Det här med dödsbon

Blandrastik

Trådstartare
Jag har en pappa, så som de flesta andra. Han fick nog av familjelivet när jag var tretton, nu är jag 50+ och nu fick jag veta i slutet på förra veckan att han har avlidit. Tråkigt. Vi är tre syskon samtliga med dålig eller ingen relation till vår far. Hur funkar då det här med dödsboet. Jag vet tex att han var kund hos Handelsbanken, men det är inte omöjligt att han hade fler banker. Ponera att han skulle ha ett bankfack eller spara hos t ex ett försäkringsbolag.
Är det jag/vi som måste kontakta alla ev. bolag och banker vi kan komma på och fråga om de känner till någon tillgång vår far hade? Man vet ju aldrig, det kanske ligger en lite aktieportfölj och väntar i nån bankvrå.
Vi har kommit så långt att vi fått från skattemyndigheten ett intyg över att han inte lever. Sen ska erkännas att vi syskon inte heller lider av nån syskonkärlek, dock är en av oss arbetslös och pappa valde att leva i en stad 120 mil ifrån mig så bestämde vi att han som är arbetslös får sköta den praktiska. Kan han lura oss andra på någon tillgång? Ja förutom om han hittar pengar bakom kylen, men de får han väl ta för min del.
Himla pyssel med sånt här. Nån som har koll?
 
Jag har en pappa, så som de flesta andra. Han fick nog av familjelivet när jag var tretton, nu är jag 50+ och nu fick jag veta i slutet på förra veckan att han har avlidit. Tråkigt. Vi är tre syskon samtliga med dålig eller ingen relation till vår far. Hur funkar då det här med dödsboet. Jag vet tex att han var kund hos Handelsbanken, men det är inte omöjligt att han hade fler banker. Ponera att han skulle ha ett bankfack eller spara hos t ex ett försäkringsbolag.
Är det jag/vi som måste kontakta alla ev. bolag och banker vi kan komma på och fråga om de känner till någon tillgång vår far hade? Man vet ju aldrig, det kanske ligger en lite aktieportfölj och väntar i nån bankvrå.
Vi har kommit så långt att vi fått från skattemyndigheten ett intyg över att han inte lever. Sen ska erkännas att vi syskon inte heller lider av nån syskonkärlek, dock är en av oss arbetslös och pappa valde att leva i en stad 120 mil ifrån mig så bestämde vi att han som är arbetslös får sköta den praktiska. Kan han lura oss andra på någon tillgång? Ja förutom om han hittar pengar bakom kylen, men de får han väl ta för min del.
Himla pyssel med sånt här. Nån som har koll?
Jag hade anlitat en bodelningsman.
När mina föräldrar dog skötte begravingsbyrån även allt det juridiska. I min mors fall hittade hen både konton och försäkringar som vi inte hade en susning om.
 
Jag har en pappa, så som de flesta andra. Han fick nog av familjelivet när jag var tretton, nu är jag 50+ och nu fick jag veta i slutet på förra veckan att han har avlidit. Tråkigt. Vi är tre syskon samtliga med dålig eller ingen relation till vår far. Hur funkar då det här med dödsboet. Jag vet tex att han var kund hos Handelsbanken, men det är inte omöjligt att han hade fler banker. Ponera att han skulle ha ett bankfack eller spara hos t ex ett försäkringsbolag.
Är det jag/vi som måste kontakta alla ev. bolag och banker vi kan komma på och fråga om de känner till någon tillgång vår far hade? Man vet ju aldrig, det kanske ligger en lite aktieportfölj och väntar i nån bankvrå.
Vi har kommit så långt att vi fått från skattemyndigheten ett intyg över att han inte lever. Sen ska erkännas att vi syskon inte heller lider av nån syskonkärlek, dock är en av oss arbetslös och pappa valde att leva i en stad 120 mil ifrån mig så bestämde vi att han som är arbetslös får sköta den praktiska. Kan han lura oss andra på någon tillgång? Ja förutom om han hittar pengar bakom kylen, men de får han väl ta för min del.
Himla pyssel med sånt här. Nån som har koll?

Det är verkligen ett himla pyssel med dödsbon. Jag brukar hänvisa till https://www.efterlevandeguiden.se/ när jag får frågor om dödsbon i jobbet, ni kanske kan hitta nån hjälp där?
 
Jag hade anlitat en bodelningsman.
När mina föräldrar dog skötte begravingsbyrån även allt det juridiska. I min mors fall hittade hen både konton och försäkringar som vi inte hade en susning om.
Sant, gjorde en förfrågning på pris 1700:-/timmen så jag tänkte hur svårt kan det vara. Men det kanske det kan.
 
Min pappa dog i början av året, och jag gjorde bouppteckningen själv. Det var inte överdrivet komplicerat.

När det gäller livförsäkringar så får försäkringsbolagen reda på dödsfall automatiskt, och hör av sig om det finns pengar att dela ut, men det kan ta lite tid. Banker hör inte av sig, så där får man ringa runt. Det brukar vara nödvändigt att ha dödsfallsintyget, och en fullmakt (eftersom ni är flera dödsbodelägare) digitalt så man kan skicka in.
 
Min pappa dog i början av året, och jag gjorde bouppteckningen själv. Det var inte överdrivet komplicerat.

När det gäller livförsäkringar så får försäkringsbolagen reda på dödsfall automatiskt, och hör av sig om det finns pengar att dela ut, men det kan ta lite tid. Banker hör inte av sig, så där får man ringa runt. Det brukar vara nödvändigt att ha dödsfallsintyget, och en fullmakt (eftersom ni är flera dödsbodelägare) digitalt så man kan skicka in.

Ska man göra den själv måste man väl ha lite koll på vad personen hållt på med
 
Ska man göra den själv måste man väl ha lite koll på vad personen hållt på med
Det underlättar ju förstås.

Min pappa, som jag hade bra kontakt med, var fruktansvärt privat av sig, men jag lyckades få fram den information jag behövde genom att gå igenom hans papper och hans dator. Och hålla koll på hans post.
 
Sant, gjorde en förfrågning på pris 1700:-/timmen så jag tänkte hur svårt kan det vara. Men det kanske det kan.
Jag tänker att om du misstänker att det kan bli strul så kan det kanske vara värt? När min pappa dog så gjorde vi nästan allt själva förutom hantering av kroppen så att säga, men fördelen var ju att vi visste att det inte skulle bli något tjafs om bodelningen och sådant, vi var ju alla överens.
 
Sant, gjorde en förfrågning på pris 1700:-/timmen så jag tänkte hur svårt kan det vara. Men det kanske det kan.
Det kanske är värt de pengarna? Jag tänker på det du skrev om ditt syskon kunde snuva er på något.

Rent spontant känner jag att det är bra att en opartisk sköter allt så slipper man misstro eller att något blir fel/ogjort. Synd om det ska bli osämja eller missnöje.
 
Jomen den är bra, deras checklista har jag. Men just frågan om huruvida du fått med alla tillgångar finns inte med.
Banker och liknade får besked om när ngn dör och "spärrar" alla kort, avslutar autogiron och gör ett kontoutdrag över tillgångar och skulder på den dödes konton som de skickar till "dödsboet" till den avlidnes adress. Sen får man leka detektiv och hoppas att det finns gamla (helst betalda) räkningar osv i bostaden så man kan ringa runt. Man kan betala räkningar (t.ex. el som måste betalas) hos banken kostnadsfritt om man tar med sig dödsfallsintyget dit. Bostadslån dras om det är samma bank. Man kan även få en lista över autogirona så man kan kan kontakta de företagen med.

Vår situation var lite annorlunda när pappa dog för han låg i koma ett tag innan, så jag och min syster upptäckte att han hade enorma skulder och så var familjesituationen utöver mig och syrran lite ovanligt besvärlig så vi kontaktade en familjejurist som samarbetade med begravningsbyrån som var fantastisk. Just för att vi kände att ngn med koll behövde hålla i det. Vi gick själva igenom enorma mängder post och uppgav alla företag pappa var i skuld till och bank och försäkringsbolag vi hittade till juristen som gjorde bouppteckningen och kallade till bodelning. Själv jag ringde runt otaliga samtal, betalade räkningar (från dödboet) och skötte en massa praktisk administrativt själv. Syrran såg till huset, sålde bilen, tog det mesta med mäklaren, lämnade in vapen (han var jägare) till polisen och kollade posten osv...
 
Men utan skulderna - som det alltså inte var helt klart att det fanns täckning för och komplexiteten i vilka som ärvde så hade vi kunnat göra bouppteckningen själva göra.
Med risken för att dödsboet hade behövt göra konkurs och en sambo som i princip inte pratade svenska och knappt engelska som betedde sig märkligt och trodde att hon skulle bo kvar i huset och att vi skulle försörja henne kändes det som att vi ville ha en jurist bakom oss.
 
Min pappa dog i början av året, och jag gjorde bouppteckningen själv. Det var inte överdrivet komplicerat.

När det gäller livförsäkringar så får försäkringsbolagen reda på dödsfall automatiskt, och hör av sig om det finns pengar att dela ut, men det kan ta lite tid. Banker hör inte av sig, så där får man ringa runt. Det brukar vara nödvändigt att ha dödsfallsintyget, och en fullmakt (eftersom ni är flera dödsbodelägare) digitalt så man kan skicka in.
Fast alla banker och företag som helt plötsligt inte får betalt för sina fakturor/lån kommer garanterat skicka en påminnelse/krav. Och då får man reda på dem... Pappas bank där han hade "lönekonto" och huslånet i fick besked om att han hade avlidit och skickade ett speciellt kontoutdrag till hans adress adresserat till "dödsboet för..."
 
Fast alla banker och företag som helt plötsligt inte får betalt för sina fakturor/lån kommer garanterat skicka en påminnelse/krav. Och då får man reda på dem... Pappas bank där han hade "lönekonto" och huslånet i fick besked om att han hade avlidit och skickade ett speciellt kontoutdrag till hans adress adresserat till "dödsboet för..."
Jo, visst hör de som inte får betalt av sig, med påminnelser. Och huvudbanken hörde också av sig. Däremot hörde jag ingenting från den andra bank där pappa hade sitt sparkonto.
 
Men utan skulderna - som det alltså inte var helt klart att det fanns täckning för och komplexiteten i vilka som ärvde så hade vi kunnat göra bouppteckningen själva göra.
Med risken för att dödsboet hade behövt göra konkurs och en sambo som i princip inte pratade svenska och knappt engelska som betedde sig märkligt och trodde att hon skulle bo kvar i huset och att vi skulle försörja henne kändes det som att vi ville ha en jurist bakom oss.
Och samma när vår biologiska farfar (ja, jag har en särklass komplicerad släkt) dog förra året - då sköttes ALLT av juristbyrå eftersom han hade flertalet barn med fler olika f.d. fruar (det dök en helt ny farbror vi inte kände till ) och flera av dem hade skulder hos kronofogden och så var det tydligen lite annat trassel så där bestämde väl halvsyskonen att anlita ngn som gjorde allt inkl. tog över konto/skötte kontakten med banken och betalade räkningar osv och delade ut arvet till arvingarna...
 
Jo, visst hör de som inte får betalt av sig, med påminnelser. Och huvudbanken hörde också av sig. Däremot hörde jag ingenting från den andra bank där pappa hade sitt sparkonto.
Aha, ngt sånt har jag ingen erfarenhet av... har bara hanterat skulder... men det fanns inga papper med kontoutdrag eller så?
 
Aha, ngt sånt har jag ingen erfarenhet av... har bara hanterat skulder... men det fanns inga papper med kontoutdrag eller så?
Nej, inte vad jag har hittat hittills i alla fall. Däremot så fanns banken som bokmärke i hans webbläsare, så på så vis fattade jag att han nog hade någonting med den att göra.
 
I mitt fall hade det varit klokast att anlita en boutredningsman från början. Nu var det en ganska komplicerad historia, det förekom inget lurejderi men annat jag inte kan gå in på, och det slutade med att de 2 av 3 syskon som hade god kontakt numera inte talar med varandra.
 
Men, en viktig sak jag lärde mig, speciellt när att det finns risk att ett dödsbo kan gå i konkurs, var att se till att alla kostnader som "tillhör" dödsboet fakturerades dit. Begravning, blommor, allt kring mottagningen (inom rimliga mängder), gravsten/minnesplakett, flyttstädningen, mäklaren, juristen som gjorde bouppteckningen - de är kostnader som har prioritering över ev. andra skulder. De ska få betalt innan andra skulder. (Men om man betalat sånt själv kan det bli problem att få dem i efterhand).

Och inte betala ngt alls ur egen ficka om det finns risk att det inte blir pengar över.

Och jurister ofta har en stunds fri rådgivning när man ringer dem första gången - hon jag pratade med gav verkligen bra råd och försökte inte "roffa åt" sig ett uppdrag och vi valde sen henne.

Och att de absolut flesta företag inte har ngt speciellt dödsbo-val när man ringer dem så var beredd att vänta.... länge... men de flesta är helt fantastiskt trevliga och löser det mesta och ger extra tid eller skriver snabbt av skulder. Och bara ett ytterst litet fåtal är otrevliga mästrande idioter, och dem behöver man inte alls förhålla sig till, utan man lämnar sin info tackar för sig och kommer ju inte alls lägga ngn möda på det företaget igen...

Det här är kanske inget just du @Blandrastik har/hade nytta av, men det är info som jag saknade i början när jag trodde jag kunde göra en bouppteckning själv och fick lite panik av alla skulder och enligt all internetinfo var allt så enkelt (vilket det ju inte alltid är).

Nu ska jag försöka sluta ta upp plats....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp