Det kunde ha gått illa

citron

Trådstartare
Jag köpte igår på ett hästvaruhus tömkörningstömmar,såna där med rep längst fram.Idag när vi gjorde premiärturen så går tömmen av,i fästet mellan repet och vävbandet.Får såklart en ny men vill veta om någon annan råkat ut för samma sak och om jag kanske skulle byta till annan sorts tömmar.För övrigt så gick det bra men tänk om jag hade kört en unghäst istället för min lugna trygga valack.
Tesso

Sv: Det kunde ha gått illa

aj.....! tur somsagt att du hade en stadig häst.
Själv använder jag hela rep tömar, dvs bara rep -köpta på replsageri för en spottstyver (rest-rep) mjuka, smidiga rep som ligger bra i handen och ger LAGOM grepp. De satte dit karbin hakar åt mig för ca 50:- dessutom. Tycker "platta" tömar ger för hårt grepp, så rep passar oss bra, både mig och pållen :p

Jag har såna som jag har köpt begagnade och de håller än så länge iaf! Jag är dock inte så förtjust i dem, men det kan bero på att jag har en shettis och de inte riktigt är "shettisanpassade" i längd. :)

/ Maris

Åhhhh.....jag ska gå ut och provdra mina!!!!

en i stallet hade "vanliga" tygtömmar när hon körde stallets största och starkaste shettis, han fick en galopp på banan och hela tömmen gick av. Desutom var han ganska "fånig" av sig......

Var det dom från H***s? Skulle gärna vilja veta eftersom jag funderat på att köpa dom :crazy:

Nu använder jag ett par i vävband av bra kvalitet.

..har varnat för dem förr, varför lyssnar ingen.? :)

ärligt, de är helt värdelösa vid inspänning om man råkar ha fel storlek på hästen. Köp vad som helst annat, jag är nöjd både med mina 14 meters textil tömmar och mina 16 lädertömmar.
/jenny

Det har jag missat :crazy: Ska byta till hela tömmar i vävband tror jag vaerkar vara en bra ide.
/Tesso

Jag kör aldrig i ngt annat än lädertömmar. Hållbara som sten om man lägger lite extra för bra kvalité.

Jag har också haft dessa tömmar och jo, den ena tömmen lossnade från fästet. Inte någon superkvalte inte...

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 187
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader... 2
Svar
22
· Visningar
7 132
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 958
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 298
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025