Det här med bomlösa sadlar

Pottery

Trådstartare
Jag är ganska ny på detta med bomlösa sadlar så har en del frågor.

För det första hur är det egentligen med hoppning med bomlös sadel? Jag har läst på de flesta ställen att det borde gå med de flesta sadlar att hoppa, bara man inte hoppar över ca 1 meter, och inte hoppar alldeles för ofta. Min häst som har en bomlös sadel är en shire, så jag har inte tänkt hoppa så mycket med honom, utan mer hobbyskutta, eftersom det det sliter en del i frambenen under landningen då. Det är iallafall vad jag läst och vad ägaren sa, men att det var okej att hoppa nån gång ibland.

Men också för att skydda ryggen när man hoppar, kan man ha dubbla inlägg i en pad, så att ryggen frigörs mer och sadeln lyfts upp, eller skulle det inte göra någon skillnad för att det blir en sån tyngd från ryttaren i landningen?

Kan man ha schabrak under paden/vojlocken som tillhör en bomlös sadel?
 
Om du kan hoppa i en bomlössadel beror på vilken typ av bomlös du har, din egen vikt och din balans. Väger du typ 40 kg så kan det vara okej men inte vid 80 kg. Jag hade inte hoppat högre än 40 cm med min någon enstaka gång och jag har en Sensation hybrid. Den har egna inbyggda paneler förutom att man alltid har en pad med inlägg i under sadeln. En bomlös har ju ingen bom som fördelar trycket och det blir ett enormt tryck i landningen. Vissa bomlösa är så dumt uppbyggda att det blir ett enormt punkttryck där stiglädren sitter fast och det är ju inte så trevligt för hästen. Hela ryttarens tyngd i landningen blir då på bara någon cm stor yta. Dubbla inlägg tror jag inte gör varken till eller ifrån. Inläggen är ju mjuka och är inte gjorda för att ta upp stötar på det sätt som hade behövts vid hoppning. Om du vill hoppa så högt som en meter så köp en bomlös som är gjord för att hoppas i :)

Man kan ha ett vanligt schabrak under paden om man vill men vill man ha det så skulle jag rekommendera en pad som mer ser ut som en vanlig sadelpad, utvecklad för bomlösasadlar istället. Dels blir det snyggare och dels blir det inte så tjockt och korvigt under sadeln.
 
Om du kan hoppa i en bomlössadel beror på vilken typ av bomlös du har, din egen vikt och din balans. Väger du typ 40 kg så kan det vara okej men inte vid 80 kg. Jag hade inte hoppat högre än 40 cm med min någon enstaka gång och jag har en Sensation hybrid. Den har egna inbyggda paneler förutom att man alltid har en pad med inlägg i under sadeln. En bomlös har ju ingen bom som fördelar trycket och det blir ett enormt tryck i landningen. Vissa bomlösa är så dumt uppbyggda att det blir ett enormt punkttryck där stiglädren sitter fast och det är ju inte så trevligt för hästen. Hela ryttarens tyngd i landningen blir då på bara någon cm stor yta. Dubbla inlägg tror jag inte gör varken till eller ifrån. Inläggen är ju mjuka och är inte gjorda för att ta upp stötar på det sätt som hade behövts vid hoppning. Om du vill hoppa så högt som en meter så köp en bomlös som är gjord för att hoppas i :)

Man kan ha ett vanligt schabrak under paden om man vill men vill man ha det så skulle jag rekommendera en pad som mer ser ut som en vanlig sadelpad, utvecklad för bomlösasadlar istället. Dels blir det snyggare och dels blir det inte så tjockt och korvigt under sadeln.

Okej :)
Har läst att torsion och Star trekk har bra hoppsadlar. Stämmer det? Att man kan hoppa ungefär 1 meter med de?
Finns det tryckfördelande padar som är som en normal sadelpad eller måste man sy en egen?
 
Okej :)
Har läst att torsion och Star trekk har bra hoppsadlar. Stämmer det? Att man kan hoppa ungefär 1 meter med de?
Finns det tryckfördelande padar som är som en normal sadelpad eller måste man sy en egen?

Vilka sadlar som går bra att hoppa med vågar jag inte svara på men vill du hoppa så köp en bomlössadel som är just en hoppsadel. De är annorlunda uppbyggda jämfört med en vanlig bomlös. Googla runt och läs vad olika människor tycker om just sin sadel så får du en bättre överblick. Eftersom jag inte hoppar själv mer än någon enstaka stock i skogen typ vart sjätte år så är jag inte så insatt i vilka märken som gör bra bomlösa hoppsadlar.

Det finns tryckfördelande padar som ser ut som en vanlig sadelpad att köpa. Är man duktig på att sy kan man köpa lösa inlägg och sy en pad själv. Det är då mycket viktigt att tänka på att trådriktningen måste vara rätt för annars glider paden. På billiga padar till bomlösa är det förutom att inläggen är skräp ofta att paden glider just för att trådriktningen är fel eller att de inte har tagit hänsyn till den alls så att den är olika på de två sidorna.
 
Hej!

När jag funderade på bomlös pratade jag bla med återförsäljaren av Sensation och hon rekommenderade inte hoppning i några av deras sadlar (tror de hade nån som var med åt hopphållet, men hon tyckte inte den heller vad bra nog för hoppning). Jag hade inte hoppat i bomlös.

/Lavinia
 
Jag har en sensation och jag skulle inte hoppa med den på "volten". Ett skutt i skogen klarar sadeln.
Jag har modiferat en haf-pad, så den är lika stor/liten som sadeln är. Den ligger närmast hästen. Sen har jag vanligt schabrak och överst sadeln. Haf-padden har kanal för ryggraden, därför är den närmast ryggen.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 108
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 743
Senast: lillamy73
·
Utrustning En till sadelfråga, eller ett par. Inte aktuellt med bomlös sadel men bara vetgirig då jag verkligen kan och vet noll om bomlösa...
Svar
6
· Visningar
2 398
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag undrar, om man har en bomlös sadel som är ok att hoppa med men tryckplaceringen kan bli dålig, kan man då göra om stigbygel fästet...
Svar
4
· Visningar
685
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp