Det stora bukevalet till riksdagen 2026

Bukefalos 30 år!

Vilket parti tänker du (just nu) att du vill rösta på i riksdagsvalet 13 september?

• Socialdemokraterna

Röster: 80 26,2%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 13 4,3%
  • Moderaterna

Röster: 32 10,5%
  • Vänsterpartiet

Röster: 60 19,7%
  • Centerpartiet

Röster: 45 14,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 57 18,7%
  • Kristdemokraterna

Röster: 11 3,6%
  • Liberalerna

Röster: 3 1,0%
  • Medborgerlig samling

Röster: 1 0,3%
  • Alternativ för Sverige

• Partiet Nyans

Röster: 0 0,0%
  • Piratpartiet

• Övriga

• Antal omröstningsdeltagare
    305
  • Omröstning stängd .
Menar du de på SVT? De är enligt deras vallokalundersökning.

Man får komma ihåg att förra valet så var marginalerna så pass små att när rösterna hade räknats så gick det blåa blocket om när deras undersökning sa att de rödgröna skulle vinna. Men jag har för mig att de sa att deras marginaler ligger på runt 0,8%.
Ja precis

Det återstår att se hur det slutar då, men S känns ju klart överlägsna hitills.

Men jag hoppas att listorna med vilka kommuner som drabbats av det tekniska felet med förtidsrösterna verkligen stämmer. Enligt dem ska vår kommun inte ha drabbats

Senast ändrad:
Ordning och reda.
IMG_5172.webp

Om resultatet blir ungefär som vad undersökningen är så noterar jag intresserat att alla mindre partier har ökat medan S, M och SD har minskat. Jag undrar om majoriteten är stödröster eller om man tycker att de största partierna inte möter ens politik/åsikter längre?

Om resultatet blir ungefär som vad undersökningen är så noterar jag intresserat att alla mindre partier har ökat medan S, M och SD har minskat. Jag undrar om majoriteten är stödröster eller om man tycker att de största partierna inte möter ens politik/åsikter längre?
Jag hade trott att V skulle öka pga missnöjda sossar men dom verkar ha gått till C och MP istället

I mitt område brukar S vara största parti. 30,9% i förra valet, med ett valdeltagandet på 86,2%. (Tvåa brukar Mp vara.)

77,8% har påbörjat högskolestudier och 30,5% är låginkomsttagare. Det ser ut som en lite märklig kvot däremellan, men beror förmodligen på att det är ett eller kanske tom två studentboenden som ingår så kanske 100 eller fler studenter. (I övrigt tror jag att det nog är rätt mycket vårdpersonal som bor här.)

Arbetslösheten är 5,6% och 13,6% är födda utanför Europa.

Inte den här sossen :angel::D

Jag måste ha missat att de visade vart väljarna gick till och från S på svt, eller var såg du detta?
Nej, jag tänkte på att dom ökade så mkt. Nej detta är ju inga riktiga resultat så det går ju inte att säga var dom gick ifrån :D

Nej, jag tänkte på att dom ökade så mkt. Nej detta är ju inga riktiga resultat så det går ju inte att säga var dom gick ifrån :D
Ah, jag trodde att de hade pratat och visat vart rösterna hade gått till och från på SVT som de har gjort för tex M.

I undersökningen så har MP har ökat med 2,3% (hoppas att det beror på att folk vill ta klimatet på allvar!), V med 1,3% och C med 0,8%. Medan S minskat med 1,9%.
Så i den så har det tillkommit väljare till C och MP från många fler än bara S iallafall :up:

Jag försökte se om jag kunde hitta VALU från förra gången men lyckades inte riktigt så klartydligt. Hade varit intressant.
Blocksiffror i undersökningarna
  • SVT Valu:

Det rödgröna blocket (S, V, MP, C) fick 49,8 % mot högerblockets (M, SD, KD, L) 49,2 %.
  • TV4: Det rödgröna blocket fick 50,6 % mot högerblockets 48,0 %. [1, 2, 3]
Det slutgiltiga valresultatet 2022 landade till slut på 49,6 % för det borgerliga blocket/SD och 48,9 % för det rödgröna blocket. [1, 2]

Blocksiffror i undersökningarna
  • SVT Valu:

Det rödgröna blocket (S, V, MP, C) fick 49,8 % mot högerblockets (M, SD, KD, L) 49,2 %.
  • TV4: Det rödgröna blocket fick 50,6 % mot högerblockets 48,0 %. [1, 2, 3]
Det slutgiltiga valresultatet 2022 landade till slut på 49,6 % för det borgerliga blocket/SD och 48,9 % för det rödgröna blocket. [1, 2]
Tack och huuuu, tur att jag inte kommer ihåg så mycket av det hårresande valet :nailbiting:
Nu säger ju SVT drygt 51% till de rödgröna och 46,8% till de blåa, vilket är ju mera än de felmarginalena.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka