Bukefalos 28 år!

Det här med sommarhästar..

mumin

Trådstartare
Finns det "vanligt folk" (privatpersoner) som lånar ut sina hästar som sommarhästar? Varför gör man det?
Jag har själv lite svårt att tänka mig varför man lånar ut sin häst under den period som det oftast är lättast och roligast att ha häst, och om man har en häst som kräver extra mycket under sommaren av en eller annan anledning så antar jag att man inte lämnar iväg den till någon annan?

Att jag började fundera var för att jag har annons om fodervärd till en av våra hästar, i annonsen står "för längre tid - ej sommarhäst!" ändå får jag flertalet svar om just sommarhäst. Förvisso mestadels småtjejer som troligtvis drömmer om egen häst och som jag ändå inte skulle släppa iväg min häst till, men även från vuxna som vill ha en sommarhäst till sina barn eller sig själv.
Att det är så stortefterfrågan på sommarhästar - beror det på att det finns sommarhästar, eller just på grund av bristen på dem?

Jag kan själv verkligen inte komma på nån anledning att låna ut sin häst sommartid, förutom då företag som lever på att hyra ut hästar, eller ev ridskolor som lånar ut till sina elever under sommaruppehållet.
Jag menar, om man inte hinner med sin häst på sommaren, men under resten av året, då kan man väl låta hästen ha sommarsemester och ha det bra? Hinner man inte med under längre tid så har man väl fodervärd på längre tid från början. Har man inte råd eller plats så är det väl samma sak, de flesta hästar tar ju "mindre plats" (går på bete) och är därmed billigare sommartid.. Jag vill ju inte heller att min häst ska behöva flytta omkring i tid och otid.

Så hur ser det ut i verkligheten egentligen? Finns det sommarhästar, eller är det bara en hästlös liten flickas dröm?
 
Sv: Det här med sommarhästar..

Har ju inte häst längre men för mig hade det varit kanon att låna ut hästen på sommaren. Hatar att rida när det är flugor och hatar att se hästarna stå och bli fetare och fetare på betet.
Jag gillar att rida alla andar årstider utom sommaren och har alltid gjort.
 
Sv: Det här med sommarhästar..

Jag tror att det går väldigt många drömmande hästflickor på varje tillgänglig sommarhäst.

Själv tänker jag som du, jag skulle aldrig skicka bort min häst och hon ska gå på bete på sommaren. Innan hon blev avelssto på heltid red jag henne sommartid samtidigt som hon gick på bete i tre månader.

Hade man tänkt annorlunda skulle man säkert ha kunnat gjort en lysande affär på alla drömmande flickor.
 
Sv: Det här med sommarhästar..

Jag kan väl tänka mig att det är ett bra alternativ för dom som studerar och har sin häst på samma ort, men sedan kanske vill åka hem över sommaren men har ingen möjlighet att ta med hästen? Eller planerar en längre semester under sommaren? Eller helt enkelt bara behöver en kort break?

Ordet sommarhäst låter så fel. Jag menar, om jag gör en annons och skriver "foderhäst utlånas kortare period, maj-aug" så låter inte det lika konstigt som "sommarhäst utlånas under sommaren". Men det är samma sak, jag vill ha en paus av någon anledning och formulerar mig bara på olika sätt..

Sen nappar väl kanske småtjejer på "sommarhäst" men som du sa, även vuxna hör ju av sig. Kanske just för att det är lov och folk har i allmänhet mer tid?

Sen väljer man ju sina fodervärdar utefter deras egenskaper och kunskaper, inte efter om dom vill ha en "sommarhäst" eller "korttidsfoderhäst"..;)

bara min tanke!:)
 
Sv: Det här med sommarhästar..

Jag vet inte hur vanligt det är, men det hade ju varit fint om någon hade lånat ut en snäll ponny till oss över sommaren. :D Har inte letat efter några annonser iofs, men jag tror inte att så många lånar ut häst bara över sommaren.

Just på sommaren märks det att vi bara har en ridhäst numera, blir lite svårt att rida ut med dottern då.
 
Sv: Det här med sommarhästar..

Det jag kan tänka mig är väl att folk ser en chans att få tex. betet fixat om de själva inte har resurser.

Har själv lånat ut en av hästarna flera somrar i rad, men då som betessällskap åt en hingst. Skulle inte drömma om att låna ut honom som ridhäst hos någon, men att han får gå på ett bra bete och leka av sig lite med en annan gangsterkille ser jag inga problem med.

Däremot tror jag att det gott och väl går att täcka resten av årets kostnader om man hyr ut en trevlig häst/ponny under sommarmånaderna. Kan vara ett sätt att ha råd med sin häst övriga året?

/Migo
 
Sv: Det här med sommarhästar..

Här vet jag att ridskolan hyrt ut hästar som inte ska vara med på ridlägrena som sommarhästar.
 
Sv: Det här med sommarhästar..

Vi "hyrde" ut våran b-ponny förra sommaren. ( mot hovslagarkostnad). Detta var pga av att han är så liten att ingen här hemma kan rida honom.

Det var två smågrabbar med tillhörande föräldrar som lånade honom under några veckor. Grabbarna red och mamman körde lite med honom.

Jag tyckte att det skulle bli lite kul för våran lillpålle att få göra lite kul nytta ett tag och slippa att bara slå dank hela dagarna!:D
 
Sv: Det här med sommarhästar..

Man kan ju ha olika skäl till att vilja låna ut. En resa kanske, eller som här där jag funderar på att låna ut nån/några ett tag på våren/sommaren eftersom jag är gravid o ska ha barn i början av juli. Kan vara skönt att slippa ha dåligt samvete o samtidigt förgylla nån annans sommar:idea:
 
Sv: Det här med sommarhästar..

*KL*

Har turen att ha sommarhäst planerad för andra året i rad :o Fast mitt fall är nog inget vanligt fall, och jag rider hästen även resten av året. Är student (=inte råd att ha egen häst på heltid) och medryttare på ett sto som jag i somras hade med mig hem över sommarlovet då ägaren var bortrest större delen av sommaren och nu ska hon ha barn så hästen följer med mig hem på sommarlov för andra gången. Passar mig kanon, eftersom det är enda tiden på året jag har tid och råd att ha häst på heltid. Ytterligare ett skäl är nog att jag har mycket bättre tillgång på bra bete än vad som finns vid hästens vanliga stall

Men i normalfallet är det nog inte speciellt vanligt med hästar som lånas ut under sommaren, betydligt vanligare med folk som faktiskt vill ha häst under sommaren...
 
Sv: Det här med sommarhästar..

Däremot tror jag att det gott och väl går att täcka resten av årets kostnader om man hyr ut en trevlig häst/ponny under sommarmånaderna. Kan vara ett sätt att ha råd med sin häst övriga året?

/Migo

Haha, det är kanske lösningen för mig? Jag hyr ut Oliver under sommaren så blir han inte fet och så betalar han sin stallplats under vintern :idea:
Lysande!
"Uthyres: Liten maläten men snäll islandspojke, till högst betalande"
:angel:
(undrar om han kvalificerar sig under benämningen "trevlig häst/ponny"? :angel: )
 
Sv: Det här med sommarhästar..

Man kan ju ha olika skäl till att vilja låna ut. En resa kanske, eller som här där jag funderar på att låna ut nån/några ett tag på våren/sommaren eftersom jag är gravid o ska ha barn i början av juli. Kan vara skönt att slippa ha dåligt samvete o samtidigt förgylla nån annans sommar:idea:

Ja, precis, eller som jag, som har lite för många hästar helt enkelt. Kan ta med två på semestern, med vad göra av den tredje? :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 287
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 781
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 318
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp