Det här med takhöjden....

Trodde att lagen om takhöjden gäller för uppstallade hästar, men det är ok om det är lägre om hästen bara står inne korta stunder, typ när du ska rykta, sadla m.m.? Självklart så ska det inte vara så lågt att hästen slår huvet i taket.
 
Jag vill bara kolla en sak så att du inte missförstått, 2,20 m är ett minmått men det ska vara 1,5 *
hästens mankhöjd. Dvs om hästen är högre än 146 cm så måste du ha ännu högre i tak än 2,20 m...
Du hade säkert förstått det redan, men för säkerhets skull. :)
 
Tack för alla svar! :bow: :bow: Jag hålelr tummarna att taket i den sistnämda ladugården hålelr måtten annars får vi försöka lösa det på ngt vis.

Fredag: Jo jag har förstått det, jag har iof tänkt skaffa hästar runt 1,40 är inte så lång själv men man vet ju aldrig vad det blir när man väl ska köpa.
 
Det finns ju flera alternativ. Om det inte rör sig om så många centimeter (20-30 cm)så brukar det vara enklast och billigast att sänka golvet. Annars kan det vara ide´att höja taket. Varför inte ta bort innertaket helt och ha öppet upp till nock då får du kanonluft i stallet. Tänk på att om du höjer taket och tänker ha skulle ovanpå så måste du brandskydda. (tror att du kan få dispens om du har flera utrymnmingsvägar, men det är olika på olika ställen i landet)Skulle råda dig att ta kontakt både med länsstyrelsen och brandmyndigheten så kan de hjälpa dig så att du bygger lagligt från början! Hushållningssällskapet brukar också kunna hjälpa till.

Om du inte skall använda ladugården som permanent uppstallning så behöver du inte höja taket alls. Skall hästen bara göras i ordning där alt. stå där några timmar ibland så behövs alltså inte takhöjden ändras!!!!
 
I mitt stall har de sänkt golvet i stället för att höja taket.
 
OIm jag ska använda den ladan jag nämnde sist (som jag inte vet om den är tillräckligt hög till tak) så hade jag tänktgöra som en stor gruppbox med en elelr två öppningar ut så att den änvänds som ligghall då dörrarna står öppna. Sen hade jag även tänkt ha ett vindskydd i hagen. RÄknas det som permanent uppstallning?

Tror inte jag kommer ha hö ovanpå, ska ha hösilage att fodra med mestadels, pojkvännen odlar bara det och balarna står ute. Utrymmningsvägar finns ju en hel del, dels dörrarna in till gruppboxen + två dörrar till.
 
Vi har precis byggt stall nu. Takhöjden var för låg så den fick vi göra nåt åt. Vi valde att sänka golvet. Det var inte alls så jobbigt som någon beskriver här. Vi hyrde in en maskin som knackade loss golvet och sedan körde ut sten och rester i traktorskopan som stod redo att tömma på vagnen utanför. Det hela kostade inte särskilt mkt och tog ca 3 dagar. Då är vårat stall ca 19x10 m. Vi hade tur och fann ett fint gjutet golv under det gjutna golvet som vi tog bort och därmed behövde vi inte gjuta i mkt alls. Numera har vi en godkänd takhöjd och fint rymligt stall. Vi funderade även på att höja taket men insåg att det var mer jobb med att höja taket än att sänka golvet, men det är säkert olika från lada till lada.
Lycka till med ditt stall! :D
 
Tack för tipset. En sån där maskin ska vi hyra i vilket fall för att få bort foderborden, kan ju testa å se om det går att sänka också. :) Skulle vara himla bra i så fall.
 
Var hittar man en sån maskin och vad kallas den? Skulle också ha användning för en sådan...vad kostade den i hyra?
 
Jag har så lågt i mitt stall MEN det stora problemet är stalldörrarna! Miljö och hälsa anmärkte mer på dörröppningarna än på takhöjden. jag har tillstånd att ha ponnisar i mitt stall, inget högre pga takhöjden men helst skulle de se att jag gjorde större stalldörrar vilket inte går då ladugården är byggd sån. :crazy:murade yttervägar......och stallägaren vill inte göra om den.....
 
Jadu kan den ha kallats för bob cat kanske? Har för mig det var nåt sånt. :confused: Man liksom hackar loss betongen sen har man en maskin då som kör ut alla rester. Kostade inte så mkt. Har för mig att det var runt 2000 för 2-3 dagar :confused:
Är lite osäker men kan höra efter med bonden om du vill? :)
 
ja det är ju ett problem. Murade vägar i den här ladugården med men om det går så ska det göras om, min bonde är ganska medgörliga och har nog börjat inse att jag inte kommer vara nöjd förrän stallet är som jag vill ha det ;) :angel:
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 539
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 231
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 791
Senast: shia
·
Hästmänniskan Jag har sådan himla beslutsångest. Vi hade tänkt att bygga två uteboxar i kombination med ett vindskydd i den hagen hästarna går i nu...
Svar
12
· Visningar
1 297
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp