Det var ju fel?!

Det ante mig.
Sa hela tiden ante som i smeknamnet för Anton. Dvs kort A. Tydligen ska det vara det vara med långt A.
 
Jag har precis lärt mig att jag hela mitt liv uttalat malplacerad fel. :D
Språkkunskaper kan vara besvärande. Själv fick jag en offentlig utskällning av en italiensklärare för att jag betonade en typisk pizzakrydda fel. Därför är jag ensam svensk om att av pur rädsla uttala den korrekt (enligt italienskt mönster) - eller så säger jag det svenska namnet kungsmynta.
Jag både uttalar och stavar fransk getost korrekt också, bara för att spä på förvirringen. Däremot så uttalar jag en viss styckningsdetalj på nöt på svenska trots att jag både vet hur den franska stavningen (som vi oftast använder i Sverige) uttalas och vad den betyder. Där går gränsen, eller vanans makt även om mer än en har påpekat det tokiga i det.
Oree-gano, tjävr, añtr kått
 
Språkkunskaper kan vara besvärande. Själv fick jag en offentlig utskällning av en italiensklärare för att jag betonade en typisk pizzakrydda fel. Därför är jag ensam svensk om att av pur rädsla uttala den korrekt (enligt italienskt mönster) - eller så säger jag det svenska namnet kungsmynta.
Jag både uttalar och stavar fransk getost korrekt också, bara för att spä på förvirringen. Däremot så uttalar jag en viss styckningsdetalj på nöt på svenska trots att jag både vet hur den franska stavningen (som vi oftast använder i Sverige) uttalas och vad den betyder. Där går gränsen, eller vanans makt även om mer än en har påpekat det tokiga i det.
Oree-gano, tjävr, añtr kått

Jag satt på ett café och hörde fyra tjugonånting diskutera hur man uttalade den där franska getosten egentligen. Det var plågsamt..
 
Däremot så uttalar jag en viss styckningsdetalj på nöt på svenska trots att jag både vet hur den franska stavningen (som vi oftast använder i Sverige) uttalas och vad den betyder. Där går gränsen, eller vanans makt även om mer än en har påpekat det tokiga i det.
añtr kått

Kan lugna dig med att du ovetandes uttalar även styckningsdetaljen korrekt ;)

franska = añtr kått

svenska i något misslyckat försök att låta fransk = antrekåå
 
Fast även det misslyckade är mycket bättre än att helt enkelt uttala det antrekåte. Med tydligt e på slutet.

(inser att jag inte har en aning om vad den heter på svenska??)

Haha onekligen :D

Tror inte att det finns något svenskt namn annat än "entrecote". Men det lustiga är ju just att man försökt få till ett franskt uttal som är något helt annat än det franska uttalet.
 
Hur uttalar ni acceptera? Min pappa säger asseptera och hört flera gamla människor uttala det så. De flesta säger akseptera

Samma med accessoar. Vissa säger assessoar andra aksessoar. Och det finns väl någon språkregel om c följt av s.

Jag säger ak-ljudet på båda.
 
Haha onekligen :D

Tror inte att det finns något svenskt namn annat än "entrecote". Men det lustiga är ju just att man försökt få till ett franskt uttal som är något helt annat än det franska uttalet.

Det är faktiskt ett ord jag undviker att säga "offentligt". Ett av få. Jag vet hur det ska uttalas men det glider ändå så lätt till kåå istället får kått. Kåå ligger bättre i en svensk mun typ 🙈
 
Sen har jag alltid försvenskat ordet a la carte. Har liksom sagt "alla karte". Och aldrig tänkt mer på det, tills jag blev tillsammans med en kock. När han sade a la carte första gången med rätt uttal förstod jag inte ens vad han menade.
 
Kan lugna dig med att du ovetandes uttalar även styckningsdetaljen korrekt ;)

franska = añtr kått

svenska i något misslyckat försök att låta fransk = antrekåå
nej jag uttalar det (nästan alltid) fel - antrekåå. Gäller att hålla tungan rätt i Frankrike bara :-).
 
Kanske typo bara men hjorthornssalt. Från hjorthorn.🤯
Ja det var ett typo :banghead: men det var just det jag inte fick ihop när jag var mindre salt från hjorthorn... kändes ju helläskigt, ungefär som potensmedel av renhorn. Då kändes hjortron mer logiskt och mindre skumt att göra salt från. :o :D

I vuxen ålder har det bara hängt på utan att jag reflekterat över det...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
559
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 500
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 597
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 964
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp