Det här med försäkringsbolag och ökade veterinärkostnader...

Sen har ju ca 50 procent av katterna Forl, när röntgade ni era stallkatter, eller katter överhuvudtaget, senast?
 
Det har jag väl inte skrivit. Utan att låta veterinären dra ut dem efterhand så fort det går att märka nåt problem men utan att lägga tusentals kronor på att söva/tuba och röntga, utan göra det på sederad katt i lokalanestesi.
Men utan att röntga kan du inte veta hur du ska behandla en katt med tandresorbtion på rätt sätt. Det är inte alltid det går att dra tänderna utan ibland måste man göra en kronamputation.
 
Nu blir jag nyfiken, vad är FORL??

/Lavinia, som inte har katt pga sambons allergi men älskar katter och drömmer om dagen då hon kan ha katter igen.
 
Dra ut flera tänder = tusentals kronor. Knappast nåt folk lägger på sina stallkatter. Rent krasst. Inga försäkringar täcker. Kanske bara skull ha låtit jägaren ha skjutit katten istället för att ha gett den mat och husrum.

Jo, det finns försäkringar som täcker FORL. Ett eller två bolag gör det. Men det gäller att läsa villkoren, för de flesta gör det inte.

En kollegas katt har drabbats. Saneringen kostade 9k (röntgen + operation med borttagning av 4st tänder) i somras. (Hens försäkring täckte inte, tyvärr. En bitter erfarenhet.)
 
Senast ändrad:
Jag tycker absolut man ska diskutera de stora företagens prissättning men att jämföra de stora djursjukhusen men den lokala privata veterinären är lite i mina ögon att jämföra ett universitetssjukhus med vårdcentralen i grannbyn. Man kan absolut få hjälp med enklare rutinsaker på vårdcentralen men för större ingrepp, utredningar och kompetens vänder man sig till universitetssjukhuset.
 
Jag har i veckan varit inne på en ganska stor klinik som inte tillhör riskkapitalbolagen (mig veterligen). Jag har varit väldigt nyfiken på vad saker kostar, bla den operation som gjorts. Har inte bemötts konstigt alls för att jag frågar. Däremot är jag faktiskt lite förvånad att ett preparat skrivs ut som kostar ca 1.200:-/behandling (hästen ska ha fyra behandlingar) som försäkringen inte täcker utan att jag som djurägare konsulteras. En annan lite märklig grej är att jag inte ens vid hästens hemgång kunde få reda på hur mycket besöket har kostat... kommer mao snart en överraskning per post.
 
Jo, det finns försäkringar som täcker FORL. Ett eller två bolag gör det. Men det gäller att läsa villkoren, för de flesta gör det inte.

En kollegas katt har drabbats. Saneringen kostade 9k (röntgen + operation med borttagning av 4st tänder) i somras. (Hens försäkring täckte inte, tyvärr. En bitter erfarenhet.)

Vill gärna veta vilka bolag som täcker detta. Misstänker att det är "nykomlingar" på marknaden i så fall. Som agria skriver, 35-70% av alla katter har troligen Forl, att täcka via försäkringen skulle ge hutlösa premier.
 
Tjohoo!
Sveland ersätter Forl med max 2000 kr. En piss i den stora floden mao.


Vill gärna veta vilka bolag som täcker detta. Misstänker att det är "nykomlingar" på marknaden i så fall. Som agria skriver, 35-70% av alla katter har troligen Forl, att täcka via försäkringen skulle ge hutlösa premier.
 
IF verkar täcka Forl men de har ju å andra sidan det negativa att deras ersättningsnivå sjunker som en sten varje år från 7 års ålder och till en rejält låg nivå. 25000 blir när katten är 12 år 6-7000 i ersättning och det är ju inte så mkt, dom kan ju få andra sjukdomar än Forl på gamla dar....
 
I dom nya villkoren har dom höjt lägsta ersättning till 10, alt 15000. Det är ju bättre! Men i tex Agria behåller dom ursprungsvärdet livet ut.
 
@Fiorano Det du kan göra är ju att ringa och fråga om det finns någon alternativ behandling som täcks av försäkringen. Varför täcks den inte av försäkringen fö?
Vad jag vet så har de en anställd som kommer någon dag i veckan (eller mer?) och räknar ihop journalerna. Jag fick rapporter hur mycket R var uppe i tisdagar (eftersom han sprängde 120 vetvårdstaket var det viktigt för oss att följa), så ring på tis och fråga om hon räknat ihop :)
 
En annan sak jag har funderat på är när jag med min förra häst var på klinik. På ATG kliniken var de helt övertygade om att det var pga av mjuk sula han ar halt. 3 återbesök boxvila med gips 6 veckor och specialskor för flera tusen.

Min magkänsla sa att det inte var sulan så åkte till en annan klinik, privatägd.

De sa redan i longeringen att de trodde det var ligamenten mellan hov och ben.
Vid ultraljudet kunde till och med jag se hur illa ligamenten var.

Men de första var ju helt onödiga pengar. La ut säkert 10 000kr helt i onödan.
 
Det är inget snack om att djursjukhus 0ch kliniker är dåliga på att berätta vad saker kostar men som djurägare kan jag tycka att man också har ett ansvar att fråga om pris eller kräva en prisuppgift INNAN åtgärder görs. Kräv prisuppgift redan vid bokning av besöket, säg till vid ankomst att man kontinuerligt vill bli uppdaterad om vad kostnaden ligger på just nu och vad eventuella kommande åtgärder komma kosta så man kan ta ställning till om det är något man vill betala eller inte.
 
@Fiorano Det du kan göra är ju att ringa och fråga om det finns någon alternativ behandling som täcks av försäkringen. Varför täcks den inte av försäkringen fö?
Vad jag vet så har de en anställd som kommer någon dag i veckan (eller mer?) och räknar ihop journalerna. Jag fick rapporter hur mycket R var uppe i tisdagar (eftersom han sprängde 120 vetvårdstaket var det viktigt för oss att följa), så ring på tis och fråga om hon räknat ihop :)

Som jag har förstått det är det ett preparat som det inte finns tillräckliga studier på (enligt försäkringsbolagen) att det är fungerande. Det heter Pentosan och det ska gynna broskbildning och stärka brosket. Tack för tipset om tisdagar!
 
Vill gärna veta vilka bolag som täcker detta. Misstänker att det är "nykomlingar" på marknaden i så fall. Som agria skriver, 35-70% av alla katter har troligen Forl, att täcka via försäkringen skulle ge hutlösa premier.

Jag tänkte nog på IF. Nya småbolag har jag ingen koll på, ärligt talat.
Hos de flesta bolag sjunker beloppet i takt med att katten blir äldre, tyvärr. Undantaget är väl Agria, som du nämner, och kanske nån mer som jag missat. Det finns ju alltid + och - i villkoren, som man får ta ställning till som djurägare. Oavsett djurslag.

Jag släppet ämnet - andra har redan sagt vad jag anser i frågan om FORL och kostnader för det. Over and out. Trevlig helg! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp