Bukefalos 28 år!

Det var ju fel?!

Vi har ett mycket välbesökt gästgiveri i min hemby, det har alltid uttalats som det stavas av såväl ortsbefolkningen som andra. :)
 
Lärorik tråd detta!

Då kanske nån kan lära mig en gång för alla; säger man sangria eller san-griiiia? Drycken, alltså.
Har nån nåt bra tankeknep att ta till? Jag minns aldrig!
 
Min morfar pratade ofta om sin farbror Chims (uttalas som chimps på engelska fast utan p), som var lite äventyrlig och råkade ut för alla sorters saker. För några år sedan så fick jag och brorsan nog på att vara nyfikna så vi frågade vad han egentligen hette.

"Han hette Chims."

"Hur stavar man det då?"

"J - A - M - E - S"

...
Min mormor, född 1923, heter Jane i förnamn. Har alltid uttalats Jen.
 
Min mormor, född 1923, heter Jane i förnamn. Har alltid uttalats Jen.

Många uttal och udda stavningar på folk förr i tiden verkar bero på dialekter. Mina släktingar brukar tex ofta prata om att det funnits många ”Ivar” i deras hembygd som fått stavningen ”Nivar” eftersom man dialektalt pratat om ”En Ivar” eller ”En Anna” när man pratar om människor och de som skött böckerna inte har förstått det.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Min morfar pratade ofta om sin farbror Chims (uttalas som chimps på engelska fast utan p), som var lite äventyrlig och råkade ut för alla sorters saker. För några år sedan så fick jag och brorsan nog på att vara nyfikna så vi frågade vad han egentligen hette.

"Han hette Chims."

"Hur stavar man det då?"

"J - A - M - E - S"

...
En norsk farbror hette Låånsch, vilket jag tyckte var rätt märkligt. När jag sedan såg det skrivet, ta da, Lorentz.
 
Min morfar pratade ofta om sin farbror Chims (uttalas som chimps på engelska fast utan p), som var lite äventyrlig och råkade ut för alla sorters saker. För några år sedan så fick jag och brorsan nog på att vara nyfikna så vi frågade vad han egentligen hette.

"Han hette Chims."

"Hur stavar man det då?"

"J - A - M - E - S"

...
Hmm jag hade jätteproblem med Hermione när jag bara läste böckerna. Sen kom filmerna...
Eller Sinead och Siobhan 😳
Spännande!
 
När vi flyttade till vår gård för 18 år sen fick vi snabbt lära oss att granngården Norrlycke uttalas Nöllke, iaf av di gamle 😜

men en annan fråga - waj-faj, waj-fi eller wi-fi? Eller nåt helt annat? 🤔
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
668
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 140
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 129
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 754
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp