här är ju en fråga som jag har grunnat på i ett par år. Och den mesta utrustningen har jag. Har liksom inte sålt av den ifall att.

Kanske måste jag skaffa bin igen för att sluta fundera?
 

Kanske kan köpa ett billigt litet (party)tält och slunga i? Eller vill du kunna stänga helt om dig när du slungar?
 
Jag har fått svar från säljaren och bina går på dadant-ramar. Har ingen erfarenhet av dadant. Tror de är skitstora och svårjobbade. Uh-oh, vem frågar jag om det går att konvertera till LN? Är ju medlem i ett antal bigrupper på fb, men känner mig fånig om jag ställer frågan och säljaren ser. Och att fråga mig gamla mentor drar jag mig också för. Varför köper jag liksom inte mina bin av honom då, kan han ju undra.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag beställde ju grejer till biodlingen för ett tag sen och nu hade de kommit så jag var och hämtade dem idag. Fick knappt plats i...
Svar
6
· Visningar
630
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 315
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Sen mina bin dog så har jag lagt biodlingen på is. Förra året tänkte jag att jag inte ville börja om då, men kanske sen. Och jag är...
Svar
13
· Visningar
941
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp