”Det var 100 procent hans sista start...”

Propulsion vann Elitloppet i söndags – på femte- och sista försöket.
Under måndagen livetv-chattade stjärntränaren Daniel Redén med Sportbladets läsare.
– Det här var 100 procent hans sista start i Elitloppet, klargör han i sändningen.
 
Ja men så är fallet tyvärr uppgifterna har funnits men ingen verkar ha brytt sig om att kolla vad det faktiskt står
Det värsta är väl de stackare som betäckt sina ston med honom och nu står med ett föl efter en hingst som egentligen aldrig skulle fått gå i avel :crazy:

Är det inte bättre att vänta på att utredningen blir klar innan man bergsäkert uttalar sig om vad som hänt?
 
Alltså jag förstår inte det där med avelsbiten. Helt uppenbart har har ju förmåga så varför skulle han inte få verka i avel? Jag vet att de måste prestera för den sakens skull men nu är ju situationen att han faktiskt har presterat även om det visar sig att han inte skulle fått starta. Generna blir ju liksom inte annorlunda bara för den sakens skull.
 
Alltså jag förstår inte det där med avelsbiten. Helt uppenbart har har ju förmåga så varför skulle han inte få verka i avel? Jag vet att de måste prestera för den sakens skull men nu är ju situationen att han faktiskt har presterat även om det visar sig att han inte skulle fått starta. Generna blir ju liksom inte annorlunda bara för den sakens skull.

Jag tänker att det kanske har att göra med att man ser det som ett så vidrigt ingrepp att man vill avskräcka från det i största möjliga mån.
 
Alltså jag förstår inte det där med avelsbiten. Helt uppenbart har har ju förmåga så varför skulle han inte få verka i avel? Jag vet att de måste prestera för den sakens skull men nu är ju situationen att han faktiskt har presterat även om det visar sig att han inte skulle fått starta. Generna blir ju liksom inte annorlunda bara för den sakens skull.

Fast utan snittningen hade han kanske inte hållit för tävlande.
 
Är det inte bättre att vänta på att utredningen blir klar innan man bergsäkert uttalar sig om vad som hänt?
Jo men
Per dagens datum finns 61 färdigregistrerade Propulsion-avkommor i Sverige. I fjol betäckte han 14 ston och det lär bli något liknande, minst, i år. Vi har alltså runt 100 föl vars uppfödare och ägare vill veta om avelsgodkännandet ska annuleras. Registreringsreglementet föreskriver nämligen att vid det fall att ”framkommer det först efter avelsvärderingen att hästen varit dopad vid besiktningen ska beslutet om avelsvärdering omedelbart förklaras ogiltigt och undanröjas

Och att hästen blivit nervsnittad i april 2015 råder det väl inte längre några tvivel om? Alltså var häststackarn dopad
Så rent reglementsmässigt är inte fölen längre efter en godkänd hingst
 
Fast utan snittningen hade han kanske inte hållit för tävlande.

Men jag förstår inte hur snittningen skulle öka hållbarheten. Smärta är ju bara ett symptom på att något är fel. Tar man bort förmågan att känna smärtan så måste ju ändå orsaken till smärtan finnas kvar. Då borde ju hästen gått sönder.
 
Alltså, jag är så gammal att jag har upplevt nervsnittade hästar.
Det gick liksom inte att missa.
De visste inte var de satte fötterna och det var helt nödvändigt att de var skodda med sula.
De hade ju inte känt om de trampade på något vasst.
En erfaren veterinär missar inte det.
Det var också det som låg bakom "myten" att travhästars ben plötsligt bara splittrades/exploderade - de hade inte sämre benkvalitet/urkalkade skelett och det handlade inte om det hårda underlaget, de gick helt enkelt ohalta med stressfrakturer :cry:
 
Jo men
Per dagens datum finns 61 färdigregistrerade Propulsion-avkommor i Sverige. I fjol betäckte han 14 ston och det lär bli något liknande, minst, i år. Vi har alltså runt 100 föl vars uppfödare och ägare vill veta om avelsgodkännandet ska annuleras. Registreringsreglementet föreskriver nämligen att vid det fall att ”framkommer det först efter avelsvärderingen att hästen varit dopad vid besiktningen ska beslutet om avelsvärdering omedelbart förklaras ogiltigt och undanröjas

Och att hästen blivit nervsnittad i april 2015 råder det väl inte längre några tvivel om? Alltså var häststackarn dopad
Så rent reglementsmässigt är inte fölen längre efter en godkänd hingst

Jag vet hur reglerna ser ut men jag håller inte med om att det är helt glasklart vad som hänt i detta fall, och tycker att det är rimligare att invänta den utredning som faktiskt tillsatts innan man påbörjar ryktesspridning och spekulationer.
 
Jag vet hur reglerna ser ut men jag håller inte med om att det är helt glasklart vad som hänt i detta fall, och tycker att det är rimligare att invänta den utredning som faktiskt tillsatts innan man påbörjar ryktesspridning och spekulationer.

Men amerikanska travförbundets VD har gått ut och sagt att det är djupt olyckligt att Svensk Travsport inte hört av sig angående detta innan men att uppgifterna är och har varit officiella hela tiden. Och bekräftar att Propulsion nervsnittades 2015.
 
Men amerikanska travförbundets VD har gått ut och sagt att det är djupt olyckligt att Svensk Travsport inte hört av sig angående detta innan men att uppgifterna är och har varit officiella hela tiden. Och bekräftar att Propulsion nervsnittades 2015.

Japp.
 
Men jag förstår inte hur snittningen skulle öka hållbarheten. Smärta är ju bara ett symptom på att något är fel. Tar man bort förmågan att känna smärtan så måste ju ändå orsaken till smärtan finnas kvar. Då borde ju hästen gått sönder.

Ja, korrekt är väl kanske att utan snittningen hade han inte haft sina tävlingsresultat.
 
Ja, korrekt är väl kanske att utan snittningen hade han inte haft sina tävlingsresultat.

Jag vet inte, jag håller inte med, hur kan en häst som har en skada prestera på den nivån under så många år "bara" för att man snittat nerverna så att hästen inte känner skadan? Skadan försvinner ju inte för att känseln gör det. Att en häst kan gå bra något enstaka lopp med en skada nervsnittad känns sannolikt. Men att den ska kunna prestera på den nivån under så lång tid känns märkligt.

Smärta skyddar ju en från att skada sig än värre. Smärta räddar oss när vi sätter handen på en varm spisplatta. Om man inte hade känt hettan från plattan hade ju handen skadats rejält innan man upptäckte att plattan var het!
 
Jag vet inte, jag håller inte med, hur kan en häst som har en skada prestera på den nivån under så många år "bara" för att man snittat nerverna så att hästen inte känner skadan? Skadan försvinner ju inte för att känseln gör det. Att en häst kan gå bra något enstaka lopp med en skada nervsnittad känns sannolikt. Men att den ska kunna prestera på den nivån under så lång tid känns märkligt.

Smärta skyddar ju en från att skada sig än värre. Smärta räddar oss när vi sätter handen på en varm spisplatta. Om man inte hade känt hettan från plattan hade ju handen skadats rejält innan man upptäckte att plattan var het!

Hade han varit halt hade han väl inte tävlat.
 
Eftersom att hästen nu har känsel så skulle den ju ha skitont om den hade gått sönder tidigare.
Det talar emot att det skulle ha varit till någon fördel för hästens prestation.

Det är min tanke med. Det låter skitfarligt att ta bort smärta så där! Det är en sak tillfälligt smärtlindra för då kan man sluta med det och se om hästen fortfarande har ont. Nervsnittningen borde ju göra att det är omöjligt att veta om hästen har ont eller ej förrän den går sönder ännu mer. :(

Sen tror jag att det egentligen är oväsentligt om hästen har känsel nu eller ej och om hästens prestation förbättrats av nervsnittningen. Bevisas det att han är nervsnittad så får han inte tävla eller verka i avel i Sverige.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Han har inte startat sedan Prix d’Amérique när han går rakt i Elitloppet – för att försöka vinna storloppet på femte- och sista...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Femte försöket. Då tog stjärnhästen Propulsion hem Elitloppet – efter en superspurt. – Jag är så jävla glad. Det är mycket tårar nu...
Svar
5
· Visningar
942
Senast: MayGrace
·
  • Artikel
Hästnyheter Ska det bli femte gången gillt för Propulsion i Elitloppet? Daniel Redéns 31-faldige miljonär startar som favorit till slutsegern i...
Svar
0
· Visningar
159
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Propulsion jagar sin första seger i Elitloppet – i sitt femte försök. Då fick han mardrömsupplägg i försöket – men tog sig till final. –...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp