Bukefalos 28 år!

Det här med säkerhetsväst ..

Tagliabue

Trådstartare
Ska precis börja med körlicens nästa vecka och jag är i akut behov av en säkerhetsväst. Jag har en gammal väst från stenåldern och som därmed är stor, klumpig och oskön.

Iom att jag tar licens nu är jag tvungen att använda väst och då funderar jag på VAD det är för sorts modell på västarna kuskarna måste ha? Kan dom se ut som ridvästarna bara man tycker att de sitter bra och är bekväma att köra i?

Hittade en trevlig modell av väst på H**ks för dryga 2000 :-, men är dom godkända att ha som kusk? Finns de någon bra sida där man kan köpa "körsäkerhetsvästar?"
 
Sv: Det här med säkerhetsväst ..

Yes, alla nya kuskar ska ha från det här året, de befintliga kuskarna har väl ytterligare ett eller två år på sig som de kan köra utan... Tycker personligen inte det är värre än att det är hjälmtvång i loppen... Var säkert en del tjurigheter när den regeln kom till också;)
 
Sv: Det här med säkerhetsväst ..

Japp, det var bättre med keps :D
Som när Arvid Stenbäck körde Runsy i ledning och drog bak huvudet så kepsen flög av och störde den som låg bakom o den galopperade :rofl:
Runsy-2EWI.jpg
 
Sv: Det här med säkerhetsväst ..

Yes, alla nya kuskar ska ha från det här året, de befintliga kuskarna har väl ytterligare ett eller två år på sig som de kan köra utan... Tycker personligen inte det är värre än att det är hjälmtvång i loppen... Var säkert en del tjurigheter när den regeln kom till också;)

Jag tycker dom är fruktansvärda att ha på sig man får inte alls samma rörlighet som utan en. Tur att jag inte kommer köra lopp mer :cool:.
Jag vill kunna se bakom mig utan att ha en platta som trycker in i sidan:confused: aja så länge man inte måste ha skiten i träning går det väl an :)
 
Sv: Det här med säkerhetsväst ..

Jag tycker dom är fruktansvärda att ha på sig man får inte alls samma rörlighet som utan en. Tur att jag inte kommer köra lopp mer :cool:.
Jag vill kunna se bakom mig utan att ha en platta som trycker in i sidan:confused: aja så länge man inte måste ha skiten i träning går det väl an :)

Men visst är det som med hjälmtvånget - gäller även vid träning på banans område.

Jag köpte en bra ridväst som funkar utmärkt att köra i, men jag vet inte om den kommer att räknas som STC-godkänd? :confused: Även om jag räknas som "befintlig kusk" så har jag den numera jämt när jag kör jobb. :idea:

Den har absolut räddat mig från skador vid ett tillfälle då jag hamnade på banan i samband med starten av ett kval.

Och utförandemässigt så finns det ingen platta som trycker in i kroppen på en när man ser bakåt/åt sidan.
 
Sv: Det här med säkerhetsväst ..

så det är alltså lag på säkerhetsväst nu?:confused: O jag som bara har en montè väst... får man köra lopp i den också? Eller måste jag köpa en ny?:grin:
 
Sv: Det här med säkerhetsväst ..

Jag har testat en sån här "körväst" som finns att köpa, typ en sådan som Adielsson kör i. Det är som en nätväst du tar på dig med dragkedja fram, och bak på ryggen sitter en stor platta som är följsam efter ryggen och fram sitter två plattor att skydda revben. Jag tycker att västen var mkt skönare än ridvästarna som finns, denna satt bra förutom att dom har missat en liten grej för oss tjejer som kör .. de två plattorna som sitter fram sticker rakt upp och det ser lite roligt ut, dessa skulle ha varit mjukare. Då hade dom varit formningsbara för kroppen men inte skyddat lika bra säkert? Jag ska helt klart köpa en sådan väst istället för en ridväst, då denna var mkt tunnare och man satt bekvämt i den med.
 
Sv: Det här med säkerhetsväst ..

J Jag tycker att västen var mkt skönare än ridvästarna som finns, denna satt bra förutom att dom har missat en liten grej för oss tjejer som kör .. de två plattorna som sitter fram sticker rakt upp och det ser lite roligt ut, dessa skulle ha varit mjukare.

:rofl::rofl::bump::bump::rofl::rofl:
Underbar kommentar!! :D
Jag ska nog prova en ändå, även om jag inte har licens kvar ;)
 
Sv: Det här med säkerhetsväst ..

Samma modell som Hööks har finns även för runt 600 hos Börjes. Samma utförande men ett annat namn, är den från Hööks godkänd torde den betydligt billigare från Börjes också vara det. Jag har den billigare och rider i, den är relativt följsam och jag som är kvinna gillar att inte behöva tänka på sportbehå och annat stök, med säkerhetsväst sitter "allt" fast. Fast det problemet har man ju sällan när man kör...*babblar*

Jenny
 
Sv: Det här med säkerhetsväst ..

Hade dom vanliga säkerhetsvästarna (rid) varit lite smidigare än vad dom redan är hade jag köpt en sådan att kunna ha till både monté och travlöp. Men nu ska jag enbart köra travlöp och har inga planera på att börja rida monté än. Så jag tänker köpa en väst som är lite mer anpassad för körning och sittande i kortvagn :)
 
Sv: Det här med säkerhetsväst ..

Men den jag har är riktigt smidig. Och eftersom den nedersta "flärpen" i ryggen går att vika upp så blir den tillräckligt kort för att kunna sitta bekvämt tillbakalutad i vagn också, jag har provat.

Jenny
 
Sv: Det här med säkerhetsväst ..

Min med, viker alltid upp flärpen i sulkyn och dressyrsadeln... :D
 
Sv: Det här med säkerhetsväst ..

alltså är det börjes väst som har en "flärp"? nån som har möjlighet att lägga upp en bild? :D är på jakt efter ny väst som jag både kan ha i montè o sulky... men vet inte riktigt om jag är vidare taggad på det där med flärpen, borde väll finnas de som bara är rundade nertill? :)
 
Sv: Det här med säkerhetsväst ..

Flärpen är hur bra som helst! :idea:

Men jag köpte min på ett postorderföretag i Skåne för en massa år sen, den har en hel hög små paneler.
 
Sv: Det här med säkerhetsväst ..

Det går säkert jättebra att ha en väst med en flärp som man kan vika upp. Men jag har hittat en väst som är hur smidig som helst, den är tunnare än de vanliga ridvästarna i och den är bekväm att ha på sig, jag tänker slå till på en sådan :)
 

Liknande trådar

Utrustning Efter en olycka för 2 veckor sedan måste jag byta ut både hjälm och väst. Hjälmen tog en stor smäll. Och västen klipptes sönder av...
2
Svar
29
· Visningar
3 110
Senast: Wilfa
·
Utrustning Tjong i medaljongen sa det och sedan fick Strindlund tugga grus i morse :o Kom då på igen att jag funderar över om det finns en...
Svar
10
· Visningar
3 244
Senast: Kittty
·
Fälttävlan Skulle bara in i hästbutiken och glo lite, kanske köpa en borste till man o svans. Gissa vad jag kommer ut med. Jo, en...
2
Svar
21
· Visningar
2 970
Senast: amandatuffe
·
Dressyr Jag har alltid varit ganska anti säkerhetsvästar, i synnerhet när man bara rider dressyr. Men sen jag var tvungen att ta bort min...
Svar
9
· Visningar
2 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp