Bukefalos 28 år!

Det känns som att köra buss!

L

lillsnorre

Hej! Jag har börjat rida på ridskola igen på gamla dagar:) !
Jag har egna hästar hemma på gården men kände för att komma hemifrån en stund då och då,få lite stöd och råd i min ridning,rida tillsammans med andra och inte bara rida mina egna hästar jämt.
Jag är ingen tävlingsryttare,jag är en hobby ryttare rätt och slätt!
Nu till min undran,varför känns det som att köra buss på dessa jättefina hästar på ridskolan?
Man får jobba häcken av sig för att överhuvudtaget kunna rida hästen på ett böjt spår,ibland hjälper inte ens det...:D
Det känns som om jag har ett ton i händerna,halsarna är lååånga och nästan oböjbara.
Nu är jag absolut ingen super ryttare,men med mina privata hästar har jag inga sådana "problem",dem lyssnar på sätet,skänklarna,tygelhjälperna osv. På ridskolan känner jag mig som en nybörjare med tanke på hästarnas form.Vad gör jag för fel:confused: .Hur rider man ridskolehästar? Mvh Lillsnorre
 
Sv: Det känns som att köra buss!

Ridskolehästarna rids ju av ryttare som sträcker sig över hela skalan från nybörjare till mycket erfarna. En ridskolehäst kan inte bli lika välridna och lyhörda som en privathäst kan bli som har en enda ryttare även om hästar kan bli ganska duktiga och välridna även på en ridskola. Alla ryttare rider på olika sätt och kräver olika mycket av hästen beroende på kunskapsnivå och erfarenhet.

Om det är en häst jag aldrig ridit förut så brukar jag prata lite med ridläraren innan lektionen eller under framskrittning för att få en uppfattning hur just denna häst rids för att gå så bra som möjligt. Jag brukar också anteckna efter varje lektion hur en häst har varit, hur man bäst rider den och fylla på med uppgifter efter hand. Brukar anteckna sånt som går lätt bakom hand, blir lång och måste hållas ihop,hur känslig den är för vikthjälper o.s.v. och eftersom jag rider islandshäst också om hästen är passtaktig eller travtaktig. Skaffa dig en uppfattning om hästen du rider helt enkelt. Det gör jag i alla fall i alla sammanhang, är det en privathäst så sitter jag inte bara upp utan ha pratat med och fått goda råd av ägaren och det tycker jag även gäller för ridskolehästar men här är det ridskoleläraren som får ta den biten helt enkelt.Vi rider våra hästar tre gånger och sedan byter vi, det tycker jag är bra för då hinner man lära känna hästen innan det är dags att byta.
 
Sv: Det känns som att köra buss!

För att en privathäst är oftast välriden och lösgjord.
Den rids av en och samma ryttare, och tränas ordentligt.
(inte massa slitande och dragande som det är på ridskolorna)

En ridskolehäst rids av flera olika, alla med olika kunskapsnivå.
Och dem flesta ridskolor lär ut att sparka hästen i magen och dra i munnen typ:crazy: Böjer hästen på nacken så anses det bra typ:crazy:


(nej jag gillar inte ridskolor)
 
Sv: Det känns som att köra buss!

En ridskolehäst rids av flera olika, alla med olika kunskapsnivå.
Och dem flesta ridskolor lär ut att sparka hästen i magen och dra i munnen typ:crazy: Böjer hästen på nacken så anses det bra typ:crazy:

Du kanske har haft otur men jag har ridit på flera olika ridskolor och jag har aldrig fått lära mig att vare sig sparka hästen eller dra den i munnen. Har fått lära mig att energin kommer bakifrån och att den ska trampa under sig med bakbenen. Naturligtvis var ridningen inte inriktad på detta från början utan på att man skulle få en bra sits, balans och en skolad hand först.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det känns som att köra buss!

Hej! Jag tycker inte att hästen går bra för att den knycker på nacken,men det är precis som om dem bara har två lägen,antingen så krullar dem ihop sig eller så blir dem lååånga...
Att krulla ihop sig när jag rider är inget alternativ alltså blir dem långa,hur ska jag "komma åt" dem då?
Vill tillägga att jag rider med väldigt mjuka händer (kanske för mjuka :confused: ).Är det mer stöd dem är ute efter ?
Att det finns blandade uppfattningar om ridskolor är jag helt på det klara med,men jag skulle inte rida på ett ställe där hästarna inte behandlas bra! Jag rider som sagt på ridskola för att få rida och umgås med andra ryttare,eftersom jag har egen gård och egna hästar hemma så är jag nästan alltid själv med hästarna och det är kul att få "prata häst" med andra ibland.
Att krulla ihop sig eller bli så där långa är väl hästarnas sätt att slippa ifrån,men jag undrar hur jag kan få till det i ridningen utan att bli hård i händerna eller banka med skänklarna vilket inte är min melodi.Jag har väl blivit bortskämd med mina egna hästar där det är tillräckligt med mjuka hjälper...
 
Sv: Det känns som att köra buss!

Hej! Jag tror många ridskolehästar är avrtubbade på grund av alla olika ryttare och att de behandlas på olika sätt av varenda en som rider dem. De hinner inte få något förtroende för sina ryttare och tappar lusten att vara till lags.
Men det bästa man kan göra tycker jag är att få hästen så motiverad som möjligt, beröm för minsta lilla sak hästen gör bra! På vissa hästar gör det enorm skillnad! Sen är ju alla hästar olika och behöver ridas olika, men ett bra tips var ju att fråga instrukören som susekl skrev! :)
 
Sv: Det känns som att köra buss!

Hej! Jag har frågat ridläraren om hästarna jag rider,men jag kanske måste fråga lite mer specifikt...Jag rider i en grupp som kallas för "tant gruppen" så jag kanske har lite för stora krav.:rofl:
Tack iallafall för svaren jag har fått...Hur känner ni rent allmänt angående hästar som gärna blir långa och svåra att ställa osv.
Hur skulle ni försöka samla ihop dem? Rent allmänt alltså,inte enbart på ridskole hästar.Funderar ändå på om jag ger för lite stöd för jag vet med mig att jag är väldigt mjuk i händerna...
 

Liknande trådar

Ridning Lägger ut detta som ett svar till alla som ”hoppar på ridskolan” och även ställer frågor, kan bara börja med att jag absolut inte...
Svar
1
· Visningar
1 213
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 374
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 596
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 271
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp