Det kontantlösa samhället

Kontantlöst gillas skarpt. Det kom fram på jobbet hur fort det gått med pengar och överföringar, och vi var flera inte alls lastgamla som hunnit med allt från postväxel, giroblanketter, olika sedel-/valörbyten, postkassa, bankdosa och en hel massa grejer. Hur att tanka, hur att parkera bilen, hyra sparkcykel, åka SLbuss eller att få lön.

Jag har betalat mina första räkningar som 20åring genom blanketter lagda i smala kuvert med hål i. Och i år har hela hushållet fåt svettats ordentligt för att omsätta en fådd femhundring i praktiken. Vi är idag helt digitala, och faller med igenkänning in i att inte veta hur dagens giltiga kontanter ser ut.
Är det där en ny femkrona eller är det monopolpengar?! :cautious:
2kronan slutade väl präglas på 70talet..? :confused:

Men det är väl fortfarande en fråga på många nivåer, vad de egentligen gör på banken efter tre? Vem nu banken och andra aktörer är i olika aspekter, och vilka intressen de må ha i andra saker och ting.
 
Det kommer vi definitivt att kunna i vår By.
Macken är automat som inte tar sedlar så där blir det knepigare.
För att kunna köpa på krita ska du vara betrodd, det är du inte som okänd för handlaren och även denne behöver medel för att införskaffa varor. Att du kommer dragandes med en påse potatis för att köpa konserver och torrvaror kanske fungerar tillfälligt men inte i längden. Sverige är inte rustat för kriser, det har vi sett under flera tillfällen bara de sista 20 åren.
 
Synpunkter på det?
Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita.
Vet inte om Swich räknas som det? Är det "fritt" att Swicha eller betalas någon avgift någonstans?

Själv bor jag på en remote ö i norra Australien där kontanter fortfarande är väldigt vanligt.
Tror dessutom svartjobb är många gånger vänligare här (och i övriga Aus) än i Sverige.
Många betalar också kontant för jobb även om den som utfört jobbet sedan skattar själv också, så det behöver inte betyda svartjobb.

Just nu pågår något litet uppror på FB med uppmaningen att försöka betala kontant 7-9 Juli med bl a denna motivering;

"Why should we pay cash everywhere with banknotes instead of a card ?

- I have a $50 banknote in my pocket. Going to a restaurant and paying for dinner with it.
The restaurant owner then uses the bill to pay for the laundry.
The laundry owner then uses the bill to pay the barber.
The barber will then use the bill for shopping.
After an unlimited number of payments, it will still remain a $50 value, which has fulfilled its purpose to everyone who used it for payment and the bank has jumped dry from every cash payment transaction made.

BUT

IF I come to a restaurant and pay digitally via Card,
- the bank fees for my payment transaction charged to the seller are 3%, so around $1.50
( and so will be the fee of $1.50 for each further payment transaction )
-for the owner re laundry or
- payments of the owner of the laundry shop,
- or payments of the barber etc.....

Therefore, after 30 transactions, the initial $50 will exist at only $5 and the remaining $45 has become the property of the bank … thanks to all of the digital transactions and fees!

Use it or lose it folks…
Once it’s gone we won’t get it back!
Cash is king!"


Själv betalar jag ofta med kort, betalar mina räkningar online mm.
MEN. Jag tycker verkligen att vi ska ha cash kvar.
Jag betalar helst hantverkare cash direkt efter utfört jobb, betalar helst på puben med cash, bussarna här på ön är cash only, vill jag ge taxichaufören extra så vet jag att det går direkt till denne, har jag en vän som ska åka över till fastlandet kan jag skicka med kontanter och be att den kan köpa något till mig när den ändå är där, garage sales, loppisar, stoppa i dollar coins i biljardbordet på puben mm...

Vet turister som blivit strandade här på ön då de har sina bankkort i telefonen och inte sitt fysiska kort med sig ens.
- dom kan inte hyra bil eller moppe då vi behöver fysiskt kort för transaktion och deposit.
- dom kan inte ta ut cash till buss i bankomat
- vi kan inte göra cash out (på min arbetsplats iallafall) utan fysiskt kort instoppat i terminalen

Dessutom om internet är nere, så är det många kortterminaler och telefoner som inte ansluter...

Intressant att veta hur det är i Sverige nu? Och tankar kring

Visa bifogad fil 122620
Jag vet inte hur det funkar i australien men här får definitivt inte restaurangägaren ta pengar från kassan och använda när hen ska till frisören. Hela den där argumentationen känns rätt märklig och antingen funkar ert system helt annorlunda eller så har den som skrivit noll koll.

Jag använder aldrig kontanter. Jag vägrar ta emot kontanter när jag säljer saker (swish eller ingen deal) och om jag av någon anledning blir påtvingad kontanter (typ när farmor fortfarande levde och gav pengar i present) så använder jag upp dem så snart jag kan.

Jag vet att det finns flera problem med det kontantlösa samhället, men jag tror vi löser dem bättre genom att hitta nya vägar. Finns ingen anledning att hålla kvar vid gamla omoderna system.
 
Senast ändrad:
För att kunna köpa på krita ska du vara betrodd, det är du inte som okänd för handlaren och även denne behöver medel för att införskaffa varor. Att du kommer dragandes med en påse potatis för att köpa konserver och torrvaror kanske fungerar tillfälligt men inte i längden. Sverige är inte rustat för kriser, det har vi sett under flera tillfällen bara de sista 20 åren.
Legitimation är fortfarande på ett synligt plastkort.
Massor av kreditinstitut klarar sig på det och ett kreditkort som man skriver av numret på tillsammans med CVV koden.
Om man vill så går det definitivt att lösa.
Men om man bara vill se problem så ser man ju just problem.
Leverantörerna tar nog inte kontanter alls utan fakturerar i efterhand.

Efter några veckor så hittar man nya rutiner.
Men kontanter är inte lösningen på problemet.

Förr så drog man "slippar" med kreditkort och det kan man ju återskapa med digitalt foto på kreditkort, ID-kort och personen i fråga.
Även om telenätet ligger nere så fungerar fortfarande kameran i mobiltelefonen.
 
Legitimation är fortfarande på ett synligt plastkort.
Massor av kreditinstitut klarar sig på det och ett kreditkort som man skriver av numret på tillsammans med CVV koden.
Om man vill så går det definitivt att lösa.
Men om man bara vill se problem så ser man ju just problem.
Leverantörerna tar nog inte kontanter alls utan fakturerar i efterhand.

Efter några veckor så hittar man nya rutiner.
Men kontanter är inte lösningen på problemet.

Förr så drog man "slippar" med kreditkort och det kan man ju återskapa med digitalt foto på kreditkort, ID-kort och personen i fråga.
Även om telenätet ligger nere så fungerar fortfarande kameran i mobiltelefonen.
Mobilen fungerar som sagt bara om den är laddad och det finns något mobilnät att koppla upp sig mot. Säg den handlare i t ex centrala Sthlm som skulle acceptera ett kreditkort och ett ID för att låta en okänd person bära iväg matvaror från en affär vid en yttre störning som att vår käre granne i öst saboterar strömförsörjningen. Säg den Stockholmare som ens har en påse potatis att idka byteshandel med. :laugh:
 
Betalautomaten kommer inte att fungera den dagen som ni tror att kontanter behövs.

Därav att man har en "nödkassa" med kontanter hemma.......

Ingen snackar om att man behöver har 10-tusentals kronor hemma, men jag skulle tro att de som skriker allra högst om digitala, elektroniska betalmedel nån gång skulle haverera en period, är de som påstår sig inte veta hur pengar ser ut numera och de som inte ser några risker utanför sin egna lilla värld och därför också föredrar digitala slantar.
 
Visst är det underbart att kunna spåra pengar och varandra, sambos kan hålla koll på varandra och även bli tittade när dom flyr genom att spåra pengarna och glöm att kunna hyra bil om du har skyddad identitet och detta är bara några av problemen. Visst är det tryggt med kontanfritt.

Fanns ett ordspråk i Tyskland under och efter andra världskriget som gick "kontanter har inget minne" nä det har inget med att komma undan skatter att göra.
 
Därav att man har en "nödkassa" med kontanter hemma.......

Ingen snackar om att man behöver har 10-tusentals kronor hemma, men jag skulle tro att de som skriker allra högst om digitala, elektroniska betalmedel nån gång skulle haverera en period, är de som påstår sig inte veta hur pengar ser ut numera och de som inte ser några risker utanför sin egna lilla värld och därför också föredrar digitala slantar.
Nyttan av parallella system står ju ganska klar när ens telefon laddar ur, ens mobiloperatör har problem eller om man är där man saknar täckning när man ska genomföra en transaktion. Fler olika lösningar ger en mer robust helhet.

Samtidigt är det dyrt med kontanter - så om vi inte använder dem så försvinner de snart.
 
Jag är inte alls sugen på att hantera kontanter. Eller snarare är jag inte alls sugen på att bli rånad igen. Ser hellre att man försöker komma fram till andra lösningar än att kontanter ska användas vid ev kris.
 
Betalautomaten kommer inte att fungera den dagen som ni tror att kontanter behövs.
Den behöver el och digital uppkoppling.
Just att tanka bilar kommer att bli ett stort problem.

Under en mycket mattlig orkan i Florida ar det storsta problemet att fa tag pa bensin/drivmedel till bilen. Aven om manga av de stora mackerna har nod generatorer sa far de ingen pafyllning av drivmedel ... koerna till pumparna ar timmeslanga och snirklar ofta runt kvarteret och att ens fundera pa el till elbilar ar lonlost.
/Personligen tankade jag alla bilar fullt och holl dem "topped up" tills vi visste exact var orkanen tankte ta vagen/

Jag vet inte hur det funkar i australien men här får definitivt inte restaurangägaren ta pengar från kassan och använda när hen ska till frisören. Hela den där argumentationen känns rätt märklig och antingen funkar ert system helt annorlunda eller så har den som skrivit noll koll.
<snip>

Nu bor jag inte i Australien, men jag tror inte att det var sa bokstavligt hon menade, utan att det var figuratively skrivet ... finns det kontanter sa ar man inte pank.

Har i USA anvands kort pa de flesta stallen (min bar och frukt tant tillexempel) men vi kan ocksa anvanda kontanter. Da jag varit med om flera orkaner i Florida, dar ingen elektricitet har kunnat levereras till nagon, i stader med typ 50,000 innevanare finns det sma "kvarters butiker" som har nod generator och vissa atbara varor.
De tar inte emot IOY's (I Owe You) men de tar emot kontanter aven om kassa apparaten inte gar och rundar av nerat nar man handlar.
 
Jag har tidigare jobbat i butik i många år och sett när rån har skett. Rån som har gett de utsatta personerna trauma för livet. Så av den anledningen tycker jag det är bra att kontanter minskar. Det innebär så stora risker för de personer som ska hantera kontanter.
Jag kan såhär i vuxen ålder tycka att det är vansinnigt att man redan som tonåring kan jobba och hantera stora summor med kontanter utan att någon chef/ arbetsgivare ens tagit upp frågan hur man ska agera vid ett rån.

Däremot ser jag också risker med att kontanter försvinner. Det räcker ju bara med att se hur det kan bli runt jul. Senast för ett par år sedan så skulle jag handla någon dag innan jul och fick till svar att systemet låg nere och när jag pratade med banken var svaret att "det var för många som ville använda sina kort nu. "
 
Därav att man har en "nödkassa" med kontanter hemma.......
Du missförstod.
Det kommer inte att gå att tanka med kontanter heller i automat-pumpen.
Om det finns elektrisk ström så kan det vara möjligt att köra pumparna manuellt.
Utan ström inget bränsle alls till bilarna och då så hjälper inga kontanter i världen.

Vår närmaste bensinmack är en obemannad automatstation som bara tar kort.
Där har du inte heller någon nytta av kontanter.
 
Visst är det underbart att kunna spåra pengar och varandra, sambos kan hålla koll på varandra och även bli tittade när dom flyr genom att spåra pengarna och glöm att kunna hyra bil om du har skyddad identitet och detta är bara några av problemen. Visst är det tryggt med kontanfritt.

Fanns ett ordspråk i Tyskland under och efter andra världskriget som gick "kontanter har inget minne" nä det har inget med att komma undan skatter att göra.
De problemen måste lösas på annat sätt än med kontanter.
Det är orimligt att ett helt samhälle skall behöva anpassa sig till att några få dårar förföljer och utgör ett hot mot andra människor.
Dårarna bör lämpligen låsas in eller förses med fotboja.
 
Jag är till viss del glad över Swish och andra kontantlösa betalningvägar men jag tycker inte att kontanterna ska tas bort helt.

Ett rätt irriterande problem är att många affärer tvärt slutar med att ta kontanter men inte meddelar på hemsidan, Facebook eller med lapp innan man går in. Otyg. Ska man hjälpa någon att handla som då gett en kontanter får man stå där som ett fån och ta det hela på sitt konto om möjligt :/
 
Nej butikspersonals arbetsmiljö är inte lika viktig förstås
Det är inte lika lönsamt att råna en butik men ger samma straff som att råna en bank.
De gör butiker mindre attraktiva att råna.
Dessutom finns ganska så bra säkerhetssystem i butiker.

Det har inget med olika yrkens arbetsmiljö att göra alls.
Dessutom så låter man bli att köra runt pengar på det viset.
Pengar som lämnas ut i butik har inte burits till insättningsbox eller körts runt av vaktbolag.

Butikspersonal får inte sämre arbetsmiljö av att banker låter bli att hantera kontanter.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: 95johsv
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 382
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Sing me to sleep Sing me to sleep I'm tired and I I want to go to bed Sing me to sleep Sing me to sleep And then leave me alone Don't...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Har funderat en stund på om jag ska posta en dikt jag skrev ikväll och blev lätt road nu när jag oroar mig för att ångra mig om jag gör...
Svar
0
· Visningar
1 003
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp