Bukefalos 28 år!

Det här med bomlösa sadlar....

AnnaKarinA

Trådstartare
...hur bra är de om man jämför med en vanlig (efter utprovning såklart)? Mitt hbl gick ju med fel sadel när hon va yngre, detta ledde till hälta och nu är hon död så det skulle vara fint att undvika det på min val...är jätteintresserad av någon sorts bomlös sadel då det verkar himla skönt för hästen. Tänker jag rätt?
 
Även bomlösa sadlar går naturligtvis att hantera fel. Framför allt är det bristen på tryckfördelning som kan ställa till med besvär om man har otur/inte är uppmärksam. Det är t ex viktigt att man använder de padar som tillverkarna rekommenderar, och att man känner igenom sin hästs rygg efter ridturerna. Detta är dock inget generellt problem - det är många distansryttare som använder olika typer av bomlösa sadlar ända upp i de tuffaste ritterna.

Personligen upplever jag att bomlösa sadlar är överlägsna vad gäller komfort och rörelsefrihet för hästen. Jag har provat många olika sadellösningar - Hector, Bent-sadeln, Free'n'Easy samt ett par "vanliga" på engelsk bom - men jag har fastnat för bomlöst och har nu haft den stora glädjen att inte ha behövt byta sadel på 1,5 år. De hästar jag har använt sadeln på - en fjording med stora kraftiga skulderblad, en lippekorsning utan manke och med kort sadelläge, och ett halvblod med ganska normalt sadelläge - har alla trivts mycket bra med sadeln och förbättrat sina prestationer.

Bomlösa sadlar kräver att ryttaren lär sig sitta själv, för man får inte så mycket hjälp av sadeln. Personligen tycker jag att det är bra. Sitter du snett i en bomlös sadel så glider sadeln i sidled, du märker det och kan göra något åt det. Sitter du snett i en bomsadel så ligger sadeln kvar, men det blir tryck under sadeln i stället. Sitter du i bakvikt i en bomlös sadel så hamnar vikten där du sitter. Sitter du i bakvikt i en bomsadel tippar hela sadeln och bakkanten på bossorna gräver sig ner i muskulaturen, det blir ett mer koncentrerat tryck närmare länden som är ryggens svaga punkt.

Så, som sagt, jag är nöjd med att ha gått över till bomlöst. Jag tror att det är det bästa för hästen. Sen är det en hake vad gäller ryttaren, och det är att man sitter ganska brett jämfört med en bomsadel. Det är svårt att få långa eleganta "dressyrben" i en bomlös sadel. Lyckligtvis utvecklas de bomlösa sadlarna hela tiden, så det problemet får säkert sin lösning!
 
Jag kan faktiskt påstå att jag nu kan sitta med långa stigläder (kan ju inte påstå att jag har långa och inte så värst eleganta ben heller :smirk:) i min Freeform. Trots illa sadelläge och bredd a´la köksbord på hästen. Sadeln är så underbart skön och jag sitter lika "smalt" som i min gamla dressyrsadel, bara gudomligt mycket skönare. Hästen går bättre än någonsin. Jag gillar att mina vikthjälper känns bättre/mer för hästen, jag får ett snabbt kvitto på om jag gjort rätt eller inte. Jag tycker att jag sitter stadigt och tryggt i den. Är nöjd på alla sätt och vis :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 280
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
858
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 046
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 088
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp