Det här med hästens form...

Eller så är det så att man ville ha snabbare hästar iom skjutvapen som kavallerichocker och dylikt. De spanska hästarna brukar man väl sällan säga är riktigt lika snabba och uthålliga, eller har samma förmåga till att länga steget som fullbloden och de ädlare halvbloden. Som du säger ett annat sätt att rida och vår moderna dressyr är ju som du också säger även från deras ideal och system snarare än bara det barocka. Vilket väl är en del i diskussionerna som pågår om modern dressyr.

Dressyren har ju ytterligare aspekter förutom att vara bara en ridgren utan man pratar väl även om dressyrens påverkan på hästmaterial och övrig sport. Om dressyren var mer av en utstickare skulle nog diskussionerna vara färre och färre som inte är så specialintresserade av dressyr skulle väl fundera över sporten.

Men ur den aspekten om det är så som du säger, att hästmaterialet blir påverkat av dressyrsporten till att hålla sämre för vanligt folk? Samtidigt som de hästar som inte används i dressyren måste ta vägen någonstans, vad ska man göra åt de spektakulära gångarterna som i så fall avlas in i dressyren? Är det då egentligen så att dressyren just nu förbättrar hästsporten i övrigt och hästmaterialet? Som ett ideal för nästan all övrig ridning? Är det bra eller dåligt med de talangfulla hästarna? Eller kanske bara är och man borde försöka undvika att dressyrhästarna kommer ut på den breda marknaden?

Nyfiken förresten, de här exteriört talangfulla hästarna, är de lika talangfulla när det gäller tex hoppning om de skulle byta bana? Eller är det en svårare övergång numera? Övergång till "vanlig ägare" gjorde ju gärna att de gick sönder.

Ja, aveln för dressyrhästar har väl ett tag varit lite väl inriktat på att försöka få fram gångartsmaskiner och inte en trygg och lagom kompis.
Det blir ju lite galet.

Även hopphästarna har ju blivit mer begåvade via aveln.

Som jag sa förut så är hästarna så begåvade att man kan forcera fram rörelser trots att hästen inte är lösgjord, i full balans och i högre samlingsgrad tex.
 
Det är väl det att hästar klarar av att utföra rörelser idag enbart på sin talang, jämfört med förr där det krävdes uppbyggnad och gymnastisering. Är ju samma i hoppningen. Tror Jens Fredricsson tog upp det i en pod eller blogg eller vad det nu var och beskrev det på ett bra sätt.
Fast alla vet att hoppning är något som sliter på hästen, ni säger ju att dressyr och samling gör det motsatta (vilket jag inte tror på)?
 
Ja, aveln för dressyrhästar har väl ett tag varit lite väl inriktat på att försöka få fram gångartsmaskiner och inte en trygg och lagom kompis.
Det blir ju lite galet.

Även hopphästarna har ju blivit mer begåvade via aveln.

Som jag sa förut så är hästarna så begåvade att man kan forcera fram rörelser trots att hästen inte är lösgjord, i full balans och i högre samlingsgrad tex.
Men hur många hobbyryttare har svårt att hitta en trygg och lagom kompis idag?
Jag har haft koll på salumarknaden i några år och det är verkligen inte svårt att hitta medelmåttiga hästar.
 
Jag har lite svårt att köpa det här med att dressyraveln inte skulle vara bra för hästsporten generellt. Blir verkligen dagens hästar skadade mer än förr? Hur vet man det? Finns det ens någon sån tillförlitlig statistik?
"Förr" var ju hästarna som gemene man red på ganska dåligt byggda, det kan omöjligt ha gynnat hållbarheten med hästar som var byggda i nedförsbacke osv.

Jag känner inte heller igen att de hästar som hobbyfolk har skulle vara alldeles för svåra? De riktigt bra hästarna är ju jättedyra, klart att det finns en del personer som har råd att köpa bättre hästar än de egentligen borde sitta på men de allra allra flesta har ju inte råd med sånt. Det är väl utmärkt om även vanliga hobbyryttare får hästar som är korrekt byggda och med vettiga gångarter.

Och ja de allra flesta "vanliga" hästar ägnar sig väl åt lite olika aktiviteter, även hoppning.
Ja jag vet inte, jag ställde frågorna på ett inlägg här i tråden som pratade om hållbarhet som var sämre och hästar känsligare för ridning av "vanliga".

De enda indicier jag sett är väl möjligen att ridskolorna pratat om att hästarna inte passar i verksamheten så bra längre, men jag kan inte säga att jag läst det noggrant eller mer än rubriken på ridtidningen på Facebook. (tror vår ridskolechef nämnt något också, fast om att de är mer gracila, men jag gillar hästarna de köpt på sistone, även de som de inte behöll. )

Sedan är det väl kanske försäkringsbolagen, där ramlar ju in på Facebook hela tiden Agrias prat om hållbarhet och ökande hältor osv? Om det sedan är reklam eller om det har stöd i någon statistik de har vet inte jag. Eller om folk rent av undersöker hältor tidigare? Fråga Agria?

Men alltså det är ingenting jag har varken funderat över, eller sökt artiklar om eller ens läst mer än rubriker som flimrat förbi. Så det tror jag någon annan få diskutera idag och jag i så fall läsa på.

Däremot har jag ju alltid varit lite förvånad över vissa ridskolehästar som verkar kunna gå i ganska horribel form år efter år utan att egentligen få varken hälta eller ont i ryggen. Minns en från mina tonår som var episk på sätta nosen rakt upp som höll upp i 20 årsåldern utan problem. Antar iofs att man kan hänföra vissa saker till undantag.

Kort sagt, fråga inte mig, jag har inte den blekaste aning :D mina frågor är att om den nu är sämre, som sas i tråden, är det då speciellt bra?
 
Absolut! Jag tycker det känns lite trögt med det här med forskning på ridning och hästar, men det är nog kanske bara inbillning. Det är ju mycket roligare att faktiskt försöka veta.

Jag har jätteproblem att köpa en hel del forskning på hästar iom att faktumet att man rider GP eller är veterinär inte är en garanti för att man kan rida utan slitage, samla hästen, påverka psyket optimalt etc.

De hade ju gjort någon studie som visade att det inte gick att skjuta vikt bakåt tex. För mig är det ren bullshit!

Det har varit ett par såna studier som man tycker känns helt galna. Så ska jag tro på ridstudier vill jag se hur de görs.
 
Ja jag vet inte, jag ställde frågorna på ett inlägg här i tråden som pratade om hållbarhet som var sämre och hästar känsligare.

De enda indicier jag sett är väl möjligen att ridskolorna pratat om att hästarna inte passar i verksamheten så bra längre, men jag kan inte säga att jag läst det noggrant eller mer än rubriken. (tror vår ridskolechef klagat lite också, men jag gillar hästarna de köpt på sistone, även de som de inte behöll.)

Sedan är det väl kanske försäkringsbolagen, där ramlar ju in på Facebook hela tiden Agrias prat om hållbarhet och ökande hältor osv? Om det sedan är reklam eller om det har stöd i någon statistik de har vet inte jag. Eller om folk rent av undersöker hältor tidigare? Fråga Agria?

Men alltså det är ingenting jag har varken funderat över, eller sökt artiklar om eller ens läst mer en rubriker som flimrat förbi. Så det tror jag någon annan få diskutera idag och jag i så fall läsa på.

Däremot har jag ju alltid varit lite förvånad över vissa ridskolehästar som verkar kunna gå i ganska horribel form år efter år utan att egentligen få varken hälta eller ont i ryggen. Minns en från mina tonår som var episk på sätta nosen rakt upp som höll upp i 20 årsåldern utan problem. Antar iofs att man kan hänföra vissa saker till undantag.
Ja.. Jag tänker att det är många saker som kan ligga bakom ökad frekvens av hältor osv.
är det gäller tex Agrias statistik så gissar jag att de identifierat billiga importhästar som ett problemområde utifrån hur de har omformat försäkringsvillkoren för hältor.
 
Men hur många hobbyryttare har svårt att hitta en trygg och lagom kompis idag?
Jag har haft koll på salumarknaden i några år och det är verkligen inte svårt att hitta medelmåttiga hästar.

Problemet är ju att många inte vill ha en lagom häst iom att de vet för lite om fördelarna med det.
De vill ha en flashig häst.
Både jag, sambo, veterinärkompisar, tandläkarkompisar, tränarkompisar upplever det ofta.

Då står folk där med skadad häst/är rädda eller likn.
 
Ja, aveln för dressyrhästar har väl ett tag varit lite väl inriktat på att försöka få fram gångartsmaskiner och inte en trygg och lagom kompis.
Det blir ju lite galet.

Även hopphästarna har ju blivit mer begåvade via aveln.

Som jag sa förut så är hästarna så begåvade att man kan forcera fram rörelser trots att hästen inte är lösgjord, i full balans och i högre samlingsgrad tex.
Ah! tack :D dvs talang för gångart inte för att bära sig. Förstår mer.
 
Problemet är ju att många inte vill ha en lagom häst iom att de vet för lite om fördelarna med det.
De vill ha en flashig häst.
Både jag, sambo, veterinärkompisar, tandläkarkompisar, tränarkompisar upplever det ofta.

Då står folk där med skadad häst/är rädda eller likn.
Du kanske har ovanligt mycket folk med stor plånbok i din omgivning. Jag känner en person som har köpt alldeles för dyr/fin häst (vilket ingen lider av, hästen mår bra och ryttaren är nöjd även om det känns lite slöseri med talang), övriga har helt vanliga och jättetrevliga hästar. Gemene man har ju inte råd med de där flashiga hästarna.
 
"Visste det skulle komma", är det ett vanligt diskussionsämne inom dressyr? Jag hade ingen aning om det men jag är inte så ofta inne på dressyr.

--------------------
Laddade nu ned senaste reglementet och där står så här under dressyrens grundprinciper: "Hästens huvud ska förbli i en stadig position, med nosen något framför lodplanet med en eftergiven nacke som högsta punkt på halsen, utan att visa något motstånd mot ryttarens inverkan."

Går det ens att rida så att nacken är högsta punkt samtidigt som nosen är i lodplan och nacken är eftergiven? Jag tycker det motsäger sig själv och när jag kollade några olika klipp med hästar och ryttare i världsklass är det ingen häst som går så. Lite konstigt är det allt om inte ens världsmästarhästar går i "korrekt" form kan jag tycka.

Form verkar för övrigt också enligt TR definieras som huvud- och halsposition (s.62), inte hela hästen. Eller tolkar jag det fel?

Det går absolut att rida med nacken högst i eftergift. Jag går på lodlinje genom öga och mun, som förr, för att få en lagom öppen ganashvinkel.

Jag vet att en gammal dressyrdomare och tränare som dömt tom internationell GP för ca 10 år sedan frågade ett av de högsta hönsen inom domarkåren internationellt varför man slutat ”kräva” nacken högst.
Då fick han förklarat för sig att det inte gick med dagens hästar.
Han var något arg och besviken efter iom att han VET att det går.
Det är ju ett ämne som folk är rätt oense om både bland folk som inte kan dressyr och de som är i toppen.
 
Det går absolut att rida med nacken högst i eftergift. Jag går på lodlinje genom öga och mun, som förr, för att få en lagom öppen ganashvinkel.

Jag vet att en gammal dressyrdomare och tränare som dömt tom internationell GP för ca 10 år sedan frågade ett av de högsta hönsen inom domarkåren internationellt varför man slutat ”kräva” nacken högst.
Då fick han förklarat för sig att det inte gick med dagens hästar.
Han var något arg och besviken efter iom att han VET att det går.
Det är ju ett ämne som folk är rätt oense om både bland folk som inte kan dressyr och de som är i toppen.
Har du ett klipp som visar ett exempel? Jag har inte sett så mycket dressyr och det hade varit intressant att se för som jag tänker mig det blir det en väldigt spänd nacke/hals utan möjlighet till eftergift.
 
Jag har jätteproblem att köpa en hel del forskning på hästar iom att faktumet att man rider GP eller är veterinär inte är en garanti för att man kan rida utan slitage, samla hästen, påverka psyket optimalt etc.

De hade ju gjort någon studie som visade att det inte gick att skjuta vikt bakåt tex. För mig är det ren bullshit!

Det har varit ett par såna studier som man tycker känns helt galna. Så ska jag tro på ridstudier vill jag se hur de görs.
Ja precis, jag läste också studien om att det inte gick att skjuta vikt bakåt (och vägrade tro den) . Men det var väl en spansk häst som kunde göra det. Bara att i medeltal gick det inte.

Haken är väl just den att de tog ett antal dressyrhästar som gick i höga klasser, då, är den inte tio år gammal den med? och när dessa inte flyttade vikten bakåt i piaff så drog de slutsatsen att det helt enkelt inte var så att hästarna flyttade vikten bakåt i korrekt piaff. Eftersom dessa hästar rimligen gjorde perfekt piaff, de gick ju hög dressyr.

Så hela teorin om att hästar kunde flytta vikt bakåt genom samling var inkorrekt var slutsatsen? om jag minns rätt?

Så vissa (typ jag kanske) möjligen ev drog slutsatsen att just GP hästar i modern dressyr aldrig flyttade vikt bakåt :D men blev kanske föga övertygade om att ingen häst någonsin kunde (speciellt som en av testhästarna gjorde just det).

Samtidigt det är ju knappast som att de fick upp Salinero och Valegro på viktplattan. Eller Absent för den delen. Eller någon häst som dog -90 och vann på 80-talet.

Så jag skulle just vilja tänka att mer forskning är väl bättre än mindre. Med tillräckligt många studier åt olika håll med olika vinklar närmar man sig rimligen pudelns kärna. Även om alla är lite galna. (kanske skulle man vilja ha mer förutsättningslöst hästar på viktplattan, görandes rörelsen utan att i förväg bestämma vilken som var korrekt. Spanska ridskolan (som väl vissa säger har kommersialiserats), Bent, Ulla Håkansson (som representant för 80-tal) några nya osv)
 
Ja.. Jag tänker att det är många saker som kan ligga bakom ökad frekvens av hältor osv.
är det gäller tex Agrias statistik så gissar jag att de identifierat billiga importhästar som ett problemområde utifrån hur de har omformat försäkringsvillkoren för hältor.
Ja jag vet inte för jag läste inte mer än rubriken :D.
Jag har helt enkelt inte den blekaste aning.
 
Oavsett hur det står i TR så måste väl alla förstå att det är något att sträva efter, hittills är det väl ingen som har fått 100% i ett dressyrprogram så alla har ju sina missar.

Ang din sista fråga så undrar jag ibland hur just "nacke" ska definieras. Dressyrhästar i de högre klasserna har ju ofta en hel del muskelmassa i överlinjen som kan spela ögonen ett spratt.
Nacke är väl punkten precis bakom öronen där huvudlaget går. Däremot har jag definitivt för mig att jag hört att en hingsthals kan ha en muskulatur som kan göra att det ser ut som att nacken inte är högsta punkt även när den är det i realiteten. Eftersom nacken högst, istället för tex tredje halskotan, såvitt jag förstått ska handla om benstruktur inte fettnacke eller hingsthals.
 
Har du ett klipp som visar ett exempel? Jag har inte sett så mycket dressyr och det hade varit intressant att se för som jag tänker mig det blir det en väldigt spänd nacke/hals utan möjlighet till eftergift.

Men dina 20 tals filmer visar en avslappnad nacke/hals med eftergift menar du? Tua beskriver ju just den formen fast med eftergift. Alltså sluta sätta upp halsen så högt så ryggen kan följa med.
 
Screenshot_20191028-134646_Facebook.jpg



Vet inte om jag gillar vart aveln är på väg
 
Visa bifogad fil 38680


Vet inte om jag gillar vart aveln är på väg
Hm, jag fick nästan direkt en liknande bild för näthinnan (ett par kollegor pratar massor hund) fast från ett helt annat område.

1572270314437.png


Fast min Facebook var mer fylld av sådana här sötnosar :)
(inte exakt dessa, hittade liknande)

(De verkar ju ha medfödda gångarter/lätt för sig, men ser ju väldigt förtjusande ut.)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
3 516
Senast: super
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
634
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 119
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 378
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp