Det här med "varannan helg"-boende hos ena föräldern

strawberrysylt

Trådstartare
Hej alla,

Jag hoppas ingen blir upprörd över att jag väljer att fråga här istället för att googla/söka på andra ställen.

Jag har inga barn själv, men undrar över det här med att när föräldrarna av någon anledning separerar så ser man allt som oftast att det är så att barnet är hos den ena föräldern (kanske då oftast pappan) endast varannan helg . Varför är det så? Varför inte varannan vecka istället?

Jag menar, varannan helg är ca fyra dagar i månaden, vem vill ha sitt barn så lite? Om man nu vill ha barnet alls alltså. Jag förstår inte. Varför just varannan helg? Jag skulle ju aldrig gå med på något sådant om jag väljer att skaffa barn.


//r
 
Sv: Det här med "varannan helg"-boende hos ena föräldern

Hej alla,

Jag hoppas ingen blir upprörd över att jag väljer att fråga här istället för att googla/söka på andra ställen.

Jag har inga barn själv, men undrar över det här med att när föräldrarna av någon anledning separerar så ser man allt som oftast att det är så att barnet är hos den ena föräldern (kanske då oftast pappan) endast varannan helg . Varför är det så? Varför inte varannan vecka istället?

Jag menar, varannan helg är ca fyra dagar i månaden, vem vill ha sitt barn så lite? Om man nu vill ha barnet alls alltså. Jag förstår inte. Varför just varannan helg? Jag skulle ju aldrig gå med på något sådant om jag väljer att skaffa barn.


//r
Framför allt, kan jag tänka mig, så söker man en lösning som är bra för barnet. Sannolikt är det inte bra att få träffa den ena föräldern så sällan som varannan helg, å andra sidan är det nog inte särskilt nyttigt att flaxa mellan olika boenden varje vecka heller. Det beror ju mycket på barnets ålder också.

Det bästa är ju om föräldrarna kan se förbi sig själva och inse att det är barnets bästa det är fråga om och inte deras eget.
 
Sv: Det här med "varannan helg"-boende hos ena föräldern

Jo, exakt. Det läste jag mig till också när jag googlade lite efter att jag startat tråden. Absolut ska man se till det bästa för barnet, men ja, som du säger, det är ju troligtvis inte alls bra för barnet att bara träffa den ena föräldern varannan helg heller. Men visst, att flaxa runt är kanske inte heller bra.

Mina föräldrar flyttade isär när jag var ca 7 år ungefär om jag minns rätt (mina syskon bör då ha varit ca 9, 4-5 och 2 år). Jag bodde kvar hos pappa, men det var aldrig några problem att bli skjutsad till mamma om jag ville det, lika lite som det var problem på andra hållet eller för något av mina syskon. Det har jag tyckt har fungerat bra och det var aldrig tal om att vara utan någon av föräldrarna någon period. Fast då hade jag förstås en "fast punkt" hos pappa ändå..

När jag googlade nu läste jag om någon som hade en idé om att istället för att låta barnen flytta mellan föräldrarnas boenden, kunde föräldrarna switcha boenden istället. Det tyckte jag lät som en tänkvärd idé..


//r
 
Sv: Det här med "varannan helg"-boende hos ena föräldern

Kan ju vara så att andra föräldern bosatt sig på annan ort? Blir ju väldigt pendlande för barnet ta sig till sin skola/sitt dagis. Eller att andra föräldern kanske har ett jobb som gör det svårt kunna få till bra tider för barnen på dagis.

Ingen optimal lösning, jag skulle gråta ihjäl mig om jag inte fick träffa min son mer än varannan helg....men ibland är det nog enda lösningen. Jobba måste man ju...och nya jobb växer inte på träd..
 
Sv: Det här med "varannan helg"-boende hos ena föräldern

Mina syskonbarn bor hos sin mamma men har pappa bara 3 km. bort. Huruvida de får röra sig mellan sina föräldrars bostäder fritt (för egen maskin) vet jag inte, men det har aldrig varit tal om vårdnadstvist eller att umgänget ska begränsas; barnens pappa bosatte sig så nära han bara kunde just för barnens skull och han umgås med dem ofta.
 
Sv: Det här med "varannan helg"-boende hos ena föräldern

Jo, så kan det förstås vara.. Jo, då blir ju situationen en annan och värre. Då är det ju inte så lätt. Jag håller med, usch så hemskt det vore, jag hoppas att jag (och ev barn och man förstås) aldrig hamnar i en sådan situation..

Kimz0r: Okej! Det låter jättebra, tycker jag! Ja, precis så har vi det och har haft det också. Min mamma har bott på olika ställen, men alltid i samma kommun som pappa och nu bor de i samma by bara en km ifrån varandra så nu är det ju optimalt.


//r
 
Sv: Det här med "varannan helg"-boende hos ena föräldern

Jo, så kan det förstås vara.. Jo, då blir ju situationen en annan och värre. Då är det ju inte så lätt.

Att bosätta sig på olika orter som frånskilda/separerade föräldrar är väl inte heller direkt något man väljer utifrån barnens bästa, skulle jag säga.

Oftast är det ju pappan som har barnen varannan helg, och jag skulle generellt sett säga att det är ett tecken på att båda föräldrar ser mamman som den "egentliga" eller viktigaste föräldern.

Barn som bor varannan vecka hos sina föräldrar, har nog ofta en tätare och mer vardagsnära kontakt med sina pappor än vad många barn som bor tillsammans med båda föräldrarna har.
 
Sv: Det här med "varannan helg"-boende hos ena föräldern

Jag menar, varannan helg är ca fyra dagar i månaden, vem vill ha sitt barn så lite? Om man nu vill ha barnet alls alltså. Jag förstår inte. Varför just varannan helg? Jag skulle ju aldrig gå med på något sådant om jag väljer att skaffa barn.
//r


Kan hålla med om att varann helg ibland är för lite, men ibland har man inget val. Man kanske bosätter sig i olika städer efter en speration och då är det inte lätt att ha varann vecka. Personligen så skulle jag aldrig gå med på att endast träffa sonen varann helg, men vi alla är olika.
 
Sv: Det här med "varannan helg"-boende hos ena föräldern

För att det är extremt påfrestande att flytta varje vecka. Och sedan kan det ju också vara så att föräldrarna bor långt ifrån varandra.

Det är ju lite så att efter en skilsmässa har man ju eleminerat det optimala alternativet för barnen (bo på 1 ställe med båda föräldrarna i en lycklig familj) och då får (bör!!)man försöka hitta den lösning som fungerar bäst för just det/dessa barn(et). Vissa väljer varnanna vecka, vissa bor 2 veckor på varje ställe, vissa bor varannan helg hos den ena föräldern, vissa bor bara hos en förälder och det finns troligen fler lösningar. Visst är det inte perfekt eller optimalt men det handlar om att göra det bästa av situationen för barnen, förhoppningsvis (det finns ju tyvärr även föräldrar som 'inte vill ha' sina barn).
 
Sv: Det här med "varannan helg"-boende hos ena föräldern

Att bosätta sig på olika orter som frånskilda/separerade föräldrar är väl inte heller direkt något man väljer utifrån barnens bästa, skulle jag säga.

Nej, det är klart, det tror inte jag heller. Men det skulle väl isf vara ifall man inte kan få jobb och blir tvungen att flytta pga det? Annars förstår jag inte hur man kan flytta längre bort ifrån sina barn..


Lillagoajag:

Jo, om föräldrarna skulle bo långt ifrån varandra av någon tråkig anledning så att barnet/barnen t ex inte skulle kunna bo varannan vecka för skolans skull eller så så förstår jag ju att då är det kanske bättre med varannan helg.

Men om föräldrarna skulle bo nära varandra så att det skulle fungera så tycker jag det blir annorlunda, för det är väl lika påfrestande att inte få träffa sin ena förälder på ca 11 dagar och sen bara träffas i 2-3 dagar? Det låter inte alls roligt, tycker jag.

Jag håller med om att man absolut bör försöka hitta en lösning som passar just de barn (och föräldrar) det gäller, men jag tycker att det är just detta med varannan helg som hörs jätteofta och det känns så konstigt.

Angående att det är påfrestande att flytta, vad säger du (och ni andra) om idén jag läste om, att föräldrarna flyttar istället för barnen?

//r
 
Sv: Det här med "varannan helg"-boende hos ena föräldern

Skilsmässobarn som jag är själv så har jag enormt svårt att förstå systemet med varannan helg, eller än värre varannan helg och varje onsdag (t.ex) :confused: Snacka om att splittra upp vardagen fullständigt. Det kan heller inte gynna relationen mellan barnet och den föräldern som träffar barnet 4-8 dagar i månaden att aldrig få någon vardag ihop. Att åka till pappa/mamma blir ständigt något speciellt och, ofta oundvikligen, bökigt (resor hit och dit, kläder, skolböcker som inte får glömmas etc). I det långa loppet tror jag att det oftare leder till barn som när det kommer upp i åldrarna och börjar få välja själva, slutar umgås med den ena föräldern. Det är ju trots allt enklare att bo på ett ställe och utan en stark relation till båda föräldrarna är det lättare att välja bort en av dem.

För oss var det självklart med ett varannan vecka system, det blir inte så rörigt iom att man snabbt får ihop dubbla uppsättningar kläder etc och slipper packa/packa upp en gång i veckan. Dock skulle jag nog än hellre rekomendera två veckor i taget på ett ställe för att verkligen kunna landa. Genom att vara lika mycket på båda ställena undivker man också att det bara är den ena föräldern som får skulden för krånglet som det är att bo på två ställen. Med bestämda flyttdagar och väl genomarbetade rutiner där man minimerar antalet prylar som ska fram och tillbaka så ser jag inte varför man inte väljer en lösning där båda föräldrarna träffar barnen lika mycket.

Detta självfallet förutsatt att det är praktiskt möjligt, att föräldrarna bor på rimligt avstånd till varandra etc.
 
Sv: Det här med "varannan helg"-boende hos ena föräldern

Angående att det är påfrestande att flytta, vad säger du (och ni andra) om idén jag läste om, att föräldrarna flyttar istället för barnen?

Det vet jag att mina föräldrar funderade på men avvärjde. Och jag kan förstå dem. Vi har inte råd med tre lägenheter (hur många har egentligen det?) utan det skulle behöva dela även på extra-lägenheten. Kan väl fungera om ingen av dem, så länge barnen bor hemma, träffar någon ny. Man skiljer sig för att komma ifrån och slutar med att man är precis lika låst som innan. Nej, det är inget jag önskar mina föräldrar öht.

Men som sagt, för den familj som kan hålla tre separata boenden så är det kanske något att fundera över. Å andra sidan så blir även det knepigt om pappas flickvän flyttar in hos pappa och sen ska pappa varannan vecka bo någon annanstans? Eller ska flickvännen också flytta varanan vecka?

Nä, jag får det inte att fungera i praktiken.
 
Sv: Det här med "varannan helg"-boende hos ena föräldern

Jag träffade min pappa (max) varannan helg, han bodde ett par km ifrån mamma. De skildes när jag var 4 år. Det blev ju genast så att pappa blev lite idoliserad, vilket han inte alls förtjänade. Han flyttade för att han hittade en annan, och hon blev gravid. När jag några år senare frågade om jag kunde få bo hos honom istället (vi hade inte ens ett rum hemma hos pappa, sov på soffan de gånger vi kom dit) så sa han 'det går ju inte, jag har ju en ny familj nu'.

Det tog många år innan jag såg pappa för vem han är egentligen, innan var han perfekt. Suck, borde ju varit mamma som känts som perfekt som tog hand om oss varje dag.

Nu hoppas jag aldrig hamna i den sitsen med min dotter, men gör jag det så skulle jag gå långt för att få till varannan vecka. Men så har hon en pappa som vill ha henne hos sig jämt också :).
 
Sv: Det här med "varannan helg"-boende hos ena föräldern

Men om föräldrarna skulle bo nära varandra så att det skulle fungera så tycker jag det blir annorlunda, för det är väl lika påfrestande att inte få träffa sin ena förälder på ca 11 dagar och sen bara träffas i 2-3 dagar? Det låter inte alls roligt, tycker jag.

Kan tala av egen erfarenhet att inget av alternativen är särskilt roligt, det handlar mer om vad som är bäst i situationen. För mig fungerade varannan helg-systemet jättebra under en viss period, nu fungerar varannan vecka bättre, även om jag såklart helst hade sluppit flytta alls. Viktigast tror jag är att ha en regelbundenhet.

Sen ska vi ju heller inte glömma att det finns barn som inte vill/bör träffa ena föräldern så mycket p.g.a. olika omständigheter och då kan varannan helg vara en bra lösning.

Jag håller med om att man absolut bör försöka hitta en lösning som passar just de barn (och föräldrar) det gäller, men jag tycker att det är just detta med varannan helg som hörs jätteofta och det känns så konstigt.

Jag har en känsla (?) av att ofta 'glöms barnen bort' i skilsmässor. Föräldrarna försöker hitta ett system som funkar för dom själva och glömmer helt bort att (även små) barn kan ha tankar och önskemål. Jag har ex. hört flera som har detta varannanvecka-system för att "mamma och pappa vill ha mig lika mycket/vill inte vara ifrån mig så länge", fast barnet kanske egentligen skulle vilja ha ett annat system.

Så jag tror det finns varianter åt alla håll. Dels föräldrar som har en lösning p.g.a. att 'slippa' barnet, dels de som har en lösning för att slippa sakna sitt barn alt. för att det funkar bäst i deras liv och självklart de som har den lösning som fungerar bäst för alla![/QUOTE]

Angående att det är påfrestande att flytta, vad säger du (och ni andra) om idén jag läste om, att föräldrarna flyttar istället för barnen?

Tror det skulle bli väldigt rörigt. De flesta separerar ju för att de inte vill vara med den personen och att då behöva "dela hem" med denne tror jag bara skulle leda till konflikter.
 
Sv: Det här med "varannan helg"-boende hos ena föräldern

Då jag var yngre så var vi hos pappa varannan helg + någon veckodag då det passade eftersom pappa jobbade skift, vem skulle ta hand om oss där då han jobbade eftermiddag t.ex.? Jag var 6 år då dom separerade och mitt äldsta syskon är 5 år äldre så funkade ju inte att bo varannan vecka..

Vi är 4 syskon, 2 äldsta valde rätt snabbt vars dom skulle bo, min syster hos mamma och min storebror hos pappa och så for jag och min lillebror (2 år yngre) mellan..
 
Sv: Det här med "varannan helg"-boende hos ena föräldern

Jag träffade min pappa (max) varannan helg, han bodde ett par km ifrån mamma. De skildes när jag var 4 år. Det blev ju genast så att pappa blev lite idoliserad, vilket han inte alls förtjänade. Han flyttade för att han hittade en annan, och hon blev gravid. När jag några år senare frågade om jag kunde få bo hos honom istället (vi hade inte ens ett rum hemma hos pappa, sov på soffan de gånger vi kom dit) så sa han 'det går ju inte, jag har ju en ny familj nu'.

Det tog många år innan jag såg pappa för vem han är egentligen, innan var han perfekt. Suck, borde ju varit mamma som känts som perfekt som tog hand om oss varje dag.

Nu hoppas jag aldrig hamna i den sitsen med min dotter, men gör jag det så skulle jag gå långt för att få till varannan vecka. Men så har hon en pappa som vill ha henne hos sig jämt också :).


Det är väl förbannelsen som föräldern som har huvudansvaret alltid bär. Den som ska sätta de obekväma gränserna till vardags, som inte bara kan vara Gröna-Lund-förälder som varannanvecka-föräldern kan vara.
Jättetrist, men om man förstår att man gör barnet en tjänst genom att vara den som faktiskt är konsekvent och sätter gränser, så kanske man kan peppa sig själv. Den som är rolig och bussig varannan helg kan ju kosta på sig det för konsekvenserna av att alltid vara kompis, behöver inte den personen bära.
 
Sv: Det här med "varannan helg"-boende hos ena föräldern

Nej, det är klart, det tror inte jag heller. Men det skulle väl isf vara ifall man inte kan få jobb och blir tvungen att flytta pga det? Annars förstår jag inte hur man kan flytta längre bort ifrån sina barn..

Om båda föräldrarna verkligen tycker att det är barnets rätt och tillgång till båda som är det viktiga, så löser man väl jobb- och bostadssituationen utifrån det.

Flertalet, både män och kvinnor, verkar ju dock inte tycka att pappan är lika mycket förälder som mamman, att döma av hur ansvaret för barn faktiskt fördelar sig här i världen. Och då är han väl inte det heller. Om pappan mer är som en barnvakt så är väl varannan helg ganska lagom. Det verkar ju väldigt underligt att bo hos barnvakten varannan vecka.
 
Sv: Det här med "varannan helg"-boende hos ena föräldern

Det vet jag att mina föräldrar funderade på men avvärjde. Och jag kan förstå dem. Vi har inte råd med tre lägenheter (hur många har egentligen det?) utan det skulle behöva dela även på extra-lägenheten. Kan väl fungera om ingen av dem, så länge barnen bor hemma, träffar någon ny. Man skiljer sig för att komma ifrån och slutar med att man är precis lika låst som innan. Nej, det är inget jag önskar mina föräldrar öht.

Men som sagt, för den familj som kan hålla tre separata boenden så är det kanske något att fundera över. Å andra sidan så blir även det knepigt om pappas flickvän flyttar in hos pappa och sen ska pappa varannan vecka bo någon annanstans? Eller ska flickvännen också flytta varanan vecka?

Nä, jag får det inte att fungera i praktiken.


(och lillagoajag) : Hmm, nej, det förstås. Det blir ju som du säger.. Jag tänkte mig aldrig in särskilt mycket i hur idén skulle fungera i praktiken, vilken den ju faktiskt inte verkar göra.. Jag tycker också det känns jätteunderligt..fast det lät bra innan man tänkte sig in i det:p haha

//r
 
Sv: Det här med "varannan helg"-boende hos ena föräldern

Skilsmässobarn som jag är själv så har jag enormt svårt att förstå systemet med varannan helg, eller än värre varannan helg och varje onsdag (t.ex) :confused: Snacka om att splittra upp vardagen fullständigt. Det kan heller inte gynna relationen mellan barnet och den föräldern som träffar barnet 4-8 dagar i månaden att aldrig få någon vardag ihop. Att åka till pappa/mamma blir ständigt något speciellt och, ofta oundvikligen, bökigt (resor hit och dit, kläder, skolböcker som inte får glömmas etc). I det långa loppet tror jag att det oftare leder till barn som när det kommer upp i åldrarna och börjar få välja själva, slutar umgås med den ena föräldern. Det är ju trots allt enklare att bo på ett ställe och utan en stark relation till båda föräldrarna är det lättare att välja bort en av dem.

För oss var det självklart med ett varannan vecka system, det blir inte så rörigt iom att man snabbt får ihop dubbla uppsättningar kläder etc och slipper packa/packa upp en gång i veckan. Dock skulle jag nog än hellre rekomendera två veckor i taget på ett ställe för att verkligen kunna landa. Genom att vara lika mycket på båda ställena undivker man också att det bara är den ena föräldern som får skulden för krånglet som det är att bo på två ställen. Med bestämda flyttdagar och väl genomarbetade rutiner där man minimerar antalet prylar som ska fram och tillbaka så ser jag inte varför man inte väljer en lösning där båda föräldrarna träffar barnen lika mycket.

Detta självfallet förutsatt att det är praktiskt möjligt, att föräldrarna bor på rimligt avstånd till varandra etc.

När jag tittar tillbaka på min egna uppväxt så tror jag att jag föredrog att byta flera gånger i veckan, det blev inte sådan stor omställning då. Det var systemet vi hade när vi var rätt små. Varannan vecka kändes lång tid att vara på det ena stället men jag tror vi hade så ett tag. Jag kan inte alls minnas att jag tyckte det var besvärligt att bo på två ställen. Tittar man på anknytningteori så bör det vara bättre för små barn att träffa föräldrarna utan allt för långa mellanrum.

När vi i högre ålder skulle vara hos pappa varannan helg så blev det snabbt så att vi helt enkelt bodde hos mamma och besökte pappa då och då. Det kan säkerligen ha funnits praktiska skäl bakom en sådan förändring, fyra barn och två vuxna i en trea är rätt trångt.

Fast det hängde kvar även efter att pappa skaffat en egen bostad och vi var tonåringar...
(Förutom en gång när jag varit extra tonårsdjävlig och jag blev ditdeporterad för boende där ett par veckor... Det bet:angel:)

Jag måste dock erkänna att jag sen dess mer eller mindre levt i packsäck en stor del av mitt liv, i tonåren bodde jag på internat i 1½år och kom hem på helgerna. Sen delades tiden mellan pojkvännens hem och mamma och när jag så småningom flyttade hemifrån åkte vi till landet i princip varje helg. Jag har varit särbo i sex år nu...
Någon gång ibland har det hänt att man förvirrat stått i brunnsparken och försökt komma på vart hundarna är och var tusan det var bestämt man skulle sova men det är inget större problem.

Flyttproblem vid skilsmässa är faktiskt en av de stora problemen jag fasar för när det gäller eventuellt barnskaffande. Man kommer i sådär 18-20 år framöver vara bunden till den andre föräldern och man kan inte flytta hur man vill.:crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med "varannan helg"-boende hos ena föräldern

Sen ska vi ju heller inte glömma att det finns barn som inte vill/bör träffa ena föräldern så mycket p.g.a. olika omständigheter och då kan varannan helg vara en bra lösning.


Fast vad skulle det vara för omständigheter t ex? Jag förstår ju att det TYVÄRR finns omständigheter som gör att barnet inte bör träffa den ena föräldern över huvud taget (misshandel, sexbrott mm), men i de fallen kan man ju inte lämna ut barnet till den föräldern varannan helg, tycker jag. Vad skulle det då vara för omständigheter? Förlåt om jag är trög, men min hjärna behöver exempel för att komma in på rätt väg:p.


//r
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ni som har separerat. Hur har ni gjort när era barn inte vill till den andra föräldern? Kanske främst ni som har små barn. Pappan är bra...
Svar
7
· Visningar
856
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 539
Senast: sjoberga
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 233
Senast: Blyger
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp