Det här med mailadress

När vi diskuterade maildomäner på styrelsemötet var det någon ur äldre generationen som trodde "hotmail" motsvarade typ "heta linjen" :angel::rofl:
Haha! Påminner mig om när vi hade "Datorkunskap" i skolan i typ femman och vår lärare skulle lära oss hur man skaffade hotmail. Min bästa kompis knappade in hotmale i sökfältet (typ AltaVista förmodligen) och fick helt andra sorters träffar än vad som var tänkt :angel:.

Själv hade jag coolmail.com back in the days. Tyckte det var übertufft eftersom allt man kunde trycka på ("Compose", "Inbox" etc) var stora coola bubblor istället för bara text :cool:.
 
Jag har haft hotmail sedan gymnasiet. Kom bara att tänka på då man fick ladda ned ett särskilt mailprogram som installerades på datorn.

Min jobbmail är sådan nu också, för att kunna läsa mailen måste jag ladda ned programmet till de datorer jag använder och bli inkopplad på plattformen den vägen.
Oj. Där ser man.

alla adresser jag haft - privat och jobb - har nog kunnat läsas via webben? Dvs en websida där man loggar in på sin mail.
 
DL 2 18:00 (!)
13:42 Blacksmithfarm röstar på Paddington

Jag får ingen skräppost alls till min hotmail, inte heller till min gmail. Har aldrig fattat hur man lyckas få spam.

Det var länge sedan hotmailen nu, men jag har aldrig öppnat konstiga mail, så jag förstår inte heller var det kom ifrån.
Jag har plötsligt fått stora problem med spam (har hotmail). Allt är typ "bekräfta att du önskar nyhetsbrevet" fast på typ tyska och engelska. Har inte öppnat konstiga mail eller lagt adressen på något ställe, men fick 1500 mail en och samma dag.
När jag gick med i styrelsen och fick en styrelseadress som vidarebefordrar till hotmailen fick jag mkt spam, men då såg jag ju att det kom till styrelsemailen. Nu kom de här mailen till hotmailen. Väldigt irriterande!
 
Det är din jobb mail, och skal aldrig användas för privat mail, precis som din jobb telefon aldrig skal användas för privata samtal ...

Fast, nej.

Under mina 14 månader i Norge, som anställd på statlig myndighet, ägde jag överhuvudtaget inte en privat telefon. Det handlar ju primärt om skatteregler :confused:? På dåvarande arbetsplats hade vi 8000 kr per år som disponibelt belopp för privat användande (tele/data) och motiveringen till behovet var mestadels att vi hade ett krisberedskapsjobb som innebar att jag (i teorin) skulle kunna ryka ut med kort varsel dygnet runt och en anställd som "tvingas" stänga av telefonen vid arbetsdagens slut är inte (lätt-)tillgänglig vid en eventuell beredskapssituation.

Jag pendlade dessutom till annat land, men det hade ju ingen påverkan på reglerna för mobilanvändandet, så länge beloppet inte övergick 8000 kr per år.

Mitt nuvarande arbete, på motsvarande myndighet i Danmark, har valt strikt uppdelning mellan privat- och jobbmobil på grund av andra förmånsbeskattningsregler.
 
Jag har plötsligt fått stora problem med spam (har hotmail). Allt är typ "bekräfta att du önskar nyhetsbrevet" fast på typ tyska och engelska. Har inte öppnat konstiga mail eller lagt adressen på något ställe, men fick 1500 mail en och samma dag.
När jag gick med i styrelsen och fick en styrelseadress som vidarebefordrar till hotmailen fick jag mkt spam, men då såg jag ju att det kom till styrelsemailen. Nu kom de här mailen till hotmailen. Väldigt irriterande!
När jag hade Bredbandsbolaget fick jag knappt någon spam alls. Innan dess swipnet och det kom massor. Nu har jag Comhem och det är bedrövligt. Det kommer dagligen och jag spärrar avsändare varje dag.

Senaste är att en varierande avsändare sänder nespressoreklam. Flera varje dag.
 
Det var länge sedan hotmailen nu, men jag har aldrig öppnat konstiga mail, så jag förstår inte heller var det kom ifrån.
Tidigare hade jag heller aldrig skräpmail, men efter att ha varit med i en (tydligen) mindre seriös tävling vällde sådana mail in. De hamnade allihop i skräpposten direkt dock, så det var inget som störde mig. Kanske något liknande som hänt dig? Ett felklick någonstans och man är körd.

I övrigt förstår jag inte varför hotmail anses vara ett sämre alternativ. Jag tycker det fungerar bra, och är glad att arbetsgivare jag sökt till inte har varit så inskränkta att de nekat mig på grund av min mailadress.
 
Android och windows phone (de jag kommit i kontakt med i alla fall) kräver gmail-adress för att du ska kunna använda telefonen.

Jag hade redan gmail, så det var ju inga problem, men både mamma och pappa har fått skaffa gmail enbart pga telefonerna...

Man måste inte ha gmail på någon android. Bara för att telefonen tjatar om att logga in på google-konton och liknande så måste man inte göra det. Det går att komma runt.
 
Hmm.. Jag har en Hotmail. Men jag får kanske vara lite cool ändå för dessutom har jag: en Gmail, mailadress på 6 olika universitet, två personliga jobbadresser på 2 olika jobb, en info-mail (jobb, ett systerföretag till ordinarie arbetsplats) och en jobbadress i en kollegas namn.

Vilken är mest seriös av dem? Jag öppnar alla aktiva mailadresser i Outlook, så huruvida de är "rätt" organiserade eller ej i originalutförandet har väl ingen betydelse. Aldrig hört att val av mailleverantör skulle påverka bedömningen av mig som arbetssökande!
 
Jag har bara en hotmail-adress. Eller ja, jag har en g-mail med men kommer för mitt liv inte ihåg att kolla av den. Lämnar jag ut den missar jag alla mail jag får.

Universitetsmail antar jag att man kan ha om man faktiskt utbildat sig där och det är väl ändå inte alla som går på universitet??

Jag har fått två jobb de senaste två åren (bytte självmant) på min hotmail-adress. Fast jag antar att jag fick jobben för att jag är kvalificerad och inte pga vilken mail-adress jag har.

Rätt uppenbart, men skickar de en cv till mig borde de ha gått på universitet. Finns minimal chans att jag skulle vara intresserad annars. Nu har jag mest volontär ansökningar nu, men de är deffinitivt inte intressanta utan en kandidat (och det är svårt ens då).

Att det finns andra som anställer som inte har krav på universitets utbildning inser jag. Men vad dessa har för krav på email är inget jag riktigt bryr mig om.

Jag får yahoo adresser dock (ej i någon ansökan dock).
 
På de universitet jag har studerat så har man sin universitetsmail medan man faktiskt studerar. Att döma ut någon som skickar från vanlig adress baserat på det känns lite feltänkt faktiskt, alla är ju liksom inte studenter längre.

De flesta ger numera ut livstids konto, trodde mitt nuvarande var en av de sista som antog det. Kandidat universitet har numera samma och det tror jag mitt masters universitet har infört med (tror jag hade kontot i ett år efter att jag slutade och det var sjukt irriterande att kontot försvann!). Det blir jobbigt om e-mails relaterat till jobb försvinner annars och det är riktigt irriterande att behöva säga till alla kontakter att byta e-mail. En del av anledningen med de nya permanenta e-mail kontona är just att studenterna ska kunna ha ett professionellt e-mail konto efteråt.
 
Men blir det inte konstig också att söka med @student.xxx.xx flera år efter att man är klar med utbildningen? Jag vet inte om vi har kvar vår studentmail, tror knappast det faktiskt. Använder den ändå bara till skolrelaterade ärenden.
 
Jag skulle aldrig söka jobb med min studentmail som bestod av två bokstäver från förnamnet, två från efternamnet och tre siffror @stud.slu.se
Känns ju jätteoproffsigt att ha en studentmail, är man inte färdig med examen då?
Tänkte precis skriva samma sak! emos0019 känns ju inte sådär jätteseriöst, speciellt när inte ens bokstäverna ur efternamnet stämmer längre..
 
Android och windows phone (de jag kommit i kontakt med i alla fall) kräver gmail-adress för att du ska kunna använda telefonen.

Jag hade redan gmail, så det var ju inga problem, men både mamma och pappa har fått skaffa gmail enbart pga telefonerna...

Jag har en android och har inget behov av någon gmailadress går utmärkt att använda telefonen ändå. Förstår inte riktigt hur du har betett dig med telefonen om du inte kan använda den om du inte har en gmailadress?
 
Jag har en android och har inget behov av någon gmailadress går utmärkt att använda telefonen ändå. Förstår inte riktigt hur du har betett dig med telefonen om du inte kan använda den om du inte har en gmailadress?

Använda telefonen går väl, men min krävde det iaf för att ladda ner nya appar.
 
Rätt uppenbart, men skickar de en cv till mig borde de ha gått på universitet. Finns minimal chans att jag skulle vara intresserad annars. Nu har jag mest volontär ansökningar nu, men de är deffinitivt inte intressanta utan en kandidat (och det är svårt ens då).

Att det finns andra som anställer som inte har krav på universitets utbildning inser jag. Men vad dessa har för krav på email är inget jag riktigt bryr mig om.

Jag får yahoo adresser dock (ej i någon ansökan dock).

Så om jag har angivit en annan mailadress än universitetets så "räknas" inte min utbildning? Och vilket universitet ska jag använda för att göra "rätt"? Där jag fick kandidaten, magistern, eller kanske något där jag läste en kurs som är bra för det sökta arbetet?
Gäller samma för anställningar? "Räknas" de bara om jag anger en mailadress från arbetet i ansökan?

Är fortfarande väldigt konfunderad över hur det kan spela så stor roll vilket domän man använder..
 
Jag skippade hotmail när dom ändrade mailen med outlook
Nu har jag bara gmail och iCloud

Vad "signalerar" iCloud i så fall?

Jag har aldrig haft en tanke på att det har någon betydelse....

(Seriösa mejl används förnamn.efternamn@icloud.com)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp