Det här med nya stövlar och storlekar + MH-stövlar

mumin

Trådstartare
Har haft tankar på att köpa nya stövlar ett tag då mina nuvarande har ett antal år på nacken och jag vill gärna ha nåt mer "dressyrigt", men hittills har det fallit på att de märken jag kollat på inte varit i närheten av min storlek o måttbeställa känns lite överkurs.
Nu fick jag syn på att MH har kommit med stöveln "Victoria" som känns lite mer åt dressyrhållet utan att bli wannabe, men så till det ständiga problemet - storleken!

Stövlarna jag har idag MH´s High Caliber (nuvarande Richmond Rider), modell kort, som enligt måttabellen är 40-43-(37-39).

Mina vader är 39 cm, med byxor drygt 40 cm. Längden är ca 39 cm, mätt så högt jag kan.

Enligt V´s måttabell är vadmåttet 37-39 cm i standard och 40-42 i plus, skillnaden mot mina nuvarande är att de har resår, men den sitter inte i anslutning till dragkedjan.
Standardstorleken är alltså densamma som jag har idag som passar mycket bra, vågar jag tro att den passar även med resår på annan plats? Plus känns stort, eller?

Största problemet känns som om det är höjden! Mina ben är som sagt ca 39 cm, och mina nuvarande stövlar köpte jag som 43 cm, och de är nu i kortaste laget faktiskt, men, i standardstorleken är V 47 cm, vilket alltså är 8 cm högre än mitt ben - kan det verkligen funka? Kan de sätta sig så mycket, eller borde jag ta de korta i alla fall? Det tar ju ett tag innan de sätter sig det där sista.

Var i butik idag (ej planerat) och provade den 41a i standard som de hade på lager, men jag var iklädd jeans så det gick inte alls. Tänkte återvända i morgon iklädd ridbyxor men tänkte höra med er som har erfarenhet av nya ridstövlar, vågar man verkligen chansa på så snortighta och (för) höga stövlar?

Nån som har MH`s Victora och kan uttala sig om storlek mer specifikt?
 
Sv: Det här med nya stövlar och storlekar + MH-stövlar

Ta inte dem korta. Jag beställde ett par och skickade genast tillbaka dem. De är verkligen KORTA och jag är en kortbening på bara 162cm. Lädret är mjukt och de sjunker garanterat.

Jag tyckte faktiskt att modellen var så konstigt utformad (JÄTTEvid runt ankeln) att jag köpte MHs Firenze istället i den smala modellen (och jag har en vad på 34cm - vet inte hur stor skillnaden är på smal och normal).
 

Liknande trådar

I
Utrustning Hej! Finns det någon annan jag som har stora problem med att hitta stövlar eller chaps som passar? Jag är 164 cm lång och har rätt så...
Svar
10
· Visningar
7 179
Senast: Eva A
·
H
Utrustning Håller på att leta nya ridstövlar och var idag och provade ett par av cavallos juniorstövlar. Vaderna mättes och kom vi kom fram till...
Svar
10
· Visningar
1 852
Senast: pulkaskurk
·
Utrustning Jag ska köpa nya ridstövlar och är mycket intresserad av Mountain horse High Caliber. Jag har tidigare haft andra MH-stövlar så jag vet...
Svar
19
· Visningar
2 135
Senast: spot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp