Det kontantlösa samhället

Seabaz

Trådstartare
Synpunkter på det?
Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita.
Vet inte om Swich räknas som det? Är det "fritt" att Swicha eller betalas någon avgift någonstans?

Själv bor jag på en remote ö i norra Australien där kontanter fortfarande är väldigt vanligt.
Tror dessutom svartjobb är många gånger vänligare här (och i övriga Aus) än i Sverige.
Många betalar också kontant för jobb även om den som utfört jobbet sedan skattar själv också, så det behöver inte betyda svartjobb.

Just nu pågår något litet uppror på FB med uppmaningen att försöka betala kontant 7-9 Juli med bl a denna motivering;

"Why should we pay cash everywhere with banknotes instead of a card ?

- I have a $50 banknote in my pocket. Going to a restaurant and paying for dinner with it.
The restaurant owner then uses the bill to pay for the laundry.
The laundry owner then uses the bill to pay the barber.
The barber will then use the bill for shopping.
After an unlimited number of payments, it will still remain a $50 value, which has fulfilled its purpose to everyone who used it for payment and the bank has jumped dry from every cash payment transaction made.

BUT

IF I come to a restaurant and pay digitally via Card,
- the bank fees for my payment transaction charged to the seller are 3%, so around $1.50
( and so will be the fee of $1.50 for each further payment transaction )
-for the owner re laundry or
- payments of the owner of the laundry shop,
- or payments of the barber etc.....

Therefore, after 30 transactions, the initial $50 will exist at only $5 and the remaining $45 has become the property of the bank … thanks to all of the digital transactions and fees!

Use it or lose it folks…
Once it’s gone we won’t get it back!
Cash is king!"


Själv betalar jag ofta med kort, betalar mina räkningar online mm.
MEN. Jag tycker verkligen att vi ska ha cash kvar.
Jag betalar helst hantverkare cash direkt efter utfört jobb, betalar helst på puben med cash, bussarna här på ön är cash only, vill jag ge taxichaufören extra så vet jag att det går direkt till denne, har jag en vän som ska åka över till fastlandet kan jag skicka med kontanter och be att den kan köpa något till mig när den ändå är där, garage sales, loppisar, stoppa i dollar coins i biljardbordet på puben mm...

Vet turister som blivit strandade här på ön då de har sina bankkort i telefonen och inte sitt fysiska kort med sig ens.
- dom kan inte hyra bil eller moppe då vi behöver fysiskt kort för transaktion och deposit.
- dom kan inte ta ut cash till buss i bankomat
- vi kan inte göra cash out (på min arbetsplats iallafall) utan fysiskt kort instoppat i terminalen

Dessutom om internet är nere, så är det många kortterminaler och telefoner som inte ansluter...

Intressant att veta hur det är i Sverige nu? Och tankar kring

FB_IMG_1688334770130.jpg
 
Nu har jag inte koll på hur det fungerar i Australien, men att ta pengar direkt ur kassan för att betala någon annan går inte. Du kan ta pengar ur kassan enbart för att växla (eller om någon vill göra ett uttag). Betalar jag 50 kronor till mataffären "försvinner" ju 3 kronor (blir det väl) i moms direkt. Ägaren får ta ut lön, men det betalas ju ut digitalt, ingen får lön i kontanter, åtminstone inte lagligt.

Sedan tar ju bankerna betalt för att hantera kontanter också, hur stora de avgifterna är, vet jag inte, men jag har hört att det eventuellt kan vara högre kostnader än kortavgifterna, så det försvinner "värde" även där. Undantaget är ju självklart om man hoppar över alla steg med skatter av olika slag, och allt är svart, då är det ju 50 kronor även efter ett par varv, men annars är det mycket mindre.

Det är inte mycket som är kontanter här, Swish mellan privatpersoner är gratis, har inte koll på hur det är med Swish för företag, men utgår från att bankerna ser till att ta ut en avgift för det, de är bra på att suga ut pengar ur befolkningen, det är ju deras syfte. Mänsklighetens myggor, eller något.
 
Jag tycker att det kontantlösa samhället är skrämmande. Jag har behövt skaffa mig svenskt BankID det senaste året och suttit flera timmar i telefonen (ej kostnadsfritt kan tilläggas) för att behöva lösa små knorvar jag inte förstod mig på de TVÅ gånger jag behövt använda det - smartphone har jag på nåder. Jag känner att jag inte skulle kunna leva i Sverige idag och jag vill att kontanterna ska finnas kvar i resten av världen åtminstone.
 
Jag är en kontantmänniska, går det inte betala med dom är den affären/ etc borta för mig.
Det är helt värdelöst att jag inte ska kunna ta ut mina egna pengar i kontanter (japp det finns ett tak på hur mycket du får ta ut i veckan,här snackar vi förmyndarskap) eller sätta in kontanter, även där finns det ett tak och sätter du in eller tar ut för ofta får man banken på sig med hot om att dom stänger kontot om du inte kan redovisa vad du gjort o varför, helt sjukt.
 
Nu med tanke på hur det ser ut i världen ska vi nog vara mycket rädda om våra kontanter. Beroende på utvecklingen kan såväl Internet som strömförsörjningen vara utsatt och MSB har ju gått ut och sagt att alla borde ha 5000 kr(?) i kontanter hemma. Alla kort blir värdelösa utan Internet och fungerar inte elen så fungerar inte heller datorer eller mobiltelefoner. Helt galet att montera ner kopparnätet med andra ord.
 
Swish för företagare kostar pengar. Men det är mycket billigare än en kortterminal!

Jag gillar kontanter, men jag har så många gånger blivit nekad att betala med kontanter att jag låter det ligga en nöd-tusing i plånboken och använder istället kort eller swish som regel.

Jag betalar gärna min massör, frisör etc kontant. Och tar gärna betalt i kontant också. Men det händer inte ofta nu för tiden.
Och att man inte skulle kunna ta sina kontanter (som företagare då) och handla med är inte sant. Klart man kan! Det behövs kvitto för redovisning som med allt annat men självklart kan du handla med kontanter. Frågan är bara vilka du kan handla av då så många blivit kontantfria.

En lokal butik jag gick in på och skulle köpa munskydd tog inte emot kontanter. Jag frågade varför. Det var för dyrt! Bankerna tar såna kopiösa summor för att ta emot kontanterna och vill man anlita tex Loomis försvann även stor del av vinsten där. Så de har bara kortbetalning som alternativ då det var det billigaste alternativet för dem.
 
Det kostar företagen att hantera kontanter också.

Kontanter skall hanteras (tex förflyttas till banken), sättas in på konto (banken tar % på insättning), eller växlas (banken tar avgift) och då skall växeln förflyttas tillbaka igen.

Så nej. De 50 dollarna blir inte 'kvar' orörda. Eller, den specifika 50 dollarsedeln kanske bir det, men andra pengar går till att betala avgifter och transporter.
 
Angående kostanden för kort eller kontanthantering så ser jag det mer som ett girighetproblem hos bankerna än något annat. Jag kräks nästan när ekonomijournalisterna rabblar upp resultaten för bankerna snacka om att de lurar folk på pengar och dessa institutioner måste vi använda.
 
Jag använder inte kontanter alls.
Jag vet inte ens hur de ser ut längre.
Största orsaken till det är att jag då är säker på att pengarna är äkta.
Jag gillar också att de går att spåra.
Dessutom så är kontanter lättare att stjäla än pengar på ett konto.
Att bära runt på kontanter är också en risk för rån.
 
Nu med tanke på hur det ser ut i världen ska vi nog vara mycket rädda om våra kontanter. Beroende på utvecklingen kan såväl Internet som strömförsörjningen vara utsatt och MSB har ju gått ut och sagt att alla borde ha 5000 kr(?) i kontanter hemma. Alla kort blir värdelösa utan Internet och fungerar inte elen så fungerar inte heller datorer eller mobiltelefoner. Helt galet att montera ner kopparnätet med andra ord.
Svenska kronor blir också värdelösa.
Om man skall ha kontanter i beredskapssyfte så är Dollar bättre.
Ev fungerar även Euro.
 
Jag har en bunt nöd-hundralappar i plånboken men de kommer till användning allt mer sällan. Jag betalar allt med kort eller swish idag. Mitt egenintresse är att allt blir så mycket lättare. Jag har hela tiden mitt samlade bankkonto på mig. Jag behöver aldrig kolla i plånboken om jag kan lösa ut mig. Alla mina pengar finns ju på kortet. Och om jag nu skulle bli av med kortet så är spärren bara ett telefonsamtal bort så är det spärrat. Till skillnad från kontanter som ju är lite svårare att spärra. :) Genom att använda kortet får jag också en bra översikt över vart mina pengar tar vägen. Det är bara att gå in på internetbanken och kolla. Jag använder swish till alla privata överföringar. Så mycket enklare än att använda kontanter.

Dessutom minskar det risken för skattebrott i handeln. Genom att använda swish och kort när jag handlar skapar jag spårbara mönster som handlaren inte kan dölja. Det gör att hen måste betala sina skatter och avgifter och får svårare att dölja intäkter. Jag gillar att alla, medborgare och företag, betalar sin del och gör rätt för sig. Visst är det så att handlaren betalar en avgift men som nämnts innan så är kontanthanteringen också dyr. Många ställen där jag handlar ber om att folk ska använda kort eller swish för att undvika att få in kontanter. Det gör det säkrare att arbeta på platsen när det inte finns något att råna.

Så har vi det där med krisaspekten. Jo, det är absolut en utmaning. Hur ska vi få samhället att fungera utan kort? Men det är en större utmaning än att jag ska ta ut kontanter. För vad är det jag ska förbereda mig för? Att vi är utan ström en längre tid? Ja då kan jag ändå inte handla någonting. De flesta butiker är helt beroende av ström för att fungera. Ska jag förbereda mig för att bankens nätverk går ner? Ja, då borde jag ju ta ut hela min lön den 25e och bära den med mig. Samhället behöver helt klart fundera ut hur vi ska klara oss utan kontanter. Men det är en större fråga än några tusenlappar i plånboken. Istället för att klamra oss fast i föråldrade papperspengar borde vi se framåt och hitta nya lösningar för krisen.
 
Varför då?
Det mobila nätet kommer att fungera på reservkraft.
Mobiltelefoner går att ladda med solpaneler.
I krisdrabbade områden så får man snabbt upp mobiltelefoni.

Kopparnätet är svårskött och resurskrävande.

Dessutom så har de flesta fast uppkoppling med fiber.
Av den mycket enkla anledningen att kopparnätet klarar flera dygns avbrott, att det mobila nätet går ner efter ett par timmars strömavbrott, på många platser runt om i landet finns det fortfarande inte en fungerande täckning, att trygghetslarmen inte fungerar överallt, att många inte har tillgång till fiber. Var ska du ladda din egen mobil om det är strömlöst?

Inget av ovanstående hör till tråden dock, så vill du diskutera sidospår så starta en tråd om det.
 
Av den mycket enkla anledningen att kopparnätet klarar flera dygns avbrott, att det mobila nätet går ner efter ett par timmars strömavbrott, på många platser runt om i landet finns det fortfarande inte en fungerande täckning, att trygghetslarmen inte fungerar överallt, att många inte har tillgång till fiber. Var ska du ladda din egen mobil om det är strömlöst?

Inget av ovanstående hör till tråden dock, så vill du diskutera sidospår så starta en tråd om det.
Det var du som drog in det och din slutledning är felaktig.
Kopparnätet är en hopplöst föråldrad teknik som skall bort.
Den nya, trådlösa, tekniken skall i stället anpassas för att fungerar som samhällsskydd.
Själva så har vi sagt upp all fast telefoni.

Min egen mobiltelefon kommer att laddas med solpanelerna eller i bilen.
Vår framtidsplan är att bli oberoende vad gäller energi.
Solpaneler, vindkraft och generator drivet av gengas eller ånga.
Det kommer att bli vår största tillgång vid byteshandel i händelse av samhällskollaps.
Till det kommer vi att ha en elbil.

Så det hör faktiskt hit.
 
Det var du som drog in det och din slutledning är felaktig.
Kopparnätet är en hopplöst föråldrad teknik som skall bort.
Den nya, trådlösa, tekniken skall i stället anpassas för att fungerar som samhällsskydd.
Själva så har vi sagt upp all fast telefoni.

Min egen mobiltelefon kommer att laddas med solpanelerna eller i bilen.
Vår framtidsplan är att bli oberoende vad gäller energi.
Solpaneler, vindkraft och generator drivet av gengas eller ånga.
Det kommer att bli vår största tillgång vid byteshandel i händelse av samhällskollaps.
Till det kommer vi att ha en elbil.

Så det hör faktiskt hit.
Jag håller med. Och kontanterna hör kanske dit de också? De är ett föråldrat system och lösningen är inte att hålla ett föråldrat system under armarna utan att fundera över hur det nya systemet blir mer hållbart.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
194
Senast: 95johsv
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 370
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Sing me to sleep Sing me to sleep I'm tired and I I want to go to bed Sing me to sleep Sing me to sleep And then leave me alone Don't...
Svar
0
· Visningar
726
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Har funderat en stund på om jag ska posta en dikt jag skrev ikväll och blev lätt road nu när jag oroar mig för att ångra mig om jag gör...
Svar
0
· Visningar
985
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp