Här klappas inte på någon.Som jag skrev tidigare i tråden så tror jag inte det minsta att mina barn är några änglar. Du behöver inte klappa mig på huvudet och förklara för mig hur mina barn är.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Här klappas inte på någon.Som jag skrev tidigare i tråden så tror jag inte det minsta att mina barn är några änglar. Du behöver inte klappa mig på huvudet och förklara för mig hur mina barn är.
Bra då förutsätter jag att du låter bli att göra det på mig framöver oavsett hur mycket ”proffs” du anser dig vara.Här klappas inte på någon.
Förra året när min son gick i trean hade alla barnen i klassen telefon. Tror att det är betydligt mer vanligt än ovanligt att det är så.Jösses!! Det känns ju fruktansvärt tidigt.
Samtidigt har jag en 8-åring i min närhet och vet ju hur haj han är på allt det där... Men känns ju superkonstigt.
Jo jag hade massor av problem innan jag skaffade smartphone, problem som jag slipper nu.Tänk, att det där var aldrig något problem innan det fanns smartphones … man kollade på kartan i tunnelbanan, frågade en spärrvakt eller annan människa.
Det finns kartor på de allra flesta stationer och hållplatser och finns det inte kan man gå in i en butik eller annan verksamhet och fråga om vägen.![]()
Busskort funkar alltid, om bussarnas läsare funkar (vilket de gör till 99 %). Smartphone eller kollektivtrafikappen kan lägga av och då är man utan biljett ändå.
Men visst, det är en annan sak att ha smartphone av säkerhetsskäl (utebliven/missad buss), jämfört med att ha den bara för att kunna kolla på kartan att man tar rätt t-baneuppgång.
Mina två äldsta barn har varsin telefon. Det är Föräldrakontroll på bägge. De har inga sociala medier och kommer inte ha förrän de uppnår åldersgränserna. Vi har också varit väldigt restriktiva med youtube och är fortfarande.
Vi läser absolut vad våra barn gör med sina telefoner. Inte allt hela tiden men då och då. Vi ju är givetsvis helt öppna med det och de vet om det. Ingen stor grej alls.
Våra barn har inte vi fått sina telefoner att ha som en privat ägodel där man samlar sina djupaste hemligheter. Det är en praktisk sak som ska användas för att kommunicera när man behöver det. Givetvis är detta något som kommer ändras i takt med att barnen blir äldre, men än finns ingen anledning,
10-åringen fick en smartphone när han var 7 år, vilket var ofrivilligt och betydligt tidigare än vi egentligen velat. Han är dock rätt ointresserad av sin telefon. Sms:ar lite med kompisar men det är för att bestämma saker osv, inte bara för att prata.
8-åringen fick en telefon (en gammal vi hade hemma) när hon fyllde 8. Anledningen var främst att hon börjat vara hemma själv kortare stunder. Vill inte att hon ska vara det utan att kunna kontakta någon. Själva hade vi ju hemtelefon. Används även när hon tar sig till och från aktiviteter på egen hand. Trodde att det skulle vara mer tjat om appar och att använda telefonen än vad det har varit. Hon har inte med den till skolan.
Sörmlands trafiken har haft så man kan ladda på ett kontantkort men det upphör 15 december.Säg till Skånetrafiken att busskort går att erbjuda kunderna. Det hade varit trevligt! De hade tidigare så man kunde köpa ett kort och fylla med pengar. Det var perfekt att ge till ett barn/ungdom. Men de slutade med det och nu är smartphone och, på vissa bussar och på tågen, betalkort enda betallösningen.
Sörmlands trafiken har haft så man kan ladda på ett kontantkort men det upphör 15 december.
Har inte klappat. Att du påstår att tonåringar inte använder Snap längre är så långt från verkligheten som någon kan komma. Huruvida dina barn använder det vet inte jag. Det bryr jag mig heller inte om.Bra då förutsätter jag att du låter bli att göra det på mig framöver oavsett hur mycket ”proffs” du anser dig vara.
Förra året när min son gick i trean hade alla barnen i klassen telefon. Tror att det är betydligt mer vanligt än ovanligt att det är så.
Ja, det är nog så tyvärr.
Har såna små verkligen behov av det.
Jag har inget emot smartphones som sådant. Min dotter går upp själv på morgonen och gör sig i ordning för skolan. Så någon form av telefon vill jag att hon ska ha. Jag tycker även om att facetima och skicka bilder med henne när hon är hos sin pappa och jag tycker det är mysigt att höra henne facetima med sina kompisar. Men det ska skötas och det är inte en plats för hemlisar.Ja, det är nog så tyvärr.
Har såna små verkligen behov av det.
Sörmlands trafiken har haft så man kan ladda på ett kontantkort men det upphör 15 december.
Alltså det är helt sjukt att det inte ska gå att åka kollektivt utan smartphone. Förstår att de tog bort kontanter, men att ta bort busskortet känns ju helt sjukt.Skånetrafiken tog bort det för flera år sen. Så dumt! Det var bra att kunna ge till barn och även för äldre som inte har smartphone.
Alltså det är helt sjukt att det inte ska gå att åka kollektivt utan smartphone. Förstår att de tog bort kontanter, men att ta bort busskortet känns ju helt sjukt.
Bankkort funkar ju också.Alltså det är helt sjukt att det inte ska gå att åka kollektivt utan smartphone. Förstår att de tog bort kontanter, men att ta bort busskortet känns ju helt sjukt.
Bankkort funkar iaf här.Men skojar ni? Så fruktansvärt dåligt!
Om batteriet tar slut då jaha då får man gå?
Jag har aldrig påstått att tonåringar inte använder Snapchat. Var i hela friden har du fått det ifrån? Jag är tacksam om du låter bli att tillskriva mig påståenden jag inte sagt.Har inte klappat. Att du påstår att tonåringar inte använder Snap längre är så långt från verkligheten som någon kan komma. Huruvida dina barn använder det vet inte jag. Det bryr jag mig heller inte om.
Bankkort funkar ju också.
Men du skrev att ni samlar in elevernas telefoner under lektionstid nu iaf väl? Hur fungerar det?