Bukefalos 28 år!

Det här med vita ben.

Rie

Trådstartare
Jag har en pålle som de senaste åren fått mugg på betet. Första sommaren fick jag ta ut med veterinär som gav lugnande, och rengjorde såret ordentligt samt ordinerade en salva. Men facit i hand var det nog fel för han fick ett ärr och hans hud i karleden hämtade sig aldrig efter detta. Varje sommar blir den karleden lätt torr och skör.
Jag började inse att det nog var solen som var boven i det hela.
Sommaren efter så frågade jag här på Buke har jag för mig och började med att sätta herrsockar över pållens 3 vita fossingar. När han någon gång fick lite mugg lät jag det vara ifred och det försvann.
Sommaren som var så blev det bara aningens, knappt synbar mugg och nu likadant, hittills i sommar har jag knappt märkt av något.
Pålle har heller inget emot sina svarta sockor. Jag klipper av sockan i lagom längd. Det syns heller ingenting eftersom han har svarta ben.

Tänkte som ett tips till er andra som kanske har liknande problem.
 
Sv: Det här med vita ben.

Härligt att höra ;) Vet inte om det var jag som tipsade om sockorna , för jag hade det på mitt sto på hennes ben för att skydda karlederna för sol som sedan blev mugg .
Fungerade även på henne att smörja med solskydd på karlederna .

Mia
 
Sv: Det här med vita ben.

Jag använder solskyddsfaktor 50. Detta de molnigare dagarna då han kan gå utan sockor.
Han står inne nattetid så då är han utan. Jag vill ju inte att det ska bli skav av sockorna.
 

Liknande trådar

Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 611
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 745
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min häst har fått vita märken på benen. Och jag kan inte förstå varför? Det ser ut att komma från senskydd, men det är senskydd som...
Svar
10
· Visningar
3 415
Senast: Tualma
·
Hästvård Upptäckte ikväll att ena hästen fått mugg "skorpor" på ena bakbenet. Hon har varit svullen om det någon dag, har antagit att det varit...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: Bejbie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp