Det här med mailadress

Övriga arbetsgivare är privata och gör egna avtal, kommuners och landstings telefonräkningar kan antagligen pressas neråt rejält om samtal och sms endast begränsas till jobb relaterat, och skattepengarna kan då användas till annat inom verksamheten.

Samt @tanten


Inte om du ändå betalar en fast summa per telefon för fria samtal och fria sms. Det är ju poängen - att det inte blir någon kostnadsskillnad. På förra jobbet ingick alltså även fri surf vilket innebar att du använda datorn överallt. Det var mycket smidigt!

Däremot blir det ju skillnad om arbetsplatsen betalar per samtal givetvis.

På nuvarande jobb betalar vi 100 kr i månaden för telefon med fria samtal, fria sms och mms, samt en viss summa surf som jag inte minns nu...

Har privat telefon också av flera orsaker. Men jobbtelefonen är guld värd när du har mycket kontakt med personer utanför arbetsplatsen.
 
Jag gissar på att de allra flesta idag har abonnemang med helt fria samtal och sms, vilket innebär att det privata ringandet inte kostar någonting alls.

Fria samtal och sms brukar alltid vara begränsat till det egna nätet, så ett samtal från en kommuntelefon som använder Telenor till ett Telia nummer, kostar alltid extra ...

Även svar till @Lager
 
Fria samtal och sms brukar alltid vara begränsat till det egna nätet, så ett samtal från en kommuntelefon som använder Telenor till ett Telia nummer, kostar alltid extra ...
Du känns lite ouppdaterad tycker jag. Både Tele2, Telia och Halebops abonnemang med fria samtal, mms och sms gäller oavsett vilken operatör man ringer till. Så som du beskriver det var det väl för några år sedan?
 
Fria samtal och sms brukar alltid vara begränsat till det egna nätet, så ett samtal från en kommuntelefon som använder Telenor till ett Telia nummer, kostar alltid extra ...

Även svar till @Lager


Mm. Vi har tele2 och betalar en fast summa per telefon varje månad, oavsett vem du ringer till så länge det är inom Sverige.

Knappast att någon arbetsplats med en ekonomiansvarig som har nåt mellan öronen sitter med enorma telefonräkningar som dessutom varierar månad efter månad. Iaf nu när jag jobbar på en mindre skola med begränsad ekonomi.

Jag har fria samtal och sms från mitt privata abbonemang också (telia) - det spelar ingen roll vem jag ringer till.
 
Jag är kanske helt ute och cyklar ...?
De flesta har väl någon form av internetleverantör? Varför inte använda deras mailservice?

För att man då mer eller mindre sitter fast hos den leverantören, vill man byta förlorar man sin mailadress. Jag (som förlorade min teliaadress i höstas efter runt tio år med den adressen...) rekommenderar definitivt att man inte binder sin adress till leverantören, blir svårare för varje år att byta leverantör.
 
Jag är kanske helt ute och cyklar ...?
De flesta har väl någon form av internetleverantör? Varför inte använda deras mailservice?
Är det vanligt att man gör det? Jag skulle aldrig komma på idén, då måste jag ju ha kvar samma internetleverantör i massvis med år.
 
Är det vanligt att man gör det? Jag skulle aldrig komma på idén, då måste jag ju ha kvar samma internetleverantör i massvis med år.
:D
Antagligen är jag ett fossil.

Skulle inte komma på tanken att byta internetleverantör när jag har en som kan leverera där jag bor...
Och dessutom är jag fast i evigheter med nuvarande eftersom vi har gruppavtal i fiberföreningen...
 
@tanten Haha! Eller så är jag extrem. Vet man inte ens om man kommer bo kvar i landet om sex månader är det svårt att binda upp sig hos en internetleverantör ;) :D
 
För att man då mer eller mindre sitter fast hos den leverantören, vill man byta förlorar man sin mailadress. Jag (som förlorade min teliaadress i höstas efter runt tio år med den adressen...) rekommenderar definitivt att man inte binder sin adress till leverantören, blir svårare för varje år att byta leverantör.


Ja. Är det inte också så att du inte kan kolla mailen från annan dator än den som abbonemanget är kopplat till?

Eller var det på -90talet? :o
 
Måste du verkligen det? Min huvudadress, den för seriösa ändamål, är hos telia och den tar jag emot mail till på datorn, ipaden och iphone.

Jag skulle inte söka kvalificerade jobb från min hotmailadress (jag har inte använt den på flera år). Jag är kvar i att den ger ett oseriöst intryck. Från min gmail skulle jag göra det, om jag först skapade en seriös sådan med mitt namn. Jag tror bara jag har diverse nick på gmail just nu.

Android och windows phone (de jag kommit i kontakt med i alla fall) kräver gmail-adress för att du ska kunna använda telefonen.

Jag hade redan gmail, så det var ju inga problem, men både mamma och pappa har fått skaffa gmail enbart pga telefonerna...
 
Android och windows phone (de jag kommit i kontakt med i alla fall) kräver gmail-adress för att du ska kunna använda telefonen.

Jag hade redan gmail, så det var ju inga problem, men både mamma och pappa har fått skaffa gmail enbart pga telefonerna...
hahaha.
Ja det har jag också råkat ut för.
Så jag har i hastigheten skapat något som jag samma sekund har glömt... Tror jag har minst tre oanvända helt meningslösa gmailadresser....:angel:
 
Ja. Är det inte också så att du inte kan kolla mailen från annan dator än den som abbonemanget är kopplat till?

Eller var det på -90talet? :o
Vilka leverantörer har ingen webmail?? Har jag nog aldrig råkat ut för trots mailadress ända sedan uppringt modem...
 
Vilka leverantörer har ingen webmail?? Har jag nog aldrig råkat ut för trots mailadress ända sedan uppringt modem...


Jag har haft hotmail sedan gymnasiet. Kom bara att tänka på då man fick ladda ned ett särskilt mailprogram som installerades på datorn.

Min jobbmail är sådan nu också, för att kunna läsa mailen måste jag ladda ned programmet till de datorer jag använder och bli inkopplad på plattformen den vägen.
 
Fast inom kommun, landsting och regering är det ju våra skattepengar som betalar räkningen ...
I mitt landsting får jag ringa privat med jobbtelefonen om jag vill, men då dras det pengar från lönen för de samtalen. Så det är ju inget som kostar skattebetalarna något iallafall.

Själv håller jag det gärna isär iallafall, men det är för att jag inte vill att patienterna ska kunna ringa mig när jag är ledig..
 
Ingen har lyckats förklara ännu VARFÖR det ser sämre ut i världen med hotmail. Är det bara nåt som nån har hittat på och sen går drevet att guuuud du måste ha gmail annars är du uuuute fattaru väl. Som att en plastbrevlåda är sämre än en plåtbrevlåda. Trams
 
Personligen gav jag upp hotmail för det kom så mycket skräp och outlook gillar jag inte.
Tycker att gmailen sorterar skräpet bättre.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp