Det här med vila

Jag har svårt för att vila. Är rastlös till min natur och det går väldigt upp och ner - perioder när jag jobbar 10-14 timmar om dagen varvas med sängliggande i några dagar. Det är ju inte särskilt sunt eller hållbart. Men hur mycket ska en vila varje dag? Vad gör en när en vilar? Och hur lyckas en stänga av?

Jag kan ju lägga mig i badet, eller ta en promenad i skogen, men det är sällan det blir avslappning av det om jag har någon deadline framför mig. Då vill jag mest stressa igenom vilan och fortsätta jobba för att krascha efter deadline istället. Så hur gör ni? Lyckas ni vila? Hur mycket? När?

För mig hänger det ihop med stress. Ju mer stressad jag är desto svårare är det att vila och då blir det en ond cirkel.

Kan du lägga om arbetet på nåt sätt så det inte blir 10-14 timmar per dag i perioder? Eller på annat sätt ge dig själv tid då du inte kan arbeta?

En kollega till mig fick en hjärtinfarkt för några år sen. När hen var tillbaka på jobb efter några veckor så sa hen nåt mycket smart. Hen hade insett att hen inte oersättlig på jobbet (allt hade ju gått bra med hens arbetsuppgifter under sjukskrivningen för kollegor hade tagit över dem tillfälligt) och att inget går under om hen inte är tillgänglig hela tiden. Så numera stängs mobilen av och hen kollar inte jobbmailen utanför arbetstid osv.

Jag tror (beroende vilket jobb man har) att man kan sätta upp liknande regler för sig själv så att man får en tydlig skillnad mellan arbetstid och ledig tid. För det är det jag tror att du saknar. Fundera över hur du kan tydligt markera för dig själv att nu är du ledig. Extra svårt om man jobbar hemifrån.
 
För mig hänger det ihop med stress. Ju mer stressad jag är desto svårare är det att vila och då blir det en ond cirkel.

Kan du lägga om arbetet på nåt sätt så det inte blir 10-14 timmar per dag i perioder? Eller på annat sätt ge dig själv tid då du inte kan arbeta?

En kollega till mig fick en hjärtinfarkt för några år sen. När hen var tillbaka på jobb efter några veckor så sa hen nåt mycket smart. Hen hade insett att hen inte oersättlig på jobbet (allt hade ju gått bra med hens arbetsuppgifter under sjukskrivningen för kollegor hade tagit över dem tillfälligt) och att inget går under om hen inte är tillgänglig hela tiden. Så numera stängs mobilen av och hen kollar inte jobbmailen utanför arbetstid osv.

Jag tror (beroende vilket jobb man har) att man kan sätta upp liknande regler för sig själv så att man får en tydlig skillnad mellan arbetstid och ledig tid. För det är det jag tror att du saknar. Fundera över hur du kan tydligt markera för dig själv att nu är du ledig. Extra svårt om man jobbar hemifrån.
Jag tycker att jag är bra på att hålla jobbtid isär från annat, men så älskar jag ju mitt jobb och det är svårt ibland att stänga av idéerna när jag är igång med något projekt. Jag är inte anställd och har inte någon annan som kan ta över, utan jobbar ju med frilans/eget företag. Ibland blir det kort varsel och väldigt intensivt med vissa projekt, ibland har jag det jättelugnt i flera veckor eller till och med månader. Och egentligen så älskar jag att ha det så, på många sätt. Eller, jag har älskat det. Men det blir ju svårt med resten av livet som inte går att stänga av och på i några veckor, som relationer, hälsa m.m. Så jag klurar på sätt att få det att fungera.

Men jag tror att vad jag behöver när jag är inne i dessa intensiva perioder är lite som många andra i tråden varit inne på, vila som inte behöver vara att sitta och meditera eller ligga sysslolös i ett badkar, utan bara andra saker som distraherar mig, som träning, socialt liv, hästarna m.m. Det kan också vara vila, mentalt. Har testat det i några dagar nu, att vila är vad som helst som inte är sitta vid datorn (för det är det jag gör när jag jobbar) och det fungerar ganska bra. Sover lite bättre också verkar det som, när jag lyckas trötta ut mig på alla olika sätt. Men tja, det är två dagar eller något som det fungerat. Får återkomma om två månader :angel: :laugh:
 
Jag tycker att jag är bra på att hålla jobbtid isär från annat, men så älskar jag ju mitt jobb och det är svårt ibland att stänga av idéerna när jag är igång med något projekt. Jag är inte anställd och har inte någon annan som kan ta över, utan jobbar ju med frilans/eget företag. Ibland blir det kort varsel och väldigt intensivt med vissa projekt, ibland har jag det jättelugnt i flera veckor eller till och med månader. Och egentligen så älskar jag att ha det så, på många sätt. Eller, jag har älskat det. Men det blir ju svårt med resten av livet som inte går att stänga av och på i några veckor, som relationer, hälsa m.m. Så jag klurar på sätt att få det att fungera.

Men jag tror att vad jag behöver när jag är inne i dessa intensiva perioder är lite som många andra i tråden varit inne på, vila som inte behöver vara att sitta och meditera eller ligga sysslolös i ett badkar, utan bara andra saker som distraherar mig, som träning, socialt liv, hästarna m.m. Det kan också vara vila, mentalt. Har testat det i några dagar nu, att vila är vad som helst som inte är sitta vid datorn (för det är det jag gör när jag jobbar) och det fungerar ganska bra. Sover lite bättre också verkar det som, när jag lyckas trötta ut mig på alla olika sätt. Men tja, det är två dagar eller något som det fungerat. Får återkomma om två månader :angel: :laugh:

Låter som mitt jobb lite.. Jag tycker det funkar bra med min hjärna eftersom jag absolut inte kan jobba med något som jag inte tycker är hyperintressant (vilket smalnar av jobbmöjligheterna en aning. Men visst är det svårt att vila när man är i ett flow! Vad jobbar du med?
Jobbar mycket ute på vift och då brukar jag vara så slut när jag kommer hem att det inte finns nåt annat val än att vila.
 
Jag är proffs på att vila! Men, bara om jag fått röra på mig under dagen.

Jag har fysiskt aktivt jobb, hundar att motionera och klättrar gärna. Dvs, kan jag sitta stilla så gör jag det! En "vilodag" för mig är att enbart gå långpromenad med hundarna (ca 6km), och utan en sådan promenad (helst i skog) är det svårt att koppla av.

Jag behöver också trötta ut mig mentalt iaf lite. Idag har varit perfekt. Jag har fått röra på mig mycket och har suttit några timmar och planerat saker som behöver göras om, klurat och diskuterat med min mor.

Det gör att jag övrig tid kan ligga på sängen och slösurfa, sitta i soffan med choklad och te eller på annat sätt vila.

Får jag inte röra på mig blir jag sur, trött och hemsk. Mental utmaning är lättare att klara sig utan. Blir jag för uttråkad tenderar jag att starta igång storstädning eller liknande :cautious:
 
Jag tycker att jag är bra på att hålla jobbtid isär från annat, men så älskar jag ju mitt jobb och det är svårt ibland att stänga av idéerna när jag är igång med något projekt. Jag är inte anställd och har inte någon annan som kan ta över, utan jobbar ju med frilans/eget företag. Ibland blir det kort varsel och väldigt intensivt med vissa projekt, ibland har jag det jättelugnt i flera veckor eller till och med månader. Och egentligen så älskar jag att ha det så, på många sätt. Eller, jag har älskat det. Men det blir ju svårt med resten av livet som inte går att stänga av och på i några veckor, som relationer, hälsa m.m. Så jag klurar på sätt att få det att fungera.

Men jag tror att vad jag behöver när jag är inne i dessa intensiva perioder är lite som många andra i tråden varit inne på, vila som inte behöver vara att sitta och meditera eller ligga sysslolös i ett badkar, utan bara andra saker som distraherar mig, som träning, socialt liv, hästarna m.m. Det kan också vara vila, mentalt. Har testat det i några dagar nu, att vila är vad som helst som inte är sitta vid datorn (för det är det jag gör när jag jobbar) och det fungerar ganska bra. Sover lite bättre också verkar det som, när jag lyckas trötta ut mig på alla olika sätt. Men tja, det är två dagar eller något som det fungerat. Får återkomma om två månader :angel: :laugh:
Ett annat tips är att lägga in någon form av avslappningsövning regelbundet. Själv gillar jag progressiv avslappning (spänna - slappna av övningar), det finns tex bra guidningar på youtube i lite olika längd. Progressiv avslappning är mycket mer "aktivt" än många andra typer av avslappning så det är lättare för många. Jag brukar rekommendera att få in en regelbunden rutin, gärna varje dag eller till och med två gånger om dagen. Tex ställa klockan lite tidigare på morgonen och göra en övning innan du går upp och/eller samma sak på kvällen innan du ska sova (hjälper sömnkvalitet också!).
 
Jag har svårt för att vila. Är rastlös till min natur och det går väldigt upp och ner - perioder när jag jobbar 10-14 timmar om dagen varvas med sängliggande i några dagar. Det är ju inte särskilt sunt eller hållbart. Men hur mycket ska en vila varje dag? Vad gör en när en vilar? Och hur lyckas en stänga av?

Jag kan ju lägga mig i badet, eller ta en promenad i skogen, men det är sällan det blir avslappning av det om jag har någon deadline framför mig. Då vill jag mest stressa igenom vilan och fortsätta jobba för att krascha efter deadline istället. Så hur gör ni? Lyckas ni vila? Hur mycket? När?
Läsa en bok är det mest vilsamma tycker jag. Totalt avslappnande för hjärnan.

Om man ser på TV/film antar jag att man kan typ lära sig sticka bara räta maskor löst, kan bli fin halsduk, så att man kan sitta still. Tycker titta på något eller lyssna kräver för lite fokus för att vara avslappnande.

Spela dataspel är också avslappnande för mig.

Pilla med mobilen eller surfa är inte avslappnande för mig, det är milt stressande, men väldigt svårt att låta bli.

Ju mer stressad man känner sig desto svårare är det att slappna av och läsa i lugn och ro, det är antagligen då jag behöver det som bäst.
 
Jag är sämst på att vila. Jag har ADHD och har oftast tusen järn i elden. Är också egenföretagare som är i uppstartsfas med vissa verksamheter. Så det går liksom inte att vara ledig på normalt vis just nu.

Jag har kroniska sömnbesvär IOM både ADHD och whiplash. Har även kronisk värk som stjäl energi.
Iom detta har jag inte så mkt energi att spela med.

Jag har fått ställa om mitt liv en del för att funka. Jag bor numer avsides och störs inte av grannar tex. Jag jobbar också på ett sätt som stjäl mindre energi än vad tex ett vanligt kontorsjobb med kontorstider skulle göra.

För mig handlar det om att balansera upp långa arbetsdagar med att tillföra rätt energi. Om jag jobbar med ngt jag brinner för kostar det inte lika mkt energi som ngt tristare kan göra på kortare tid. Jag kan också känna sekunder av vilsamhet om jag kikar ut på en flock hjortar eller snusar på en häst mer än om jag glor ut över ett kontorslandskap eller en parkering bland höghus. Jag kan också känna vilsamhet när jag klappar hunden 5 min på kontoret.

Men riktig vilivila är nog mest möjligt vid massage för mig. Då kan jag slappna av helt mentalt och fysiskt.
Har också någon gammal meditations-cd som min fd psykolog läst in som funkar fint för att lugna mig.
Bada i bubbelpool, ligga på en strand i varmt land funkar också hyfsat.
Men massage är min drog! Tur jag lever med kiro som också är grym på massage, och tålmodig. 😂
Massage ja! Det har jag bara lyxat till med några enstaka gånger i livet men kanske borde göra det till en regelbunden grej! Jag misstänker att jag har ADHD eller åtminstone på gränsen dit, det är flera som kommenterat mina drag som tydligen liknar det. Som till exempel att jag ofta kommer upp i varv när jag gör saker jag gillar, blir distraherad av allt möjligt när jag gör halvtråkiga saker (även mina egna tankar). Lite det som gör det svårt med avslappningsövningar som folk varit inne på. Går några minuter och sen "måste" jag bara upp och fixa en grej, skriva ner en idé, whatever. Men lite svårt att resa sig och flänga fram telefonen när någon masserar en!
Låter som mitt jobb lite.. Jag tycker det funkar bra med min hjärna eftersom jag absolut inte kan jobba med något som jag inte tycker är hyperintressant (vilket smalnar av jobbmöjligheterna en aning. Men visst är det svårt att vila när man är i ett flow! Vad jobbar du med?
Jobbar mycket ute på vift och då brukar jag vara så slut när jag kommer hem att det inte finns nåt annat val än att vila.
Skriver artiklar, akademiska grejer, hoppar på diverse forskningsprojekt m.m. Säger hellre ja en gång för mycket än nej en gång för mycket, älskar att få göra olika saker inom min expertis! Jobbar mest hemifrån och stillasittande, särskilt detta året, och då blir jag mer understimulerad eftersom det inte är människor runt eller miljöombyten och resor vilket det annars är mycket mer av. Själva jobbet blir jag inte trött av på det sättet, hjärnan kan bli grötig efter 6-7 timmar om det är riktigt intensivt men aldrig sådär utmattad som jag blivit när jag åkt fram och tillbaka till Stockholm på en dag för att fixa möte, kolla källor eller vad det nu varit.
 
Massage ja! Det har jag bara lyxat till med några enstaka gånger i livet men kanske borde göra det till en regelbunden grej! Jag misstänker att jag har ADHD eller åtminstone på gränsen dit, det är flera som kommenterat mina drag som tydligen liknar det. Som till exempel att jag ofta kommer upp i varv när jag gör saker jag gillar, blir distraherad av allt möjligt när jag gör halvtråkiga saker (även mina egna tankar). Lite det som gör det svårt med avslappningsövningar som folk varit inne på. Går några minuter och sen "måste" jag bara upp och fixa en grej, skriva ner en idé, whatever. Men lite svårt att resa sig och flänga fram telefonen när någon masserar en!

Skriver artiklar, akademiska grejer, hoppar på diverse forskningsprojekt m.m. Säger hellre ja en gång för mycket än nej en gång för mycket, älskar att få göra olika saker inom min expertis! Jobbar mest hemifrån och stillasittande, särskilt detta året, och då blir jag mer understimulerad eftersom det inte är människor runt eller miljöombyten och resor vilket det annars är mycket mer av. Själva jobbet blir jag inte trött av på det sättet, hjärnan kan bli grötig efter 6-7 timmar om det är riktigt intensivt men aldrig sådär utmattad som jag blivit när jag åkt fram och tillbaka till Stockholm på en dag för att fixa möte, kolla källor eller vad det nu varit.

Ja, jag har ju lyxen att kunnat välja ett yrke där jag har fokus, tränare inom häst. Där har jag naturligt fokus och flow.
Nu har det dock tillkommit verksamhet som kräver mer kontorsarbete. Och det tar mycket mer på mig. Jag måste överkompensera. Jag är ju högfungerande utåt, presterar väl och fort. Men jag blir trött och har oftast en ständig grundstress.
När jag var yngre och gick hos psykolog för annat testade vi olika nedvarvningsmetoder. Men de flesta funkade inte. Nu fick jag en psykolog som var helt jävla outstanding. Och vi hittade en övning som funkade. Att sedan just hon läste in den gjorde att jag blev lugnad bara av det.

Massage är för mig ett sätt att nollställa mig lite. Om jag bara vilar rusar tankarna iaf. Och känslorna med för den delen. Men vid massage så kan jag fokusera på känslan av välmående och på ngt vis blocka andra känslor och tankar.

Jag har en underbar maskin som masserar nacke och rygg som jag kan köra någon h per dag. Den lugnar mig också. Och ger iom det viss vila. Den är billig, kostar några hundralappar.

För mig kan det också hjälpa med minipauser under dagen där man ser till att varva ner på valfritt vis. Om man underhåller de micro-pauserna med lugn så får många lättare att varva ner och vila under sömn tex.
Jag kan tex blunda, försöka känna marken/golvet under fötterna, andas in djupt hela tiden, känna om jag känner några dofter etc. Eller visualisera mitt "happy place". Det kan ta ett par min bara. Och sedan kan man köra vidare.

20 min av pulshöjande träning dagligen ger även det bättre sömn och bättre återhämtning.
 
Massage ja! Det har jag bara lyxat till med några enstaka gånger i livet men kanske borde göra det till en regelbunden grej! Jag misstänker att jag har ADHD eller åtminstone på gränsen dit, det är flera som kommenterat mina drag som tydligen liknar det. Som till exempel att jag ofta kommer upp i varv när jag gör saker jag gillar, blir distraherad av allt möjligt när jag gör halvtråkiga saker (även mina egna tankar). Lite det som gör det svårt med avslappningsövningar som folk varit inne på. Går några minuter och sen "måste" jag bara upp och fixa en grej, skriva ner en idé, whatever. Men lite svårt att resa sig och flänga fram telefonen när någon masserar en!

Oj. Undrade om det var jag som hade skrivit det där :o Är exakt likadan... bortsett från att jag aldrig skulle klara av massage. Tål inte att nån rör i mig.
 
Om man sitter mycket still i sitt arbete så är ju rörelse en bra metod för att koppla av mentalt. Promenader i naturen, helst lövskog men om det krisar går säkert bland eller barrskog också bra ;), vistelse i naturen är vetenskapligt underbyggda att de ger effekt på din hälsa och stressnivåerna går ned. Det blir som en slags meditation där man rör sig fysiskt framåt medan tankarna får röra sig själva igenom huvudet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 322
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
34
· Visningar
2 081
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 669
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 164
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp