Det här med knän...

Artikeln är från januari 2000 och finns här:
http://connection.ebscohost.com/c/a...ing-anterior-cruciate-ligament-reconstruction

Titeln är "Biomechanical analysis of knee hyperextension and of the impingement of the anterior cruciate ligament: a cinematographic MRI study with impact on tibial tunnel positioning in anterior cruciate ligament reconstruction"
(min kursivering) - dvs man har undersökt hur ACL hamnar i interkondylära utrymmet för att avgöra vinkeln på tibiatunneln vid korsbandsrekonstruktion.

Intercondylar notch är den breda fåran mellan femurkondylerna:

b_11_3_2a.jpg
Titeln och den artikeln har jag sedan innan :)
Men det finns andra studier som nämner samband mellan hyperextension och stress samt ökad rupturrisk för ACL. Främst verkar det vara risk för kvinnor.
 
Jo absolut, posttraumatisk artros är ju inte ovanligt (trauma i form av artroskopi förekommer ju också!). Det och en viss ärftlighet är de enda klara orsakerna.
Har inte hört att EDS skulle ha ökad förekomst av artros. Men ont gör det!
Men många EDS-patienter har ju t ex artros i fingrarna. Något jag har märkt i alla fall. Och vad det beror på har jag ingen aning om. Självklart är det ett litet antal jag träffat på men runt 10 iaf. Inget stort antal givetvis som inte säger nåt egentligen. Därför har jag bara antagit det och som sagt diskuterat det men en som arbetar inom området (sjg) och som också sett det. Vad det skulle bero på undrar jag verkligen.
 
  • Gilla
Reactions: kol
Men många EDS-patienter har ju t ex artros i fingrarna. Något jag har märkt i alla fall. Och vad det beror på har jag ingen aning om. Självklart är det ett litet antal jag träffat på men runt 10 iaf. Inget stort antal givetvis som inte säger nåt egentligen. Därför har jag bara antagit det och som sagt diskuterat det men en som arbetar inom området (sjg) och som också sett det. Vad det skulle bero på undrar jag verkligen.

Artros eller svullna fingerleder?
 
Ja, den studien är ju inte kontroversiell alls. Högre risk för främre korsbandsskada hos hypermobila kvinnliga fotbolls- och basketspelare.
Men den säger inget om att det skulle vara pga impingement i notchen.
Mm fast de jag träffat på har knappast spelat fotboll eller basket...utan snarare vridit sig i smärta...alltså de EDS patienter jag mött. Klurigt vad deras artros beror på eller snarare om det ens är det.. Börjar bli fundersam över detta nu.
 
Som tur är träffar jag ett gäng patienter snart med denna diagnos så då ska jag fråga vidare ang detta. Jäkligt intressant dock.
 
Som tur är träffar jag ett gäng patienter snart med denna diagnos så då ska jag fråga vidare ang detta. Jäkligt intressant dock.

Jag har inte hittat några artiklar eller studier som visar ett samband än i alla fall.
Annars bör väl EDS-patienter få artros i samma omfattning som alla andra. Och Heberden och Bouchard drabbar ju många.
 
Jag har inte hittat några artiklar eller studier som visar ett samband än i alla fall.
Annars bör väl EDS-patienter få artros i samma omfattning som alla andra. Och Heberden och Bouchard drabbar ju många.
Ja. Om man inte kan se en koppling mellan broskobalansen och den luckra bindväven, om kollagendefekten har något samband. Men det verkar långsökt.
 
Alternativt att patienter i sin hyperextension får mikrotrauman i leden (var kan man undra och på vilket sätt) som då leder till en tidigare artrosutveckling. Så har jag nog bara tänkt men inte särskilt genomtänkt känner jag.
 
Men många EDS-patienter har ju t ex artros i fingrarna. Något jag har märkt i alla fall. Och vad det beror på har jag ingen aning om. Självklart är det ett litet antal jag träffat på men runt 10 iaf. Inget stort antal givetvis som inte säger nåt egentligen. Därför har jag bara antagit det och som sagt diskuterat det men en som arbetar inom området (sjg) och som också sett det. Vad det skulle bero på undrar jag verkligen.

Min uppfattning är också att många med hypermobilitetssyndrom nämner handbesvär eller är opererade i ex tumbas om de är äldre, känns någonstans rimligt att med en så rörlig tumled har man råkat ut för flera mikro eller större trauman under livet, jämfört med ex ett knä som ju inte direkt kan gå ur led.. Ang sjukgymnastdelen så håller jag som sagt med (utan att ha några vetenskapliga belägg) och hävdar fortsatt med bestämdhet att jag tror det är relaterat till inaktivitet och ffa muskelsvaghet även om Cilla tror den är sekundär (här finns det ju inga riktigt bra vetenskapliga belägg annat än på tidigare opererade, och de kanske skulle fått artros oavsett muskelfunktion).
 
Jag har inte hittat några artiklar eller studier som visar ett samband än i alla fall.
Annars bör väl EDS-patienter få artros i samma omfattning som alla andra. Och Heberden och Bouchard drabbar ju många.
Inte så märkligt eftersom man började studier på fascia 2007......
 
Alternativt att patienter i sin hyperextension får mikrotrauman i leden (var kan man undra och på vilket sätt) som då leder till en tidigare artrosutveckling. Så har jag nog bara tänkt men inte särskilt genomtänkt känner jag.
Haha, precis när jag skrev mitt inlägg!
 
Min uppfattning är också att många med hypermobilitetssyndrom nämner handbesvär eller är opererade i ex tumbas om de är äldre, känns någonstans rimligt att med en så rörlig tumled har man råkat ut för flera mikro eller större trauman under livet, jämfört med ex ett knä som ju inte direkt kan gå ur led.. Ang sjukgymnastdelen så håller jag som sagt med (utan att ha några vetenskapliga belägg) och hävdar fortsatt med bestämdhet att jag tror det är relaterat till inaktivitet och ffa muskelsvaghet även om Cilla tror den är sekundär (här finns det ju inga riktigt bra vetenskapliga belägg annat än på tidigare opererade, och de kanske skulle fått artros oavsett muskelfunktion).
Jo det är nog ungefär så jag har tänkt. Men det skulle vara intressant att se om det finns högre grad av de som har diagnos hypermobilitetssyndrom har atros. Just för att det skulle vara viktigt för de som får diagnosen tidigt speciellt bland barn och ungdomar.
 
Min uppfattning är också att många med hypermobilitetssyndrom nämner handbesvär eller är opererade i ex tumbas om de är äldre, känns någonstans rimligt att med en så rörlig tumled har man råkat ut för flera mikro eller större trauman under livet, jämfört med ex ett knä som ju inte direkt kan gå ur led.. Ang sjukgymnastdelen så håller jag som sagt med (utan att ha några vetenskapliga belägg) och hävdar fortsatt med bestämdhet att jag tror det är relaterat till inaktivitet och ffa muskelsvaghet även om Cilla tror den är sekundär (här finns det ju inga riktigt bra vetenskapliga belägg annat än på tidigare opererade, och de kanske skulle fått artros oavsett muskelfunktion).

Jag är ledsen, men du hävdar fel.
 
Men många EDS-patienter har ju t ex artros i fingrarna. Något jag har märkt i alla fall. Och vad det beror på har jag ingen aning om. Självklart är det ett litet antal jag träffat på men runt 10 iaf. Inget stort antal givetvis som inte säger nåt egentligen. Därför har jag bara antagit det och som sagt diskuterat det men en som arbetar inom området (sjg) och som också sett det. Vad det skulle bero på undrar jag verkligen.

Detta är väldigt vanligt att fingerlederna på EDS patienter svullnar upp pga påfrestningen av dom instabila lederna i fingrarna. Det liknar reumatisk värk och det ser ut som det men det beror på att ledvätskan i lederna ökar.

( Har jag läst mig till och blivit utredd för pga värk i fingerlederna men EDS uteslöt vi för jag är lika vig som en moraklocka )
 
Jag är ledsen, men du hävdar fel.
Mkt kan man som ortoped, men att vad jag hävdar att jag TROR är fel känns orimligt ;). Om du inte är tankeläsare förstås!
Så du menar alltså att det finns inga riskfaktorer för artros öht? Att tar man en normalpopulation och utesluter de med tidigare ledskada och stark ärftlighet så tror du att alla har lika stor risk att drabbas oavsett tidigare livsstil, muskelstyrka, vikt och aktivitetsnivå? Kontroversiellt!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 948
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
424
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 999
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp