Det här med CV...

moster

Trådstartare
Tänkte spendera söndagskvällen med att söka nytt jobb :).
Men jag blir inte riktigt klok på det här med CV och personligt brev...
Personliga brevet har jag en mall jag utgår ifrån och men skriver alltid "nytt" inför varje jobb jag söker så det ska "matcha" annonsen. Rätt eller fel?
Och hur gör man med CV:et? Det "ska" ju vara en förteckning(?) över dom jobben jag har/har haft. Men skriver jag med alla blir det ju flera a4 så då tänker jag att man tar det som är mest relevant för den tjänsten man söker? Samtidig säger ju experter att man inte ska lämna luckor i sitt CV?

Såå, hur gör man?? Hur viktigt är det med ett "pimpat" CV/personligt brev, med kanske lite färg eller bild som sticker ut redan när man öppnar det? Är det inte innehållet viktigare?
 
Jag har med tiden strukit en del extra- och sommarjobb. Har aldrig fått några kommentarer på att det saknas 3-6 månader här och där. Speciellt inte när det gäller 5-6 år bak i tiden. Jag håller mitt cv på två A4 (inkl utbildning, datorvana och språkkunskaper). Förutom att stryka tjänster så har jag också kortat ner beskrivningar av de som är mindre relevanta.

Jag tänker att det viktigaste är att cv:et är tydligt och lättläst. Det ska gå att skumläsa det och få med sig det viktigaste. Hur piffigt det ska vara tror jag beror lite på typ av tjänst. Söker man jobb inom kreativa yrken så är det nog inte så tokigt om cv:et speglar det. Jag jobbar inom vården och mitt är extremt simpelt (ie svartvita punktlistor i omvänd kronologisk ordning).
 
Jag har cv på två sidor. Väljer ut det som är relevant för den tjänst jag söker. Om jag tex mellan 2000 och 2010 hade ointressanta jobb hade jag på en rad kunna skriva "2000-2010 Div jobb inom skolsektorn". Istället för att skriva ut 13 olika anställningar, och om några månader arbetslöshet försvinner gör ju inte det mig något. På de olika anställningarna skriver jag också en rad om vad jag gjorde där, även detta vinklat mot den tjänst jag söker. En ok bild är bättre än ingen bild.
Ett personligt brev ska självklart matcha jobbet du söker.
 
Mitt CV var kort. Samma företag 1973-2013. Hittade inget jobb så jag hoppade av ekorrhjulet.
 
Jag skippar personligt brev och inkluderar nödvändigheter i CVet såsom färdigheter och styrkor.

Längre än 1 A4 orkar man inte läsa ändå och din personlighet syns på intervjun.
 
Håll både cv och personligt brev kort. Mer än 1 A4 av varje orkar man inte läsa. Jag klumpar ihop anställningar som är mindre relevanta för att spara plats samtidigt som jag inte får glapp, typ 2010-2012 arbetat inom handel. Vill företaget veta mer kan de fråga på intervjun.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag håller på att söka ett nytt jobb och de vill inte ha något personligt brev. Istället vill de att man kortfattat beskriver varför man...
Svar
7
· Visningar
1 366
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag provade först "gratis mall" på internet, men när jag skulle ladda ner, kostade det som minst 270 kronor i månaden. Så jag valde att...
Svar
4
· Visningar
622
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Jag har varit arbetslös sedan i somras och söker aktivt efter nytt jobb. I mitt CV anger jag slutdatum på min senaste anställning, så...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 290
Senast: Youma
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp