Bukefalos 28 år!

Det här med lastning..

Pilot

Trådstartare
Jag har börjat övningslasta pållen igen, upp och in är inga problem, men har blir väldigt nervös när han väl är inne, vill gärna backa ut, men står kvar om jag tar och sträcker grimskaften när han tänker bakåt. Vänder på huvudet och vill titta mycket, vilket jag tycker är helt ok, men transporter bonkar o hoppar eftersom han går runt ganska mycket.

Idag så ska han lastas in och stå där en stund medan andra hästen rids, ngt mer man kan göra? Eller tror ni det räcker med att han får spendera tid där inne?
 
Sv: Det här med lastning..

Om transporten rör sig när hästen rör sig så blir det ju inte lättare att lastträna, beror det på att transporten står ojämnt eller är den en-axlad? Om man har en svårlastad häst så är det oftast betydligt enklare med en boggie som är stabilare både vid lastning och körning än ett en-axlat släp.
Om hästen vill backa ut så är det bra om man kan läsa av hästen och själv backa den innan hästen tar initiativet, för att människan ska bli den som styr.
Lastträna mycket, ge gärna hästen en utfodring i den, så att hästen ser transporetn som något positivt.
 
Sv: Det här med lastning..

När jag sa att han går runt så var det nog en mild underdrift, han bonkar in i vägarna när han flyttar på sig.
Det är boggie släp, stooort, ljust, mellan väg med plast så att han kan bredda sig. Det är inga problem med mellanvägen.
Han kan äta om det står en annan häst i, annars gör han det inte. Jag tänkte hänga in ett hönät för val möjligheten.

Innan har jag gjort så att jag backat honom när han har velat backa, vilket inte var så bra, för det har resulterat i att han går utan problem in, men ska ut igen på direkten, tills slut blev jag orolig att han skulle börja kasta sig ut får det verkade gå fortare och fortare ut. Vill inte att en olycka ska hända om han får för sig att kasta sig med rampen på väg ner osv.
Så nu över vi på att han inte får backa ut även om bakbommen är nere, för säkerheten.
Varje gång vi åker nånstans, lastas han minst två gånger innan och efter.

En variant är kanske om han får stå med vår andra i transporten en stund om dagen. Det är just när han står inne i som jag vill han ska kunna slappna av.
 
Sv: Det här med lastning..

jag tycker nog att du ska nöja dig- för dagen, om den har gått in.
Ge den sin ordinarie matranson där.
stäng för bak o se dens reaktion.
 
Sv: Det här med lastning..

Jag kan tänka mig hänga in hö, men mat vill jag inte ge, blir han stressad och får han mat så händer det att han känner han måste försvara sin mat och blir ännu mer stressad (har provat).

Igår såg jag till att först fick han nosa på släppet, sedan gick vi in och ut, tills sist fick han stå still på vardera sida av mellanvägen (jag öppnar helt).
Sedan fick det räcka, brukar även låta honom stå utanför när jag öppnar o stänger luckan och vickar osv.
Men det känns inte bra eftersom han är så stressad där inne, på rampen och påväg in, inga problem, men stå kvar är svårt..
Han vill kunna titta bakåt, även när rampen stängs, flyttar sig ordentligt åt sidan för att kunna se, därför åker han också med halsrem för jag tycker att han bör få titta på bakåt, och så tänker jag på hans nacke.

Vill bara tilläga att anledningen till att jag går ut och in, och lastar fler än en gång när vi åker, är att jag vill att han ska vara lugn och inte känna sig klaustrofobisk.
Men vill jag så är han lastad på fem minuter.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med lastning..

Men om du har öppet fram- kommer han att rikta sitt fokus dit.
 
Sv: Det här med lastning..

Ska lasta honom nästa helg och testa det. Fast jag kan inte ha öppet fram till när vi kör (vi har fönster också).

Fick ha luckan nere för att det inte skulle bli kolsvart i släpet. Har analyserat det lite mera nu. (han fick hö förresten, han nosade lite på det)
I transporten är han ganska lugn, observant men står still, tittar men inte mer än så, det är när rampen är nere och han ska ut som han blir stressad.
Alltså när jag står och håller honom när vi har gått in, eller när vi fäller ner och han ska ut.

Hur gör man nu? Ska kanske även tilläga att när vi kör står han som en ljus.
Man kan ju öva på att upp- stänga ut, men egentligen hade jag bara velat stänga med bommen och inte rampen, och stå där med honom. Men det känns lite riskfyllt.

Usch, nu känner jag att jag stressar lite. Jag har all tid i världen.

Ska bara säga att när jag tog ut honom ur stallet så var släppet uppställt med rampen nerfälld, då gick han direkt fram, ställde sig på rampen för att checka läget :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 095
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 645
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp