Bukefalos 28 år!

Det här med underlag...

Equilina

Trådstartare
Vi planerar ridbana i vår och jag velar kring det här med underlaget.
Entreprenören har föreslagit 20 cm väggrus som bärlager och 10 cm tvättat stenmjöl som topplager, jag är dock rädd för att det blir för hårt.
Jag har kikat på två andra banor här o närheten med snarlika geografiska förutsättningar, de har båda två lagt "vanligt grus" (och det är..?) på matjorden och förutom att det ligger för mycket material på den ena banan är båda banor jag skulle vara nöjd med.
Pratar jag med entreprenören om det låter det som att jag föreslagit att vi ska måla månen blå.

Tankar? Idéer?
 
Vi planerar ridbana i vår och jag velar kring det här med underlaget.
Entreprenören har föreslagit 20 cm väggrus som bärlager och 10 cm tvättat stenmjöl som topplager, jag är dock rädd för att det blir för hårt.
Jag har kikat på två andra banor här o närheten med snarlika geografiska förutsättningar, de har båda två lagt "vanligt grus" (och det är..?) på matjorden och förutom att det ligger för mycket material på den ena banan är båda banor jag skulle vara nöjd med.
Pratar jag med entreprenören om det låter det som att jag föreslagit att vi ska måla månen blå.

Tankar? Idéer?
Vanligt grus är nog 0-8, brukar ligga på ridbanor. En kompis till mig gjorde en ridbana enkelt genom att skrapa bort matjorden, jämna till. Skåror med makadam för dränering+ matta över, sen vanligt 0-8 mm. Minns inte riktigt hur tjockt lager hon la på, men ridbanan gick på drygt 50 000:- och är väldigt trevligt underlag att rida i, varken för djupt eller hårt. Vi håller på och planerar för ridbana, här är sand under vår matjord så gäller att lägga på matta så inte underlaget blandar sig med sanden sen..
 
Annars går väl stenmjölet att blanda med vanligt grus?
Har för mig de la in det i ett av våra ridhus nyligen stenmjöl och grus.
Tror det kan vara bra att ha någon form av makadam-dränering först.
 
@Equilina utöver bär och topplager ... hur ska grunden se ut ? Rakt på backen eller matta ?

Jag ser inga problem alls med entreprenörens råd i sak . Stenmjöl kan alltid blandas ut om man vill det . Att lösningen skulle bli ett för hårt underlag har jag väldigt svårt att se .
 
Annars går väl stenmjölet att blanda med vanligt grus?
Har för mig de la in det i ett av våra ridhus nyligen stenmjöl och grus.
Tror det kan vara bra att ha någon form av makadam-dränering först.

Det är nog bra om man inte definierar ett underlag som "grus" om man ska ge råd /ha synpunkter :D Ännu bättre om man inte "har för sig" x eller y eller å eller ö typ ...

Ditt inlägg blir ungefär som att någon skulle fråga om hur man svetsar enligt vissa behov yrkesmässigt och professionellt, och någon svarar att jomen de har svetsat något på slöjden/har hört om hur folk svetsar .
 
Senast ändrad:
@Equilina utöver bär och topplager ... hur ska grunden se ut ? Rakt på backen eller matta ?

Jag ser inga problem alls med entreprenörens råd i sak . Stenmjöl kan alltid blandas ut om man vill det . Att lösningen skulle bli ett för hårt underlag har jag väldigt svårt att se .

Entreprenören säger markduk, ingen av de två i närheten har det. Vi har "bra" jord här, bor högt med mycket bra naturlig dränering, så pass att entreprenören inte ansåg att någon dränering behövde göras.
Entr. är ju inte opartisk och vill naturligtvis göra så mycket som möjligt :angel:

Vad ska stenmjölet blandas med isf?
 
Vanligt grus är nog 0-8, brukar ligga på ridbanor. En kompis till mig gjorde en ridbana enkelt genom att skrapa bort matjorden, jämna till. Skåror med makadam för dränering+ matta över, sen vanligt 0-8 mm. Minns inte riktigt hur tjockt lager hon la på, men ridbanan gick på drygt 50 000:- och är väldigt trevligt underlag att rida i, varken för djupt eller hårt. Vi håller på och planerar för ridbana, här är sand under vår matjord så gäller att lägga på matta så inte underlaget blandar sig med sanden sen..
Nej, grus är naturgrus. Alltså sånt man tar i grustag (naturresurs), stenmjöl ör krossad sten från stenbrytning.
 
Vi planerar ridbana i vår och jag velar kring det här med underlaget.
Entreprenören har föreslagit 20 cm väggrus som bärlager och 10 cm tvättat stenmjöl som topplager, jag är dock rädd för att det blir för hårt.
Jag har kikat på två andra banor här o närheten med snarlika geografiska förutsättningar, de har båda två lagt "vanligt grus" (och det är..?) på matjorden och förutom att det ligger för mycket material på den ena banan är båda banor jag skulle vara nöjd med.
Pratar jag med entreprenören om det låter det som att jag föreslagit att vi ska måla månen blå.

Tankar? Idéer?
Fördelen och nackdelen med naturgrus är att det inte packas, det gör stenmjöl (antingen med tiden eller med padda) och därför måste du räfsa och sladda en del när det är torrt. Vattna får du göra oavsett, båda dammar;)
 
Väggrus som bärlager är jättebra!
Mattan är till för att separera så att inte de olika lagren blandar sig med varandra, ger bättre hållbarhet.

Jag har väggrus som bärlager, och så har jag "travbanegrus" på toppen. Vet inte riktigt vad "travbanegrus" är men det är vad det kallas från försäljaren. Dammar ganska lite, faktiskt.

Men jag tycker ju om att ha fast underlag, å andra sidan.
 
Jag gjorde i höstas.
Duk direkt på gräs. 20cm 0-8.
Det ska få sätta sig ordentligt , sen så ska jag på med murarsand efter behov. Inte natursand, det kan bli halkig.
 
Jag gjorde i höstas.
Duk direkt på gräs. 20cm 0-8.
Det ska få sätta sig ordentligt , sen så ska jag på med murarsand efter behov. Inte natursand, det kan bli halkig.
Du menar alltså stenmjöl, typ 0-2?

Sand, ordet sand, är alltid naturmaterial. Samma med grus, grus är ett naturmaterial. Sen säger väldigt många fel, men det är enklare att ha rätt begrepp om man ska diskutera med entreprenörer.
 
Du menar alltså stenmjöl, typ 0-2?

Sand, ordet sand, är alltid naturmaterial. Samma med grus, grus är ett naturmaterial. Sen säger väldigt många fel, men det är enklare att ha rätt begrepp om man ska diskutera med entreprenörer.
Nej, stenmjöl 0-8. Ja, jag är medveten om att sand är naturmaterial, därför skrev jag att man skulle använda murarsand.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 512
Senast: warg
·
H
Anläggning Hej! Stallet jag har tagit över har en ridbana som i dagsläget har bra material, ganska hårt och fast men banan lutar nedåt mot ena...
Svar
10
· Visningar
2 369
Senast: lizan
·
Anläggning Del 146! ;) Jo jag har hittat sökfunktionen, men inte hittat rätt tråd för mig ändå... Vi har som sagt köpt gård och jag vill...
Svar
7
· Visningar
4 215
Senast: Mysaan
·
C
Hästmänniskan Jippii! Ny ridbanetråd igen! Hur skulle ni göra med dessa förutsättningar? Ridbanerenovering: Vi har köpt en gård med en ridbana på...
Svar
1
· Visningar
745
Senast: Cillavan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp