Bukefalos 28 år!

Det tror inte jag på!

Munstege o munrulle är två helt olika saker, min tandis använder inte stegen om han inte måste, han kan känna igenom hästen ändå...munrulle är förbjudet i hans närvaro, då är det bättre med en munKIL i plast om man måste ha nåt.
 
Det har jag. Jag tog ut en disktriktare förra året för att kolla tänderna på vår häst, hon hade faktiskt munstege. Jag har hittills varit väldigt nöjd med de distriktsveterinärer jag har stött på här.
 
Har nyligen haft en tandkunnig veterinär till mina två
kusar båda skulle raspas och en skulle få vargtänderna
urdragna! Vettisen använde munstege samt en "massa"
sederande medel (lugnande) jag tror de fick överdoser
de höll på att ramla ihop hela tiden.
Jag fick hålla upp det tunga häst-huvudet och samtidigt försöka stötta hästen, den ena kusen hade faktiskt ramlat annars, trots veterinärens försäkran. Tillslut insåg han
att det var illa. Veterinär-assistenten som var
med gjorde inte ett dugg, hjälpte inte till!
Gissa om jag fick ont i rygg och axlar. Min make kom förbi
SOM TUR VAR och fick rycka in. Han fick hålla upp häst-huvudet, jag fick också hålla huvud från andra sidan, stötta maken och samtidigt försöka mota hästrammel.
Tillslut fick jag kommendera assistenten att hon måste
komma och hjälpa till, då kom hon motvilligt.
Det var en riktig PÄRS!
Jag undrar vad veterinären hade gjort om jag inte hade
kunnat hjälpa till!!! och om min make inte kommit förbi...
då hade det gått åt pipsvängen. Den ena Hästen hade garanterat ramlat i backen!
De var dåliga i tre dygn efteråt! Vi var oroliga!
Nästa gång vete sjutton hur jag tänker göra om jag
tänker anlita samma vettis igen eller..??? :confused: :confused:
 
Gissa om jag fick ont i rygg och axlar. Min make kom förbi
SOM TUR VAR och fick rycka in. Han fick hålla upp häst-huvudet, jag fick också hålla huvud från andra sidan, stötta maken och samtidigt försöka mota hästrammel.
Tillslut fick jag kommendera assistenten att hon måste
komma och hjälpa till, då kom hon motvilligt.
Det var en riktig PÄRS!
Jag undrar vad veterinären hade gjort om jag inte hade
kunnat hjälpa till!!! och om min make inte kommit förbi...
då hade det gått åt pipsvängen. Den ena Hästen hade garanterat ramlat i backen!
De var dåliga i tre dygn efteråt! Vi var oroliga!
Nästa gång vete sjutton hur jag tänker göra om jag
tänker anlita samma vettis igen eller..???

Hästhuvuden är tunga saker, sådär är det jämt, att man måste hålla upp huvudet. Och det är TUNGT (och är men då kort som jag blri det än jobbigare). Jag måste dock tala om att såvida klinikerna inte har en sådan där 'badring' som de trär över hästens huvus och håller upp det med får du hålla upp huvudet då med.

Och det låter inte som en överdos, en del hästar reagerar starkare än andra på lugnande, men sederade hästar BNLIR ragliga och behöver ofta stöttas, har du varit in och röntgat eller UL:at på klinik kan du stöta på samma sak.

Den som blir problemet är att de klarar balansen rätt hyfsat om de får stå ifred, men när man börjar joxa med dem behöver de iofta hjälp med balansen.

Dessutom, när du ringer ut en veterinär på fältet SKA du ha folk som kan hjälpa till, annars riskerar du att veterinären åker igen. Det gäller inte bara tandrasp utan när man syr sår, vid kolikbehandling etcetera. Det räcker sällan med du och veterinären, och de flesta DV har INTE medhjälpare.

Sen ang hur hästar reagerar på domsedan. Min valack fick en normaldos när han skulle sys. Det krävdes tre personer för att luta honom mot boxväggen och hålla upp huvudet. Vet konstaterade att "Den här är visst lite känslig. Alla gånger efter det har dock hästen reagrat normalt på en normaldos.

Nu i torsdags natt när vat var ut och beh valackens förstoppning så var hon innan rejält bekymrad att jag var själv. Jag bedyrade att hästen är snäääl (vilket hon var skeptisk till och det kan jag förstå, ALLA djurägare säger att deras häst är snääll men det är inte alltid de är det *s*). Vet tyckte att "Okej, vi försöker, men börjar han krångla så att jag (vet) riskerar att skada mig får du gå och väcka dina grannar eller så struntar vi i det jag riskerar INTE migsjälv". Vilket jag har FULL förståelse för. Nu gick det som en dans och vet berömde hästen både högt och lågt =) Men eg ska man vara minst två. Även vid som i min valacks fall rektalisering bör man vara två. Dels ska man hålla i hästen, och dels ska man hålla bort svansen för veterinären. Det är knepigt att göra ensam om man inte har en väldigt tplmodig och snäll häst.

Samma sak vid sondning, det underlättar enormt om man är två, så man kan parkera hästen i ett hörn, en håller koll på bakdelen och en håller koll på huvudet. Allra helst ska någon kunna sträcka veterinären grejerna med så denne slipper SÄNKA slangen för att plocka upp mera vätska etc.

Det är så det är, på hemmaplan BÖR man ha medhjälpare (minst en, helst två) när vet kommer. Jag är i 99 fall av 100 själv, och jag är fullt medveten om att jag riskerar att veterinären säger att "Du, det här går inte, du måste skaffa medhjälpare". Och då är det bara att jaga rätt på medhjälpare eller åka till klinik.

Sen, jag tror inte veterinären ansåg det ALLVARLIGT det du beskriver. Man kan nämligen ge en antidot om man är rädd de fått i sig för mycket lugnande. Och som sagt, beteendet att de vill 'buckla' i knäna och gå ner på knä, samt att man måste hålla upp huvudet och ofta stödja dem mot en vägg när man ska joxa med dem är rätt normalt.

Vill du minimera allt sånt där tar du den till klinik för tandraspning. Då ställs den i tvångsspilta (dvs du behöver inte stötta den) och det finns medhjälpare om det krävs. Det du ändå får göra om de inte har 'badring' är dock att hålla upp huvudet.
 
Ja du har rätt!
Att tänka på till nästa gång det ska göras något avancerat
..så ska man vara flera, helt klart!!
Vettisen pratade med assistenten om antidot men de hade
inget med sig. För den ena hästen hade garanterat ramlat om
vi inte stöttat honom. Ja nu är man en erfarenhet rikare.
Veterinären var ju duktig för övrigt. Det var jag
som tydligen var oförberedd på vad som kunde hända!
Det skulle raspas tänder men det blev borttagning av vargtänder också.....ja...a..man får lära så länge man
lever!!
 
Illa de inte hade antidot med sig, men som sagt, det SER oftast värre ut än vad det är. När de sydde valackens sår (när han reagerade 'starkare' än beräknat på domesedanet) så hade han också lagt sig om han inte stöttats (jag höll upp huvudet i fram, när jag behövde ta om grepp och släppte ner lite så vek sig knäna rätt omgående), min brors flickvän (som lyckades hålla på att svimma av allt blodet trots att hon är undersköterska *hoho*) tryckte in baken mot en vägg (som han stod 'lutad' mot) och vet höll upp ett framben (det som skulle sys) och använde sin kroppsvikt att trycka in bogen mot väggen med. Hade vi släppt då hade han nog lagt sig. Däremot när vet sytt klart (lååång tid tog det) och hästen såg lika drogad ut och vi släppte honom så tänkte jag att 'nu lägger han sig' men han vacklade lite men stod sen stadigt. Jag pratade med vet (Robinsson-Buba btw, men detta var innan Robinsson *s*) om det där med risken för överdos och han sa att man ska hålla mer koll på andningsfrekvensen etc än balansen. Det är när de får andningsdespression det är kris.

Liten spinoff förresten - när fölis var in på sitt åb på klinik och sederades för röntgen och ultraljud så fick hon först en liten dos domesedan i blodet. Piafferade runt på löpargången *hrm* så hon fick pleg intramuskulärt (svår att sticka med). 10 minuter senare stod hon med huvudet vid knäna och LUTADE sig mot boxväggen. Det krävdes fyra personer för att lotsa henne in på röntgen och ultraljud, hon raglade trots detta som om hon vore redlöst berusad. Och gick rakt in i väggen inne i undersökningsrummet. När hon väl hade lyckats få ordning på alla benen så hon rörde sig framåt så ramlade det liksom på av sig själv och hon hann inte stanna i tid. *snuttan*

Iaf, efter hon var rötgad och ultraljudad så ställde jag henne i boxen när jag pratade med vet, och hon stod med huvudet vid knäna och LUTADE sig mot boxdörren.

Jag frågade vat när jag skulle kunna lasta och åka hem, och vet tyckte "Det kan du i princip göra nu, ta ut henne i friska luften och gå en tio minuter så kan du åka hem sen". Jag var mycket skeptisk, men vi baxade ut henne i friska luften (hon raglade vilt) och i början vinglade hon mest omkring, efter fem minuter började hon blir lite mer alert och efter tio minuter var hon helt opåverkad och lastades och åkte hem. och eftersom hon var fölis så åkte hon i urplockad transport helt lös. Hon stod utan stöd åt något håll (inga bommar etc) framåtvänd och åt hö hela väggen och vinglade inte ens vid inbromsningar/skarpa kurvor.

Jag var faschinerad hur himla stor skillnad den friska luften gjorde, för hon var verkligen 'borta' i boxen och raglade som sagt enormt, men efter bara några minuter if riska luften så var hon nästan normal.

Sen, man är alltid oförberedd första gången, första gången jag fick en av mina sederade var jag övertygad om att "Nu DÖR hon!" *s*

Samma sak det där med medhjälpare (som jag ju sällan kan fixa även fast jag vet), men tänker inte på hur många det krävs förrän man står där. Bara en sån sak som rektalisering. Jag håller i huvudet och vet känner därbak, enkelt, två pers. Man tänker inte på att "ojdå, nån ska ju hålla undan svansen med" och att hästen kanske inte frivilligt tänker finna sig id et (och tacka fan för det :devil:). Samma sak med slangning, man tänker inte förrän man står där på hur opraktiskt det blir om veterinären ska försöka sänka slangen (risk för återflöde) för att ta upp en ny påse vätska etc (vissa vet har pump dock, då är det liite lättare, men det vet man ju inte innan).

Men de flesta veterinärer har tack och lov tålamod, och hur ska man veta INNAN liksom?

Jag hade t ex ingen aning om att man bör ha en medhjälpare med sig om hästen ska röntgas på klinik t ex (en håller i hästen, en håller i plåtarna. Ska djursjukvårdarna hålla plåtarna på alla hästar får de rätt rejält med strålning med tanke på hur många hästar som röntgas per dag).

Men man lär sig något nytt varje dag =)
 
Men hur kan man med ex. vänster hand hålla i tungan, höger hand åtgärda fel, samtidigt som man måste se och känna och lysa?
Tillhör tandläkarna bläckfisksläktet??

Vår distriktare använder munstege nämligen.
Vi hade sist diskussion om detta.
hon visade hur långt in tänderna nu satt och att man måste ha fri arbetsyta så att inte motsatt käke skadas.

Jag såg ju själv hur trångt det var, med munstege.
Hur skall det då vara utan?

Vi har även talat om hemma att sätta upp en sådan gummiring i taket för att stödja hästens huvud.
En sådan HÄR
Att hålla upp en hästskalle är ju ganska jobbigt.
Har man sedan 5-10 stycken som skall åtgärdas så blir det lovligt jobbigt.

JAg bara undrade eftersom en av ägarna också påvisade att det går bättre utan munstege. Hästar bråkar mindre.

Ingen expert på detta så det var därför jag ville höra med övriga här.
Men än så är jag inte övertygad om att jobba utan munstege.

AM
 
JAg bara undrade eftersom en av ägarna också påvisade att det går bättre utan munstege. Hästar bråkar mindre.

Jag har som sagt motsatt erfarenhet, att de är lugnare MED munstege än munrulle (munkil aldrig använt)
 
Intressant med gummiring i taket!!
finns de färdiga att köpa eller får man tillverka dem?
Om jag har plats i stallet så ska jag försöka
bygga en sån där undersökningsspilta och kanske någon
extra lampa från taket som man kan rikta in i munnen.
Man kanske kan försöka få tag på en gammal operationslampa
eller tandäkarlampa. Nu kanske jag blev för avancerad...
men man vet aldrig vad jag kan fixa :)
 
Jag har satt = mellan munrulle och kil.
Munkil är vad jag alltid använt i plast,och jag känner över tänderna minst en gång/mån,och det är knappt några bitmärken.
I.o.f så gapar hästen när jag kommer med den ,av gamal vana.
 
Mina två tandläkare som jag har anlitat (förutom de tidigare klåparna.. :mad:) använder båda munsteg och har ett "mojäng", en stolpe på ett stöd med vågräta lätt böjda "armar" uppåt på som används vid sedering för att hålla upp hästens huvud.

"mojängen" är lätt att flytta dit man behöver den, den är höj och sänkbar efter hästens storlek.
 
Just det där med att bråka har enligt våran erfarenhet inget att göra med verktygen.
Utan det har mer att göra med tandstatus...tror vi.

För dom som är fula och "ovårdade" i mun börjar oftast
tjura till sig redan innan ficklamapn har kommit fram.
Alltså långt innan munstegen.

Vet inte varför. Vi raspar ca. 10/år och eftersom vissa fölston är nya och andra bor här år efter år så tycker vi att det finns ett visst mönster.

Gamla Wibbe behöver tittas på 2 gånger/år och han överlistar munstegen med att gapa ännu mer ;-)
Men aldrig att han bråkar.

Vid sista raspningen nu, på 10 märrar så var det 4 vi fick dubbelsedera innan det över huvudtaget gick att titta.
Dessa var inte granna i mun.
Dom övriga 6 stod helt still när munstegen kom fram.
Dom behövdes inte sederas och hade heller inga fel.

Vill tillägga att om någon av dom högdräktiga hade munfel så hade vi naturligtvis inte åtgärdat det om vi skulle behöva sedera. Utan då hade vi väntat till efter fölning.

Dom 4 som vi fick droga ner ordentligt, var alltså tomma märrar.

AM
 
han håller tungan och ficklampan i samma hand... :D
när han skall åtgärda något annat än att bara raspa tar han hjälp av stegen..t ex om dom har hakbett längst bak eller om han lokaliserat foderinpackningar..Han är väldigt säker på det han gör, och han är absolut ingen lallare som förstör mer än vad det hjälper...det han inte klarar av skickar han till Torbjörn..

Det är inte så himla sällan man får hit hästar som är sönderrasoade i munnen, dom är helt rundade tänderna(dom har INTE han haft förut) en del tdl raspar så det står det härliga till och tror på allvar att det inte skall finnas vassa kanter i hästens mun :crazy: :crazy:...dom är livsfarliga :mad:
 
Just det där med att bråka har enligt våran erfarenhet inget att göra med verktygen.
Utan det har mer att göra med tandstatus...tror vi.

Intressant med så olika erfarenheter, även fast du har BETYDLIGT större underlag såklart =)

Men mina har genom åren haft diverse fuffens för sig med munrulle, populärst har varit att när tugga frenetiskt inte fungerat helt sonika ställa sig rakt upp. Samma hästar har med stege varit lugna. Oavsett tandstatus. Dock ingen som haft DÅLIG tandstatus, utan det har varit lite 'normalt' vasst eller helt prickfritt.

Måhända det kan bero på andra saker, som att raspen känns obehagligare/petar i etc med rulle men inte med stege? och om det dår skulle bero på veterinär?

Valacken har en så perfekt mtandstatus man kan hitta, och munkollas bara vartannat år (efter att ha kollat varje år innan och insett att det inte behövs) men han reagerar våldsamt på rulle. Men som sagt, kan ju ha med att raspen tar i att göra?

Nu senaste fick han ju dock en väldans 'behaglig' tandrasp, gjord under full narkos *s*
 
Nej det kan man inte. Såvida man inte har röntgensyn som Stålmannen vill säga! :smirk:

Den tandis jag använder (en klinikveterinär som läst extra på tänder) säger dessutom att tandis MÅSTE in och känna med handen också.
 
Min DV sa sist när jag ringde för raspning att det nu fanns två läror och att han ville informera mig om detta så jag själv fick avgöra.

1. Att man aldrig skulle raspa annat än i "uppenbara" felbildningar - typ naturen sköter sig själv och att om det skulle raspas så skulle hästen sövas och läggas på operationsbordet.
2. Gamla "hederliga" raspningen, lugnande om behov sen munrulle,kil (dessa i plast för skaderisken )eller stege.

Han kollar alltid in i munnen, känner flertalet gånger med handen,använder hela raspens längd för att komma åt längst in, jag håller häst o rulle. Hästarna bråkar inte ett fän.
Tuggbussarna som åldringen lämnar efter sig försvinner efter raspning så jag anser självklart att man måste raspa. Han känner även över dom andra men det brukar sällan vara något.
Det sägs ju att behovet av raspning ökat då vi ändrat hästen normala ätställning (= krubbor på vägg istället för marknivå)och kanske stämmer det.
 
Man kan ju känna vissa saker utan stege. Man kan ju tex känna vissa saker själv som vassa ytterkanter och vargtänder eller hakar och för långa tänder på första tuggtanden. Men för resten av munnen behöver man ju stege... d e va jag har lärt mig i alla fall...
 

Liknande trådar

Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
1 006
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 318
Senast: Ridinglady
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 669
Senast: lizzie
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 469
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp