Det här med att läsa ens barn sms

Bukefalos 30 år!

Återigen, det är inget nytt att barnen spenderar en betydande del av sin tid i en arena utan vuxna. Det har barn gjort i alla tider.

Nej men det är nytt att barnen går med i chattgrupper där det läggs ut morduppdrag! Det är nytt att barn får pengar för att hålla en ryggsäck, eller skicka ett sms när polisen rullar in i området.
Att tro att det är samma grej för barnen att växa upp med sociala medier och chattar som att vi kunde vara ute och leka själva är bara naivt.
Internet är jävligt smutsigt på många sätt.

Nej men det är nytt att barnen går med i chattgrupper där det läggs ut morduppdrag! Det är nytt att barn får pengar för att hålla en ryggsäck, eller skicka ett sms när polisen rullar in i området.
Att tro att det är samma grej för barnen att växa upp med sociala medier och chattar som att vi kunde vara ute och leka själva är bara naivt.

Vi ser ju ibland exempel på att "vem som helst" kan drabbas vilket ju är helt fruktansvärt. Men jag har så svårt att ta in det. Hur kan en helt vanlig 13-åring få för sig att själv söka upp morduppdrag, mörda en okänd person och efteråt säga att det inte kändes något särskilt?

Alltså min 12-åring messar mig och frågar om han får skjutsa en kompis på cykeln... (jag säger nej ;) )

Det är klart att det är. Men man kan inte skydda barnet genom övervakning. Jag tror på att det är bättre med en öppen kommunikation och tillit. Samtal där man pratar med barnet och inte till barnet. Ge barnet de verktyg det kommer behöva i det här världen.

Det är klart att det är. Men man kan inte skydda barnet genom övervakning. Jag tror på att det är bättre med en öppen kommunikation och tillit. Samtal där man pratar med barnet och inte till barnet. Ge barnet de verktyg det kommer behöva i det här världen.
Det ena behöver dock inte utesluta det andra. Jag ser en viss poäng med att ändå hålla lite koll på vad som skrivs med kompisarna i en yngre ålder då tonen kan vara ganska hård och det behöver inte vara något som kommer fram annars. Sonen hade tex skrivit h*ra till en kompis för att dom enligt honom hade ett roast-battle. Han visste öht inte vad ordet betydde men hade väl hört dom tuffa killarna kalla varandra sånt. Han skulle aldrig självmant ha tagit upp detta med oss men efter en snabb koll upptäckte hans pappa det, och vi tog ett snack om saken.

Jag tänker två saker:
1. Det ena behöver inte utesluta det andra och man behöver inte gå till extremer åt något håll.
2. Du måste väldigt väldigt sällan ha tillgång till ungdomars och barns telefoner. Jag har läst i väldigt många barn och ungdomars telefoner. Vanliga ungar som har helt vanliga och bra relationer till sina föräldrar. Och trots all denna vanlighet så blir de utsatta för, och får tillgång till, så satans mycket SKIT att man blir mörkrädd. Barn groomas, ofredas, hotas på nätet. Av okända, av skolkompisar, av vem som helst.

Jag tror att väldigt många föräldrar är naiva när det kommer till vad deras barn ser och får tillgång till genom sina telefoner.

Jag tänker två saker:
1. Det ena behöver inte utesluta det andra och man behöver inte gå till extremer åt något håll.
2. Du måste väldigt väldigt sällan ha tillgång till ungdomars och barns telefoner. Jag har läst i väldigt många barn och ungdomars telefoner. Vanliga ungar som har helt vanliga och bra relationer till sina föräldrar. Och trots all denna vanlighet så blir de utsatta för, och får tillgång till, så satans mycket SKIT att man blir mörkrädd. Barn groomas, ofredas, hotas på nätet. Av okända, av skolkompisar, av vem som helst.

Jag tror att väldigt många föräldrar är naiva när det kommer till vad deras barn ser och får tillgång till genom sina telefoner.

Exakt det här.
Herregud vad naiva många föräldrar är...
"Inte skulle väl Kalle..."

Jag tror att ganska få menar att man enbart ska ha tillgång till barnets telefon. De flesta pratar nog med sina barn.
Jag kommer absolut ha föräldrainställningar när det är dags för dottern att ha mobil. Ha koll på vilka appar som används osv.
Snap kommer jag vara försiktig med, och Signal tex finns ingen anledning att ha om man är barn. Då finns det andra chatappar.

På mitt jobb hade vi häromdagen ett samtal med fältarna i vår kommun som berättade om läget för ungdomarna i kommunen och visade apparna och vad barnen möter i dem varje dag, efter detta känner jag mest för att stänga ner internet, men jag blev också ännu mer inställd på att vänta med telefon så länge som möjligt och därefter ha koll på vad det är de skriver och får till sig via telefonen, även i tonåren. Det är fruktansvärt.

Återigen, det är inget nytt att barnen spenderar en betydande del av sin tid i en arena utan vuxna. Det har barn gjort i alla tider.
Men även vi som föddes på 80-talet hade ju föräldrar som både körde på tillit och samtal OCH tog en sväng förbi lekplatsen där vi ofta hängde när de skulle till affären eller ut med hunden till exempel. Cyklade förbi, nickade ett hej om allt verkade lugnt, men hade definitivt stannat och styrt upp oss om det funnits skäl för det. Tycker den lilla extra omvägen förbi oss var att visa både omsorg och föräldraansvar! Jag har då aldrig sett tillbaka på det som integritetskränkande.

Nu för tiden får föräldrar ta en sväng in i sina barns digitala värld istället. För mig är det ingen skillnad, vi behöver hålla viss koll på den miljö våra barn vistas i. Och jag vill hävda att de flesta föräldrar resonerat så i alla tider…

Jag fick en gång ett meddelande från en förälder att det i en sms-konversation förekom både otrevligheter i text och bilder på fula tecken till varandra. Jag gick in och tittade i telefonen (första och enda gången jag gjort det) och ett meddelande hittade jag från mitt barn som var lite opassande. Resterande var från det andra barnet 🙈 sen om det beror på att mitt barn raderade meddelandena eller om det faktiskt bara var ett meddelande som var opassande, i havet av det andra barnets, låter jag vara osagt. Väldigt olustigt var det i alla fall att bläddra igenom när jag ansåg att mitt barn ändå skött sig hyggligt. Jag kommer nog inte göra det igen om det inte är riktigt allvarligt.

Liknande trådar

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka