Det kontantlösa samhället

Nu med tanke på hur det ser ut i världen ska vi nog vara mycket rädda om våra kontanter. Beroende på utvecklingen kan såväl Internet som strömförsörjningen vara utsatt och MSB har ju gått ut och sagt att alla borde ha 5000 kr(?) i kontanter hemma. Alla kort blir värdelösa utan Internet och fungerar inte elen så fungerar inte heller datorer eller mobiltelefoner. Helt galet att montera ner kopparnätet med andra ord.
Jag tänker att det är att be om fler inbrott och rån om "alla" ska ha 5000kr i kontanter gömda i sin bostad.
 
Kontantlöst samhälle = sårbart samhälle, så jag tycker det är idioti att fler och fler butiker av allehanda slag totalnekar kontanter.
Kontanthantering ger ju en annan sårbarhet, så för mig är det helt förståeligt. Jag var glad när min dotter jobbade på café/bageri som var helt kontantfritt (där hon dessutom jobbade själv emellanåt) - risken för stölder och rån minskar ju radikalt!
 
Jag lever i stort sett kontantfritt. Mina räkningar betalas digitalt (i många fall till och med automatiskt) och de flesta affärer föredrar kort. Swish använder jag för privata transaktioner samt för att betala hovslagaren och hästtränaren. :)
 
Jag lever i stort sett kontantfritt. Mina räkningar betalas digitalt (i många fall till och med automatiskt) och de flesta affärer föredrar kort. Swish använder jag för privata transaktioner samt för att betala hovslagaren och hästtränaren. :)
Fördelen med Swish är att man inte behöver träffas fysiskt.
Pengarna skickas magiskt som om de vore teleporterade.
 
Betalautomaten kommer inte att fungera den dagen som ni tror att kontanter behövs.
Den behöver el och digital uppkoppling.
Just att tanka bilar kommer att bli ett stort problem.
En kris behöver ju inte nödvändigtvis handla om att allt slås ut och vi återgår till 1600-talets nivå av leverne. Det kanske bara är något i bankernas system som blir hackat eller liknande och man inte lyckas lösa detta på ett par veckor.
 
En kris behöver ju inte nödvändigtvis handla om att allt slås ut och vi återgår till 1600-talets nivå av leverne. Det kanske bara är något i bankernas system som blir hackat eller liknande och man inte lyckas lösa detta på ett par veckor.
Det kommer ändå inte att gå att tanka i automat i det läget.
Vi får då hitta på något bättre.
Kontanter kommer inte att lösa problemet.

Jag tror att det kommer att lösas med skuldebrev som man kan skriva till varandra.
Och så får man lösa upp det när systemet kommer igång igen.
Köpa på krita i butiken helt enkelt.
En gammal och väl beprövad metod.
 
Det kommer ändå inte att gå att tanka i automat i det läget.
Vi får då hitta på något bättre.
Kontanter kommer inte att lösa problemet.

Jag tror att det kommer att lösas med skuldebrev som man kan skriva till varandra.
Och så får man lösa upp det när systemet kommer igång igen.
Köpa på krita i butiken helt enkelt.
En gammal och väl beprövad metod.
Det kan det väll bara för att mina konton blir låsta slutar ju inte betalsystem att fungera.
 
Det kommer ändå inte att gå att tanka i automat i det läget.
Vi får då hitta på något bättre.
Kontanter kommer inte att lösa problemet.

Jag tror att det kommer att lösas med skuldebrev som man kan skriva till varandra.
Och så får man lösa upp det när systemet kommer igång igen.
Köpa på krita i butiken helt enkelt.
En gammal och väl beprövad metod.
Köpa på krita i butik tror jag knappast kommer ske
 
Men eftersom varor och tjänster inte kan teleporteras måste man ju träffas
Emellanåt ligger ju även Swish nere precis som bankernas system ibland
Så är det ju, men Swish fungerar även i de situationerna.
När det fungerar.
Annars så är ju ett skuldebrev gångbart.
Eller köpa på räkning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: 95johsv
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 382
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Sing me to sleep Sing me to sleep I'm tired and I I want to go to bed Sing me to sleep Sing me to sleep And then leave me alone Don't...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Har funderat en stund på om jag ska posta en dikt jag skrev ikväll och blev lätt road nu när jag oroar mig för att ångra mig om jag gör...
Svar
0
· Visningar
1 003
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp