"Det nerviga (engelska) fullblodet..."

Har inget att tillägga egentligen utifrån alla svar . Haft 100 % fullblod i många år och känt många fler utöver både direkt av banan och allmänt , och det finns som i övrigt individmässigt givetvis ngn sk. "Galenpanna" ngn enstaka gång genom 30+ åren jag haft rena fullblod och hästar med 75-50 % blod osv, som ingen riktigt förstod sig på exakt var hur och varför osv men det är som sagt inget som är rasbetingat alls.

Stämmer med i kören att fullbloden är kloka, kvicka reaktionssnabba hästar och att det är ett plus . Dessa egenskaper har inget som helst med att göra att hästar är galenpannor/inte går att hantera/stressar osv .

Felhanterade/missförstådda individer oavsett ras finns det dock realistiskt sant, gott om i världen .

Det är tråkigt att människor inte ser att det är det som felas till 99% istället för att hitta på att en ras är stämplad . Tack och lov verkar merparten av folket veta detta och svaren i denna tråd visar detsamma .
 
Senast ändrad:
- Ursäkta om jag lagt tråden fel -

Satt och funderade på det där med nerviga fullblod. Har själv inte sådär jättemycket erfarenhet av rena xx, bara 2-3 st. Däremot desto mer av sådana med 25-62,5% xx (alltså från en morfar/farfar/mormor/farmor som var xx, till mamma ren xx + pappans morfar xx). Och min erfarenhet, om man ska vara lite krass och objektiv, är enbart dålig. De rena xx har varit rent överj-vliga, och totala psykbryt hela bunten. I min mening knappt ridbara öht. Den som är 62,5% xx är väl ridbar inom 4 staket/väggar i 95% av fallen, men ute ett nervvrak. Är också ganska nervig från marken också, och blir väldigt tittig/spänd i det vardagliga som att gå ner till ridbanan, gå in i spolspiltan m.m. Men även hos de som bara varit 25-50% xx i olika konstellationer tycker jag att just xx-nerverna slagit igenom väldigt mycket, de har ofta varit väldigt tittiga, spända och allmänt nerviga.

Samtidigt hör jag så mycket här på forumet om folk som har div. fullblodskorsningar, som inte alls är minsta tillstymmelse till nervvrak...

Hur kommer detta sig, tror ni? Finns det helt olika "grenar" av xx-aveln (tydligare än vad det finns inom halvblodsditon)? Eller är det helt enkelt så att jag råkat på en bunt "skräckexemplar"?

Men var i hela friden träffar du alla dessa hästar som det är fel på? En massa importer som var överlag dåliga, och nu fullblod som är överj-vliga. Hänger du på fel ställe kanske?

Personligen har jag inte mkt erfarenhet av fullblod - i stallet där jag "bor" fanns det förut ett xx som var som vilken ridhäst som helst, gick lite hopp o FT. Nu finns det ett xx som var galoppör i ett tidigare liv och som nu ägs av en återfallsryttare som är mycket osäker i sin hantering och ridning. Hästen blir t ex lite sur när man håller på med täcket, o i stället för att säga "lugn, tjejen" ska hon visa ledarskap o skriker NEJ!!! åt hästen. Den hästen håller sakta på att bli hispig. Min tolkning är att xx fullblod är som ox fullblod - dom blir det man gör dom till. Återigen - du kanske hänger på fel ställe(n) om du träffar i stort sett enbart knasiga hästar?
 
Av de fullbloden jag har känt bäst var den ena en arab jag kunde sätta upp vem som helst på och som lydde mina röstkommandon när jag satt på en annan häst om han var osäker på om ryttaren som satt på honom var att lita på. En annan var ett fullblod som gått löp, han var den mest älskade hästen på ridskolan och gjorde allt för sina ryttare. Han älskade verkligen ridskolelivet och man kunde lita på honom i alla lägen även med nybörjare som red för första gången. En annan var också ridskolehäst, en helt fantastisk häst som gjorde vad man bad henne om med glädje och energi och som alltid var sjysst på hinder. Inget av de fullbloden jag har träffat, genom jobb eller privat har varit som du beskriver dem. Däremot är det inte en ras som passar alla precis som alla andra raser inte passar alla. Man får leta efter en individ som passar en själv och sina behov och vara nöjd med det oavsett vilken ras hästen råkar vara. Det finns ingen anledning att tracka ner på vissa sorters hästar så som du gör. Jag undrar ärligt var du träffar alla dessa konstiga hästar och varför du hanterar/rider dem när du så uppenbart inte klarar av det.
 
- Ursäkta om jag lagt tråden fel -

Satt och funderade på det där med nerviga fullblod. Har själv inte sådär jättemycket erfarenhet av rena xx, bara 2-3 st. Däremot desto mer av sådana med 25-62,5% xx (alltså från en morfar/farfar/mormor/farmor som var xx, till mamma ren xx + pappans morfar xx). Och min erfarenhet, om man ska vara lite krass och objektiv, är enbart dålig. De rena xx har varit rent överj-vliga, och totala psykbryt hela bunten. I min mening knappt ridbara öht. Den som är 62,5% xx är väl ridbar inom 4 staket/väggar i 95% av fallen, men ute ett nervvrak. Är också ganska nervig från marken också, och blir väldigt tittig/spänd i det vardagliga som att gå ner till ridbanan, gå in i spolspiltan m.m. Men även hos de som bara varit 25-50% xx i olika konstellationer tycker jag att just xx-nerverna slagit igenom väldigt mycket, de har ofta varit väldigt tittiga, spända och allmänt nerviga.

Samtidigt hör jag så mycket här på forumet om folk som har div. fullblodskorsningar, som inte alls är minsta tillstymmelse till nervvrak...

Hur kommer detta sig, tror ni? Finns det helt olika "grenar" av xx-aveln (tydligare än vad det finns inom halvblodsditon)? Eller är det helt enkelt så att jag råkat på en bunt "skräckexemplar"?
Den gemensamma faktorn för alla de hästar som du dömmer ut, först importer ochar nu fullblod är du.
Har du funderat på hur du hanterar hästarna?
 
Jag har ingen massiv erfarenhet av fullblod, men min medryttarhäst har jag hört ska vara det, vet ej till hur stor del. På honom stämmer det mesta in av det man säger om fullblod. En känslig individ som blir precis det jag som ryttare gör honom till. Jag har sagt att jag kommer inte skaffa ett fullblod när det är dags för mig, då vi går inte ihop. Det fungerar men inte jättebra. Jag är en hispig ryttare och han följer min dagsform perfekt. Vilket inte är positivt. Men han är en fantastisk häst med rätt ryttare med rätt energi, så jag skulle aldrig säga att det är något fel på en sådan häst! Det passar inte mig bara.
Man kan inte generalisera så när det gäller hästar, då det som är önskvärt för mig som ryttare inte är det för någon annan. Du vill väl ha en annan typ av häst än vad dessa fullblod är. Så enkelt är det.

Jag vill inte ha det "min hästägare" vill ha, och hen skulle nog inte tycka min typ av häst var något att hänga i julgranen, så att säga.
 
- Ursäkta om jag lagt tråden fel -

Satt och funderade på det där med nerviga fullblod. Har själv inte sådär jättemycket erfarenhet av rena xx, bara 2-3 st. Däremot desto mer av sådana med 25-62,5% xx (alltså från en morfar/farfar/mormor/farmor som var xx, till mamma ren xx + pappans morfar xx). Och min erfarenhet, om man ska vara lite krass och objektiv, är enbart dålig. De rena xx har varit rent överj-vliga, och totala psykbryt hela bunten. I min mening knappt ridbara öht. Den som är 62,5% xx är väl ridbar inom 4 staket/väggar i 95% av fallen, men ute ett nervvrak. Är också ganska nervig från marken också, och blir väldigt tittig/spänd i det vardagliga som att gå ner till ridbanan, gå in i spolspiltan m.m. Men även hos de som bara varit 25-50% xx i olika konstellationer tycker jag att just xx-nerverna slagit igenom väldigt mycket, de har ofta varit väldigt tittiga, spända och allmänt nerviga.

Samtidigt hör jag så mycket här på forumet om folk som har div. fullblodskorsningar, som inte alls är minsta tillstymmelse till nervvrak...

Hur kommer detta sig, tror ni? Finns det helt olika "grenar" av xx-aveln (tydligare än vad det finns inom halvblodsditon)? Eller är det helt enkelt så att jag råkat på en bunt "skräckexemplar"?

Man träffar på olika individer.
Våra förväntningar kan också ställa till det.

Jag har en som är SWB, 50% xx.
Han är tramsig jämfört med mina kallblod, men antagligen inte värre än "normala halvblod". Min arab är klart stissigare.

Igår tramsade han vid träningen i paddocken, men jag tror i efterhand att det nog berodde på vargen som gick och strök i närheten (även fjordingarna hade synpunkter).
Tramsigheten då handlade om att inte vilja ut i ena hörnet och att inte vilja gå i stadig form utan skutta till någon gång.
 
Min xx ägnar sig helst åt att äta, sova och gosa. Han påminner en hel del om tjuren Ferdinand faktiskt. Araberna är lite mer alerta men det yttrar sig mest genom stirrande ögon och frustningar om de tycker något verkar skumt. De är fortfarande väldigt lätthanterliga och lyssnar. Sen har jag en kallblodstravare också. Där snackar vi nerver.
 
- Ursäkta om jag lagt tråden fel -

Satt och funderade på det där med nerviga fullblod. Har själv inte sådär jättemycket erfarenhet av rena xx, bara 2-3 st. Däremot desto mer av sådana med 25-62,5% xx (alltså från en morfar/farfar/mormor/farmor som var xx, till mamma ren xx + pappans morfar xx). Och min erfarenhet, om man ska vara lite krass och objektiv, är enbart dålig. De rena xx har varit rent överj-vliga, och totala psykbryt hela bunten. I min mening knappt ridbara öht. Den som är 62,5% xx är väl ridbar inom 4 staket/väggar i 95% av fallen, men ute ett nervvrak. Är också ganska nervig från marken också, och blir väldigt tittig/spänd i det vardagliga som att gå ner till ridbanan, gå in i spolspiltan m.m. Men även hos de som bara varit 25-50% xx i olika konstellationer tycker jag att just xx-nerverna slagit igenom väldigt mycket, de har ofta varit väldigt tittiga, spända och allmänt nerviga.

Samtidigt hör jag så mycket här på forumet om folk som har div. fullblodskorsningar, som inte alls är minsta tillstymmelse till nervvrak...

Hur kommer detta sig, tror ni? Finns det helt olika "grenar" av xx-aveln (tydligare än vad det finns inom halvblodsditon)? Eller är det helt enkelt så att jag råkat på en bunt "skräckexemplar"?
alla klarar inte av fullblod... alla ska inte ha sådana heller
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp