Det stora bukevalet till riksdagen 2026

Bukefalos 30 år!

Vilket parti tänker du (just nu) att du vill rösta på i riksdagsvalet 13 september?

• Socialdemokraterna

Röster: 80 26,2%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 13 4,3%
  • Moderaterna

Röster: 32 10,5%
  • Vänsterpartiet

Röster: 60 19,7%
  • Centerpartiet

Röster: 45 14,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 57 18,7%
  • Kristdemokraterna

Röster: 11 3,6%
  • Liberalerna

Röster: 3 1,0%
  • Medborgerlig samling

Röster: 1 0,3%
  • Alternativ för Sverige

• Partiet Nyans

Röster: 0 0,0%
  • Piratpartiet

• Övriga

• Antal omröstningsdeltagare
    305
  • Omröstning stängd .
Ulf Kristersson tänker försöka bilda regering med hjälp av C sa dom på 4an nu.
Jag litar inte på att C inte ansluter sig till tidö 😕
Nej, det är ju ett parti som för borgerlig politik.
Det verkar vara något som kommit från Moderaternas håll, inte Centerpartiet:
Enligt uppgifter till både Aftonbladet och Svenska Dagbladet kommer Ulf Kristersson (M) inte erkänna sig besegrad om de rödgröna får majoritet.

”Moderaterna menar att först när det finns en statsminister som tolereras av riksdagen kan någon utropa sig som segrare i valet.”, skriver Aftonbladet.

Centerpartiet pekas ut som en nyckelspelare.

Enligt uppgifterna tänker man sig ett läge där Centerpartiet kan tänka sig att välja borgerlig politik framför att släppa fram V-ministrar.

Om S, V och MP får egen majoritet kommer Kristersson dock erkänna valförlust, skriver SvD och Aftonbladet.

För att få ihop en regering och undvika extraval.
Varför skulle de inte kunna få ihop en regering med S och MP?

Jag fattar att de tvärsäkert säger att de inte vill ha V med i regeringen (trots att, om valu har rätt i sin undersökning, V är större vilket jag skulle kunna vilja diskutera om det är rättvist eller inte men då börjar jag känna mig alltför mycket som en SDare 😳) - men om V ställer upp på att hellre ha en rödgrön regering som de inte ingår i än en tidöregering. Varför skulle det inte gå?

Nu börjar jag bli nervös för att jag blivit lite mera positiv sen Valu när jag var pessimistisk innan och nu ser jag fler pessimistiska inlägg här :cautious::cautious:😅

Varför skulle de inte kunna få ihop en regering med S och MP?

Jag fattar att de tvärsäkert säger att de inte vill ha V med i regeringen (trots att, om valu har rätt i sin undersökning, V är större vilket jag skulle kunna vilja diskutera om det är rättvist eller inte men då börjar jag känna mig alltför mycket som en SDare 😳) - men om V ställer upp på att hellre ha en rödgrön regering som de inte ingår i än en tidöregering. Varför skulle det inte gå?
jag tror det kommer bli en mittenregering isåfall. Utan V.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka