Bukefalos 28 år!

Det var ju fel?!

När vi flyttade till vår gård för 18 år sen fick vi snabbt lära oss att granngården Norrlycke uttalas Nöllke, iaf av di gamle 😜

men en annan fråga - waj-faj, waj-fi eller wi-fi? Eller nåt helt annat? 🤔
Säger waj-faj, men har för mig att det egentligen ska uttalas waj-fi??
 
På tal om klädesplagg. T-shirt har ju redan varit uppe (heter Te-tjööt där jag kommer ifrån för övrigt, jag säger dock ti-kött)) men hur säger man shorts?
Sjååts säger de där hemma, med sj-ljudet typ mellan läpparna. Jag säger nog shotts med sh-ljudet långt bak mellan tungan och gommen.

Fan vad svårt det är att förklara sjeljud :D
 
Är inte det korrekta (Alexander den stores häst alltså) "Bukée-falåss" typ, med kort a och betoning på andra stavelsen i båda delar? Säger dock inte så själv, utan mer buuke-faalos, med betoning på första stavelserna. :D
 
Basilika uttalade jag det till kanske till för tio år sedan då en person kommenterade mitt märkliga uttal.
Baasilikka sa jag förr istället för basiilika
 
En klassiker som även jag råkat ut för är ju att Apotekarnes Julmust hela tiden hetat apotekarens ända fram till jag var typ 20 år och helt plötsligt såg att det inte alls stod apotekarens på etiketten...
i vår familj uttalas det rätt ofta apotek-arnes, bara därför att...
 
Nädå! :D

Jag kom på en gammal klassiker. Jag säger sadlen (fast stavar sadeln) och nycklen (nyckeln). Det är nog dialektalt tror jag, för folk från lite mer norrut (är från Halland) klagade ofta på det där... :confused:

Har faktiskt bara hört det från personer med skånsk dialekt tidigare, aldrig så "högt" upp som Halland. :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
605
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 856
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 326
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp