Bukefalos 28 år!

Inpassning bomlösa sadlar ? Fördelar ? Nackdelar ?

Krans

Trådstartare
En till sadelfråga, eller ett par. Inte aktuellt med bomlös sadel men bara vetgirig då jag verkligen kan och vet noll om bomlösa sadlar.1. Hur vet man att den bomlösa sadeln passar ens häst ? För alla märken / modeller passar väl inte alla hästar ? 2. Fördelar med bomlöst förutom att dom är mera tillåtande för t.ex en unghästs rygg som förändraas / utvecklas ? Vill lära mig mer !
 
Jag har en Torsion, det är en ganska mjuk sadel med en bygel som håller upp sadeln från manken. Det som är bra med sadeln är att den ger mycket frihet för bogpartiet och för länden, samt att man känner hästens rygg bra genom sadeln. Det som är mindre bra är att sitsen blir mindre stabil, och att den inte fördelar vikten så bra. Precis som med många andra bomlösa är den inte jättebra för hästar med hög manke.

Jag använder min sadel för uteritter, och för en del gymnastikridning, särskilt i uppbyggnadsarbete. Då är jag just ute efter friheten för bogarna.
 
En bomlös ska ge plats för manken, bogrörelserna och ge en kanal som låter tornutskotten gå fria. På det viset är det alltså exakt som en bomsadel. En bomlös får alltså inte heller ligga och trycka på manken, hindra bogrörelsen eller ge tryck på tornutskotten. Ett bra sätt att kontrollera att tornutskotten går fria är att lägga en tryckpad under sadeln. En tryckpad av enkel modell kan man göra själv med hjälp av trolldeg och plastpåsar. Man gör då trolldeg, kavlar ut den till en ca 3 cm tjock platta som täcker hela vägen under sadeln, lägger plattan i dubbla plastpåsar, tejpar så att inte leran åker ut, sadlar med den under, rider och tittar på avtrycken. Sadeln får ju inte heller vara för lång men eftersom trycket inte blir hela vägen som med en bomsadel så kan en bomlös vara något längre utan att det är någon fara.

Nej alla märken/modeller passar inte alla hästar och hästar precis som människor trivs med olika modeller. För att ta reda på om sadeln passar så måste man prova. Man utgår såklart ifrån hästens rygg och vilken typ av sadel som kan passa sådana ryggtyper men precis som med bomsadlar så måste man prova sig fram. Seriösa återförsäljare av bomlösa kan precis som seriösa återförsäljare av bomsadlar hjälpa till med utprovning och med att hitta rätt typ av sadel för både häst och ryttare.

Fördelarna som jag ser det är att hästen kan röra sig friare. Ryttaren måste ha bättre balans vilket i sig skonar hästen. I en bomsadel kan ryttaren sitta snett men en bomlös avslöjar en genast. Man känner också hästens rörelser bättre och hästen känner ryttarens rörelser bättre i en bomlös vilket jag ser som positivt.

Precis som det finns mängder av dåliga bomsadlar så finns det mängder av dåliga bomlösa sadlar. Man får vad man betalar för. En bomlös för ett par tusen är aldrig bra precis som en bomsadel för samma pris inte är bra.

Har sadeln inte en egen uppbyggd kanal måste pad som skapar den kanalen användas och även där får man vad man betalar för. En dålig pad med dåliga inlägg ger inte den avlastning som behövs och ofta är de sydda utan tanke på trådriktningen vilket gör att de kanar omkring. Dåliga inlägg ger inte den avlastning som krävs heller.
 
Beroende på vilken typ av bomlös sadel du väljer....
Viktigt är att du inte sitter och tynger på manken/ryggraden, den inpassningen är viktig . Vissa hästar är väl bättre lämpade för bomlösa sadlar. Jag tänker på hästar med låg och mycket vid vinkel vid manken och runda ryggar. Alltså hästar som har svåra sadellägen. En bomsadel till dessa hästar är svåra att finna och sadlarna ligger lite dåligt på den typen av kroppar. Vissa bomlösa sadlar typ Sensation Ride tycker jag ligger bra på runda ryggar med låg och vid manke. Sen är det viktigt att ryggraden får fritt spelrum.
Viktigt är att musklerna/mjukvaran på hästen bär upp ryttaren, inte skelettet/hårdvaran.
 
Ps, jag tycker inte om resonemanget om att en bomlösa sadel passar en unghäst för att den växer.
De bomlösa sadlar som jag har bekantat mig med skulle inte sitta bra på häst med traditionellt ypperligt sadelläge.
 
En bomlös ska ge plats för manken, bogrörelserna och ge en kanal som låter tornutskotten gå fria. På det viset är det alltså exakt som en bomsadel. En bomlös får alltså inte heller ligga och trycka på manken, hindra bogrörelsen eller ge tryck på tornutskotten. Ett bra sätt att kontrollera att tornutskotten går fria är att lägga en tryckpad under sadeln. En tryckpad av enkel modell kan man göra själv med hjälp av trolldeg och plastpåsar. Man gör då trolldeg, kavlar ut den till en ca 3 cm tjock platta som täcker hela vägen under sadeln, lägger plattan i dubbla plastpåsar, tejpar så att inte leran åker ut, sadlar med den under, rider och tittar på avtrycken. Sadeln får ju inte heller vara för lång men eftersom trycket inte blir hela vägen som med en bomsadel så kan en bomlös vara något längre utan att det är någon fara.

Nej alla märken/modeller passar inte alla hästar och hästar precis som människor trivs med olika modeller. För att ta reda på om sadeln passar så måste man prova. Man utgår såklart ifrån hästens rygg och vilken typ av sadel som kan passa sådana ryggtyper men precis som med bomsadlar så måste man prova sig fram. Seriösa återförsäljare av bomlösa kan precis som seriösa återförsäljare av bomsadlar hjälpa till med utprovning och med att hitta rätt typ av sadel för både häst och ryttare.

Fördelarna som jag ser det är att hästen kan röra sig friare. Ryttaren måste ha bättre balans vilket i sig skonar hästen. I en bomsadel kan ryttaren sitta snett men en bomlös avslöjar en genast. Man känner också hästens rörelser bättre och hästen känner ryttarens rörelser bättre i en bomlös vilket jag ser som positivt.

Precis som det finns mängder av dåliga bomsadlar så finns det mängder av dåliga bomlösa sadlar. Man får vad man betalar för. En bomlös för ett par tusen är aldrig bra precis som en bomsadel för samma pris inte är bra.

Har sadeln inte en egen uppbyggd kanal måste pad som skapar den kanalen användas och även där får man vad man betalar för. En dålig pad med dåliga inlägg ger inte den avlastning som behövs och ofta är de sydda utan tanke på trådriktningen vilket gör att de kanar omkring. Dåliga inlägg ger inte den avlastning som krävs heller.


Visste inte detta om paddarna, hur vet man om man har en bar eller dålig padd? Vilka märken ä bra?
 
Visste inte detta om paddarna, hur vet man om man har en bar eller dålig padd? Vilka märken ä bra?
Det enkla svaret är att en bra pad är dyr. Ingen bra pad går att hitta under tusenlappen. Skito är min personliga favorit men även barefoot och grandeur har bra padar. Det finns andra bra märken med men det är de jag har personlig erfarenhet av. Billiga padar som typ börjes och hööks är verkligen inget att ha. Inte deras bomlösa sadlar heller.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 304
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 767
Senast: Mogge
·
Utrustning Jag har en Equipe Olympia som jag gillar på många sätt, men jag får skav ”framtill” och tycker att det blivit värre senaste tiden. Vet...
2
Svar
35
· Visningar
2 922
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, eller ett par stycken rättare sagt... Vad är fördelen med en bomlös sadel? Vad är nackdelen med en sådan...
Svar
3
· Visningar
868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp